پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله خاطرات نصرالله پورجوادی از مهندس بازرگان در نگاه نو

مجله

خاطرات نصرالله پورجوادی از مهندس بازرگان در نگاه نو

شماره جدید ماهنامه های نگا‌ه‌نو منتشر شد. نگاه نو اولین شماره خود را در سال 92 منتشر کرده است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Continuous Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - neon nike air max 97 actual images in india - 103

شماره 97 مجله نگا‌ه‌نو  در قطع و شکل تازه منتشر شد. ، اين شماره نگاه‌نو با بخش «اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها» آغاز می‌شود و عنوان نخستین مقاله آن «فوکویاما و سیر تکاملی انسان، جوامع، و دولت‌‌ها» نوشته نیکلاس وید است به ترجمه عزت‌الله فولادوند است. نیکلاس وید به انگیزه انتشار کتاب تازه‌ای از فرانسیس فوکویاما با عنوان «خاستگاه‌های نظام سیاسی»، به شرح و بررسی اندیشه‌های او می‌پردازد.


نوشته بعدی از دکتر نصرالله پورجوادی است با عنوان «حسب‌حال‌نویسی در فیس‌بوک ـ 2» که با بیان خاطره‌ای از مهندس مهدی بازرگان آغاز می‌شود که پس از دوره نخست‌وزیری، در دوره ریاست دکتر پورجوادی بر مرکز نشر دانشگاهی، به فروشگاه کتاب‌های خارجی آن مرکز رفته بود و اظهارنظری از دکتر پورجوادی درباره جمله‌ای از مهندس بازرگان که گفته بود: «آزادی نه گرفتنی است و نه دادنی، بلکه یادگرفتنی است».


سپس شرحی و نقدی گاه طنز‌آلود باعنوان «هپل و هپو» بر مصاحبه‌ای که اخیراً از دکتر سید حسین نصر منتشر شده و آنگاه ابراز نظری درباره‌ نقش فردوسی و شاهنامه او در حفظ و بالندگی زبان پارسی و در پایان معرفی کتابی با عنوان «زمین، زمان، انسان» در مذّمت قتل‌عام حیوانات و گوشت‌خواری انسان و اینکه از این رهگذر چه بلایایی گریبانگیر محیط‌زیست شده و سلامت انسان‌ها و ادامه حیات را چگونه به خطر انداخته است.
آخرین مقاله این بخش با عنوان «زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، و روان‌شناختی مصرف‌زدگی» از دکتر مسعود محمدی منتشر شده که به بررسی مقوله مصرف‌زدگی از دیدگاه نظریه‌پردازان مکتب‌های مختلف و بیان علل و عوامل مصرف‌ لگام‌گسیخته، به عنوان بیماری مخرب، پرداخته و آنها را نقد کرده است.
بخش بعدی اين شماره نگاه‌نو به «تاریخ» اختصاص دارد با مقاله‌ای از کاوه بیات، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران. بیات در این مقاله با ذکر پیشینه تاریخی اَران و چگونگی شکل‌گیری سرزمینی به نام «آذربایجان»، به دولت ایران از این جهت که  موجودیت «جمهوری آذربایجان» را در شمال رود ارس به رسمیت شناخته، با ذکر دلایل و براهین تاریخی، خُرده گرفته است، و اینکه این راه رفته را باید برگشت.


می‌رسیم به بخش «چهره‌ها» با یک مقاله مفصل درباره ناظم حکمت، با تأکید بر زندگینامه سیاسی و هنری او در ترکیه و در شوروی، به قلم دکتر نادر انتخابی با عنوان «ناظم حکمت و کمونیسم» که ضمن آن دو شعر از امیرهوشنگ ابتهاج و پابلو نرودا نیز به چاپ رسیده، و سپس دو شعر از ناظم حکمت به ترجمه‌ احمد پوری. دکتر نادر انتخابی چند سالی است که در حوزه‌ رویدادهای تاریخی ترکیه پژوهش می‌کند و در سال 1391 کتابی از ایشان با عنوان «ناسیونالیسم و تجدد در ایران و ترکیه» منتشر شده است.


سپس می‌رسیم به بخش «گفت‌وگو» و گفتگوی پژمان موسوی با حسن نراقی با عنوان «سامان فرهنگی بر سامان سیاسی اولویت دارد» و گفتگوی محمد صبح از روزنامه عُکاظ با آدونیس با عنوان «شعر گفتن یعنی متجّدد بودن». مترجم این گفتگو احسان موسوی خلخالی است.


«نقد و نظر»‌ عنوان بخش بعدی این شماره نگاه‌نو است با سه مقاله درباره سه اثر ماندگار ادبیات جهان: «غرور و تعصب در بوته آزمایشی دویست‌ساله»، نوشته نرگس انتخابی؛ «درباره بازمانده روز»، نوشته خسرو باقری؛ «از تیره‌بختان تا بینوایان، سپیده‌دم یک زبان» نوشته علیرضا اکبری.


پس از «نقد و نظر» نوبت می‌رسد به بخش «ادبیات و هنر» با چهار نوشته: نامه‌های شاهرخ مسکوب به پوری سلطانی با عنوان «نیکی می‌خواستم، بدی یافتم!»؛ «روشنایی‌های شهر» داستانی از بهومیل هرابال به ترجمه پرویز دوایی؛ مقاله‌ای درباره واپسین روزهای زندگی وارلام شالاموف، نویسنده روس، با عنوان «مرگ نویسنده» از گوستاوهرلینگ گروجینسکی به ترجمه دکتر روشن وزیری و داستانی از رضا زنگی‌آبادی با عنوان «دریاها دورند.»


«خبر، رویداد، یادبود» بخش بعدی نگاه‌نو شماره 97 است با نوشته‌هایی از علی‌رضا مناف‌زاده، سید علیرضا میرعلی‌نقی، محمد دهقانی، بهروز غریب‌پور، ساره دستاران، اسدالله امرایی، فرهاد طاهری، و امیر قادری درباره سیروس آرین‌پور، داریوش صفوت، هادی مرزبان، سعدی افشار، چینوا آچبه، حسن لاهوتی، و امیرهوشنگ کاووسی، و گزارشی از الوند بهاری درباره جلسه‌هایی که شهر کتاب برگزار می‌کند، و به‌ویژه هفتصدمین جلسه آن که در روز سه‌شنبه پانزدهم اسفند 1391 برگزار شد و در انتها گزارشی درباره موفقیت‌هایی که به تازگی نصیب حسن کریم‌زاده همکار دیرینه نگاه‌نو، طراح گرافیک و کارتونیست، شده، آمده است.


بخش «انتقاد کتاب» با نوشته‌هایی از محمدعلی آتشبرگ، الوند بهاری، جلیل دوستخواه، علی صلح‌جو، نیکی ر. کدی، آبتین گلکار، علی میرزائی، و مرتضی هاشمی‌پور در نقد و بررسی 9 کتاب و کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده، پایان دهنده این شماره ‌نگاه‌نو است.
شماره 97 مجله نگاه‌نو در 244 صفحه و به بهای 7000 تومان روی دکه رفته است.


منبع: تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه