چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله شماره جدید «جهان کتاب‌» روی پیشخوان آمد

مجله

شماره جدید «جهان کتاب‌» روی پیشخوان آمد

شماره جدید ماهنامه ادبی «جهان کتاب» ویژه بهمن و اسفنده 91 به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | adidas xplr womens white sneakers shoes sandals - Black - MnjeShops , Adidas G Shmoo Hoodie

به گزارش خبرنگار مهر، این شماره جهان کتاب به عنوان یازدهم و داوزدهمین شماره سال هفدهم انتشار این نشریه، با مطلب «غاز علی بابا» از مجموعه مطالب «نامه‌ای از پراگ» به قلم پرویز دوائی آغاز می‌شود. دومین مطلب هم «تماشای کارآگاه» به قلم مارک لاوسون نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی‌ است که درباره نویسندگان شناخته شده ژانر ادبیات پلیسی در جهان نوشته شده است. آرتور کانن دیل، آگاتا کریستی، ژرژ سیمنون، ژوزف اشکفورتسکی، فردریش دورنمات و پی.دی. جیمز نویسندگانی هستند که در این مقاله درباره‌شان سخن گفته شده است.

«از این پرده برتر سخن‌گاه نیست» به قلم ایرج پارسی‌نژاد مطلبی است که درباره کتاب «شاهنامه فردوسی» با تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات نوشته شده است. این کتاب را مهری بهفر نوشته است. مقاله دیگر به قلم سعید رضوانی نوشته شده است که نقدی بر کتاب «گلگشت‌های ادبی و زبانی» نوشته احمد سمیعی گیلانی است. «کشاندن شاعر از فرش تا عرش»‌ هم مطلبی است که درباره کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» نوشته شده است. این کتاب که به تازگی چاپ شد درباره هوشنگ ابتهاج بود. این مقاله به قلم سایه اقتصادی‌نیا نوشته شده است.

«خیام از نگاهی دیگر» مطلبی است که به قلم حامد توکلی دارستانی درباره کتاب «رباعی‌های خیام و نظریه‌های کیمیّت زمان» نوشته علی تسلیمی نوشته شده است. مقاله «باقر کاظمی و قرارداد 1921 ایران و شوروی» به قلم کاوه بیات هم از مقالات تاریخی این شماره جهان کتاب است. پس از این مطلب، دو مقاله «از قشقا تا قشقایی:‌ توهم یا واقعیت» و «تصویرهایی از این سرزمین» هم درج شده‌اند. اما پس از این مطالب، یادداشتی از تونی روسیتر با ترجمه پرتو شریعتمداری آمده است که چنین عنوانی دارد: «نوشتن آن‌گونه که همینگوی می‌نوشت».

 

«ابوالقاسم لاهوتی و نوشته‌هایی از پژوهشگران تاجیک درباره او و شعرش» هم مقاله‌ای است که در ادامه این مجله آمده و به قلم مسعود عرفانیان نوشته شده است. در بخش «هزار و یک داستان» این مجله که به معرفی آثار داستانی اختصاص دارد، کتابی‌هایی چون «چه کسی گفت عاشقی از یادت می‌رود؟»، «خلیج زیر پایش بود»، دو مینانت یا مامان اون زنه رو که داره می‌دوئه می‌بینی؟»، «زیر چراغ‌های تاریک»، «شکارچی را به عروسی‌ام دعوت کن»، «قلعه‌مرغی؛ روزگار هرمی»،«کانادا جای تو نیست»، «کتلت سرد»، «ما سه نفر هستیم»، «مامور سیگاری خدا» و «برای زندگی دیر نیست» معرفی شده‌اند.

در بخش «شعرهای زمانه» هم که به معرفی آثار تازه حوزه شعر اختصاص دارد، کتاب‌هایی چون «من یک روز داغ تابستان دنیا آمدم»، «فصل کاشتن کلمات» و «سیب قهوه‌ای» معرفی شده‌اند. بخش بعدی این شماره جهان کتاب، «معرفی کوتاه» است که در آن مطالب کوتاهی درباره کتاب‌هایی چون «حکایت پیر قصه‌گو»، «باغ من تویی»، «سرگیجه»، «مردم‌شناسی»، «تاریخ فلسفه سیاسی» و«به زبان آدمیزاد» نوشته شده است.

یادی از محمود عنایت و مرتضی ثاقب‌فر در دو مطلب جداگانه از مقالاتی هستند که در صفحات پایانی این نشریه به چاپ رسیده‌اند. این شماره ماهنامه جهان‌ کتاب با بخش ویژه‌ای درباره ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است که پایان‌بندی آن را به خود اختصاص داده است.

شماره 285 و 286 نشریه جهان کتاب با 80 صفحه و قیمت 5 هزار تومان روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه