جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نامه جامعه دانشگاهی به رهبری درخصوص تخریب بافت‌های تاریخی کشور

یادمان

نامه جامعه دانشگاهی به رهبری درخصوص تخریب بافت‌های تاریخی کشور

نمایی از نقشه تخریب بافت تاریخی شیراز توسط بین الحرمینخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ با توجه به این که سیر تخریب آثار تاریخی توسط برخی مدیران شهری شتاب بیشتری گرفته است، جامعه دانشگاهی برآن شد تا با نوشتن نامه به رهبری از تخریب‌های گسترده با عناوینی چون بهسازی بافت‌های فرسوده، گسترش ساختمان‌های مذهبی و وجود معضلات اجتماعی جلوگیری به عمل آورد.
 
به گزارش CHN؛ غلامحسین معماریان دانشیار و رئیس بخش دکترای دانشگاه علم و صنعت ایران با نوشتن نامه به نمایندگی از جامعه دانشگاهی به مقام معظم رهبری نگرانی شدید خود را از سیر تخریب‌های گسترده در بافت‌های تاریخی اعلام کرد. وی با تاکید به این‌که تخریب‌های صورت گرفته به دور از استدلال‌های علمی دانشگاهی و استانداردهای جهانی درحال اجرا است، از آن مقام جلوگیری از تخریب‌ها به‌خصوص طرح 57 هکتاری شیراز راخواستار شد.
 
در این نامه آمده است: مدتی است سیر تخریب آثار تاریخی به‌خصوص بافت‌های تاریخی شتاب بیشتری یافته و این تنها یادگارهای ملموس دوران اسلامی که زندگی مردم را به تصویر می کشند مورد بی‌مهری برخی مدیران شهری قرار گرفته‌اند. با تخریب آنها بخشی از هویت شهرهای اسلامی پرآوازه مانند شیراز، کرمان، قم و ... به کلی پاک شده و می‌شود. این درحالی است که برای فهم آنها، هیچ کتابی از خود آثار موجود و بافت‌های مسکونی تاریخی برای مردم امروز و آینده کشورمان با ارزش‌تر نیست.
 
معماریان در این نامه به طرح بین‌الحرمین در شیراز که 10ها خانه تاریخی و بخش بزرگی از بافت 1400 ساله شهر را تخریب کرد و جای آن را مراکز خرید گرفت، اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح پیرامون مدرسه خان شیراز (مدرسه محل تدریس ملاصدرا بزرگترین عالم اسلامی) به بهانه بازسازی در حال حاضر تبدیل به پارکینگ شده و مدرسه نیز به‌طور شایسته مرمت و نگهداری نمی‌شود.
 
وی در ادامه افزود: هم اکنون طرح 000/570 متری (57 هکتاری) با نام طرح گسترش شاه چراغ (ع) به بهانه کمبود جا برای زوار در دست تهیه و اجراست. اگر در یک ماه اخیر برخی از جوانان شیرازی علاقه‌مند به هویت تاریخی، مراتب نارضایتی خود را به مسئولان اعلام نمی‌کردند 10ها خانه دیگر در مجاورت این طرح به اسم احداث خیابان تاکنون تخریب شده بود.
 
همین اتفاق برای دیگر شهرهای تاریخی ایران نیز در حال وقوع است و این واهمه وجود دارد که تا چندی دیگر فقط چند بنای تاریخی بزرگ از این شهرها باقی بماند و بافت‌های مسکونی تاریخی نابود شده و ساختمان‌های جدید فاقد هویت معماری اسلامی ایرانی جای آنها را بگیرد و رابطه نسل‌های جدید ما با گذشته خود از طریق مشاهده مستقیم، کاملاً از بین برود و در نهایت فضا برای معماری هجو و وارداتی فرهنگ غربی بازتر شود.
 
غلامحسین معماریان  مدرس برجسته  دانشگاه در رشته  معماری ایرانی- اسلامی در نامه مذکور نگرانی شدید خود را از شرایط نامناسب و به دور از استدلال‌های علمی دانشگاهی و اجرایی مطابق با استانداردهای جهانی، اعلام کرده و آورده است که این نگرانی را  بارها به مسئولان اعلام کرده اما در عمل شاهد تخریب بیشتر هستیم.
 
وی در پایان گفت: به نمایندگی از جامعه دانشگاهی از رهبر معظم به عنوان حامی بزرگ فرهنگ معماری اسلامی ایرانی درخواست داریم دستور فرمایند تا جلوی این گونه تخریب‌ها در تمام کشور به‌خصوص طرح 57 هکتاری شیراز گرفته شود.  و از سوی دیگر مستندسازی این بافت‌ها به‌طور جدی دنبال شود تا در صورت وقوع هر حادثه‌ای، وضع موجود ثبت شده باشد و برای آیندگان اسناد و مدارک آن باقی بماند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه