جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان به دیدار مهدی آذریزدی برویم

نام‌آوران ایرانی

به دیدار مهدی آذریزدی برویم

اسدالله شکرانه

 

اگر دلت به شکوفه ها باشد ؛ اگر نگاهت گره بخورد به چشم های کودکانی که چشم انتظار نوروز هستند ، و اگر یادت باشد روزهایی که می آیند، روزنه ای به  سال نو  باز می کنند ، به یاد بیاور در روزهایی نزدیک به آغاز سال ۱۳۰۰ شمسی در کوچه باغهای خرمشاه یزد کودکی به دنیا آمد تا بعدها بشود مهدی آذر یزدی ، بشود صاحب مجموعه « قصه های خوب برای بچه های خوب » ، و بشود راوی قند و عسل و…..

همیشه آنچنان که باید باشد ، نیست .
 در شناسنامه ای که برای مهدی آذریزدی گرفتند ، زادروز او  هشتم مرداد ۱۳۰۸  ثبت شده است  ؛ اما زودتر از آن که زادروزش ثبت شود به دنیا آمد تا فرصت داشته باشد بیشتر از روزهایی که بعدها  فاصله تاریخ تولد و مرگ او را محاسبه می کنند ، زندگی کند . خودش که نام آن را زندگی نگذاشته است : بیشتر در به دری و حسرت بوده است ؛ کتاب خریدن و کتاب فروختن ، نسخه خوانی و مطابقت برای چاپ ، نوشتن برای زنده ماندن ، عکاسی کردن برای لقمه ای نان و بالاخره بازنویسی قصه ها از متون کهن ادب فارسی برای برآورده شدن آرزوهای دوران کودکی . اما دیگران می گویند خوب زندگی کرد ؛  مجموعه قصه های خوبی به یادگار گذاشت و با تواضع و فروتنی ، پیر نیک اندیش ادبیات کودکان و نوجوانان شد .

بیست و هفتم اسفند که بیاید  ،گفته ایم : « برویم به دیدار آذر یزدی  » . پیرمرد اکنون چهارسالی است که از میان ما رفته است و در همان خرمشاه ، محل تولدش ، در خاک خفته است . بیایید به دیدارش برویم و  بگوییم : « ما که بی معرفت نیستیم . پیمانه گر شکست پیمان عاشقان را عشق است . نمی گذاریم از یادها بروی . چهارسال است رفته ای و هنوز در انتظار آن هستیم . شاید آنها که حرف ها زده اند ، روزی گفته هایشان را مرور کنند و سامانی به این تکه خاک مزار او بدهند و آبروداری کنند . یادشان بیاید روزی که پیکر پیرمرد را با چه حرف و حدیث هایی به یزد آوردند  ، قرار بود کارها بکنند؛ کارهایی  که تا امروز نکرده اند . با نقشه و طرح و ماکت که خاک سامان نمی یابد ، درخت سبز نمی شود ، بوستان و فرهنگسرا پا نمی گیرد . شما پیمان هایتان را به یاد بیاورید و کاری کنیدکه نگویند فرهنگ در این خاک رو به فراموشی است .

عاشقان ، اما ، کاری دیگر می کنند؛ آنها از کلمه « یاد» می سازند؛ با کلمه بر بال « خیال» ها می نشینند و تا دوردست های اندیشه راه  می گشایند . پس با کلام عاشقانه به اهل فرهنگ و دوستداران  پیرمرد می گوییم  :

۱.   چند کتاب کودک بخرید و در صفحه ی اول آن بنویسید : به یاد مهدی آذریزدی . تقدیم به شما . روز یکشنبه بیست و هفتم اسفندماه کتابها را بردارید و  به کوچه و خیابان بروید و آنها را  به کودکان هدیه بدهید و یاد آذریزدی را زنده نگه دارید .

۲.  اگر کتابفروش کتاب های کودکان و نوجوانان هستید ، در روز بیست و هفتم اسفندماه عکسی از آذریزدی را در چشم انداز فروشگاه قرار دهید تا چشم ها آن ببینند .

۳. اگر خبرنگار و روزنامه نگار هستید ، یاد مهدی آذریزدی را گرامی بدارید. به یاد داشته باشید که نوشتن و گفتن میراث ماندگار اهل قلم است . بیایید میراثداران باصفایی باشید .

۴. اگر قصه گو یا قصه خوان برای کودکان هستید ، با گفتن و خواندن قصه ای از کتاب « قصه های خوب برای بچه خوب » یادآور خوبی ها باشید .

۵. اگر توانستید به ناشرانی که سالها آثار پیر مرد را چاپ کردند و هنوز هم چاپ می کنند ، بگویید : اگر پیرمرد را به خاطر دارید ، به پاس خوبی ها و خاطره های خوشتان از او ، چند دوره از کتابهای او را به کتابخانه های کودک و نوجوان اهدا کنید . فروش کتاب بخشی از کار فرهنگی است ؛ بخش های دیگر را از یاد نبریم .

۶.  اگر روزگاری آذریزدی را دیده اید و از او یاد وخاطره ای داریدبرای دیگران بازگو کنید .

۷.  روز یکشنبه بیست و هفتم اسفندماه ساعت چهار بعدازظهر، دوستداران مهدی آذریزدی برای دیدار با پیرمرد با شاخه ای گل به مزار او در خرمشاه می روند . بیایید آنان را با شاخه گلی در دست همراهی کنید .

۸.    و … این که اگرچه مهدی آذریزدی زاده  یزد است ، اما او نویسنده همه ی بچه هاست. کتابهایش را برای بچه های خوب نوشته است . ایرانیان به هر زبان و گویشی که سخن بگویند ، ایرانی هستند ؛ پس چه بهتر که همه ی بچه های ایران با پیر قصه گوی ایران آشنا شوند . در روز بیست و هفتم اسفند ، در جای جای این مرز پرگهر نام او را به زبان بیاوریم تا یادآور خوبی ها باشیم  .

دبیرخانه دائمی بنیاد  مهدی آذریزدی

 

برگرفته از تارنمای ایرانچهر به نقل از  تارنمای کاریز یزد ( با ویرایش )

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1392-04-27 14:42
سه‌شنبه، هجدهم تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، پیش‌کسوت ادبیات کودکان ایران و نویسندۀ مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بود. «سازمان جهانی یونسکو» در سال 1343 برای نگارش این مجموعه که بازنویسی قصه‌های کهن برای کودکان است، به او جایزه داد. همچنین وی در سال 1345 برای نگارش کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، جایزۀ کتاب سال را به خود اختصاص داد.مهدی آذریزدی در سال 1379 به دلیل نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی «خادم قرآن» شناخته شد به همین منظور چندین بار از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانة الرسول(س)» و ... برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شد. شمار آثارش بیش از 30 اثر است که از جملۀ: دورۀ هشت‌جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، شامل دفتر‌های «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان‌نامه»، «قصه‌های سندبادنامه و قابوس‌نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»،«قصه‌های قرآن»،«قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»،قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن،مثنوی بچۀ خوب،قصه‌های پیامبران،تصحیح مثنوی معنوی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه