سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه ارومیه هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است

زیست بوم

دریاچه ارومیه هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است

برگرفته از خبرگزاری مهر

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام اینکه دریاچه ارومیه هنوز به وضعیت نرمال خود نرسیده است، به تشریح دلایل دلایل مرگ آبزیان در سواحل خزر و بندرعباس پرداخت.
محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر  در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه هنوز به وضعیت نرمال خود نرسیده است.

وی افزود: به دلیل اینکه نزدیک 50 سال است از دریاچه ارومیه بیش از حد مجاز بهره برداری شده این حالت بحرانی برای این دریاجه بوجود آمده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه خوشبختانه طرحی که دولت برای دریاچه ارومیه مصوب و ابلاغ نموده در بهبود شرایط این دریاچه تاثیر مثبت داشته، گفت: اما تاثیر این مصوبه پروژه ای 10 ساله است و حداقل در 5 ساله ابتدایی باید اقدامات جدی از جمله جابجایی آب از دشت های دیگر، اصلاح روش های آبیاری و بارور کردن ابرها انجام داد که خوشبختانه امسال از بارور کردن ابرها نتیجه گرفته شد.

محمدی زاده دربخش دیگری از این این گفتگو در خصوص مرگ دسته جمعی ماهیان در دریای خزر که اخیرا خبر آن منتشر شد ، عنوان کرد: طی یک سال اخیر ما یک مورد در بندرعباس مرگ آبزیان را داشتیم و یک مورد هم در خزر.

وی با بیان اینکه مرگ آبزیان در سواحل بندرعباس در اثر آلایندگی یک واحد صنعتی بود که پیگیری شد، علت مرگ آبزیان در سواحل خزر را درست کار نکردن تصفیه خانه یک کشتارگاه صنعتی عنوان کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: بعد از این اتفاق در سواحل خزر به سرعت دادستان به اتفاق سازمان حفاظت از محیط زیست وارد عمل شدند و ادامه فعالیت این کشتارگاه صنعتی را متوقف کردند و جرایمی برای آن در نظر گرفتند و پیگیری قانونی نیز در این زمینه انجام شد.

وی همچنین در ادامه به مرگ دسته جمعی پرندگان در کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و افزود: تاکنون هیچ خبری مبنی بر مرگ دسته جمعی پرندگان در ایران گزارش نشده است البته مرگ دسته جمعی پرندگان در اروپا و آمریکا اتفاق افتاده و هنوز هیچ دلیل محیط زیستی برای آن اعلام نشده است.

محمدی زاده پدیده مرگ دسته جمعی پرندگان را یک پدیده نوظهور دانست و تصریح کرد: در ایران چنین پدیده ای تاکنون سابقه نداشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه