پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله نامهٔ فرهنگستان شمارهٔ 45 منتشر شد

مجله

نامهٔ فرهنگستان شمارهٔ 45 منتشر شد

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
چهل‌وپنجمین شمارهٔ نامهٔ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامهٔ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر، اخبار و نامه‌هاست.

در بخش مقالهٔ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «ذوبحرین، مشکل بزرگ عروض قدیم»، ابوالحسن نجفی؛ «سه بیت تازه از رودکی»، علی‌اشرف صادقی؛ «اهمیت تفکر انتقادی در آموزش خواندن»، علی خزاعی‌فرید ـ رضا پیشقدم ـ سیما ضیائی؛ «ای مدنی‌برقع مکّی‌نقاب»، محمدرضا ترکی؛ «تفسیری دیگر از بیت‌های بحث‌انگیز شاهنامه دربارهٔ وارونه‌خوئی ضحاک»، ابوالفضل خطیبی؛ «حذف نشانهٔ اضافه در واژه‌سازی»، علاءالدین طباطبایی؛ «ریخت‌شناسی حکایت‌های لطایف الطوایف»، بهادر باقری.
در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامهٔ فرهنگستان نیز دو مقاله با عنوان «نگاهی به دایرةالمعارف ادبی جدید کیندلر» به قلم سعید رضوانی و «سفینهٔ تبریز»، به قلم محسن ذاکرالحسینی آمده‌است.
 در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» دو مقاله با عنوان «شفرهٔ رستم یا شفرهٔ رُستون؟ (بازخوانی یک واژه در یادگار زریران)» به قلم اکبر نحوی و عظیم جبّاره و «یادداشتی دربارهٔ یک واژهٔ پهلوی در متن بندهشن» نوشتهٔ سپیده پورکوشکی درج شده‌است. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مطلبی با عنوان «یادگاری از ناموران معاصر ایران» به قلم سیّد علی آل‌داود آمده‌است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز مقاله‌ای با عنوان «سرواژه‌سازی در زبان فارسی و سرواژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی» به قلم سیّد مهدی سمائی و همچنین کارنامهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال 1389 آمده‌است.
سرمقالهٔ این شماره از نامهٔ فرهنگستان، با عنوان «نقش نشریات آکادمیائی در پیشرفت علوم و فنون» و به قلم احمد سمیعی (گیلانی) است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه