سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در استانبول، مزاحمین بهبود و تحکیم روابط ایران- ترکیه

خبر

برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در استانبول، مزاحمین بهبود و تحکیم روابط ایران- ترکیه

کنفرانس "جایگاه آذربایجان ج ن و ب ی در جهان ترک" یکشنبه 5 آبان با حضور صابر رستم خانلی (عضو پارلمان باکو) و نصیب نصیب لی (سفیر اسبق جمهوری باکو در ایران) برگزار خواهد شد.

nike air force 1 low uv | Jil Sander Studded Derby Shoes , EdifactoryShops, ALWAYS LIKE A SALE

 به گزارش تارنمای خبری- تحلیلی آذری ها به نقل از تارنمای باکویی آینه این نشست با همکاری خانه فرهنگ آذربایجان- استانبول برگزار خواهد شد.

زمان بندی و مقطع برگزاری این نشست در دورانی که می تواند دوره بازسازی روابط دو کشور بعد از یک دوران رکورد باشد، حایز اهمیت است.

 ماه گذشته درگیری های لفظی شدیدی بین ترکیه و اسرائیل در مطبوعات غربی صورت گرفت که دلیل عمده آن نیز رویکرد ویژه ریاست سازمان میت به ایران عنوان شد.

 مهرماه گذشته هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعاتی ترکیه به دلیل در اختیار گذاشتن پاره ای اطلاعات محرمانه از فعالیت جاسوسی اسرائیل که از طریق ترکیه انجام می گرفت به طرف ایرانی بشدت مورد انتقاد و تهدید رسانه ها و مقامات اسرائیلی قرار گرفت.

این روند نیز زمینه ساز گرایش بیشتر ترکیه به ایران به ویژه در خصوص بهبود روابط ایران و غرب و مسئله انرژی هسته ای گردید. در تاریخ 29 و 30 آبان تحلیلگر کانال تلویزیونی دولتی ترکیه (تی.آر.تی) در یک تحلیل مثبت از روند مذاکرات ایران و غرب در راستای تنش زدایی،  از نقش مخرب اسرائیل در این بین انتقاد کرد. همچنین شبکه تلویزیونی نزدیک به حزب عدالت و توسعه (A HABER) نیز تحلیل های مثبت و سازنده ای در خصوص مناسبات تاریخی ایران و ترکیه به عمل آوردند. همه این موارد در کنار پاره ای از قرائن دیگر نشانه ای بر اراده ترکیه در جهت بهبود و تحکیم روابط طرفین است.

اما در این میان برخی از محافل و جریان های سیاسی خواستار شکل گیری و بهبود این مناسبات نبوده و ادامه حیات سیاسی- اجتماعی خود را در گروه بحران می بینند.

به همین دلیل برگزاری چنین نشست هایی که برخی از عوامل آن مانند عارف کسکین زیر حمایت مستقیم دولت ترکیه می باشند، می تواند ضربه مهمی به روابط باشد. نباید فراموش کرد که کسی مانند صابر رستمخانلی نیز روابط نزدیکی با اسرائیل و لابی های صهیونیست دارد.

اغلب در نشست ها و جلساتی که دیپلمات ها و تحلیلگران ایران و ترکیه به صورت مشترک برگزار می کنند از عوامل و گروه هایی که منافع شان در گرو تیرگی روابط دو کشور است سخن به میان می آید. اما طرف ترک فراموش می کند که این افراد و محافل بعضا مورد حمایت مستقیم آنکارا قرار دارند. این محافل با فریب کاری سعی در القاء این اتهام دارند که گویا سازمان تروریستی پ.ک.ک از سوی ایران مورد حمایت قرار می گیرد در نتیجه ترکیه نیز در جهت مقابله به مثل می تواند از گروه های نفرت پراکن قومی (پان ترکیست) بهره برداری ابزاری نماید. عارف کسکین و احمد یوسفی سادات(اوبالی) کسانی هستند که با اخذ بودجه و کمک مالی و سیاسی از ترکیه به این توهم دامن می زنند و از آن تغذیه می کنند.

 اوبالی سال گذشته در سفر به ترکیه طی گفتگو با تلویزیون BENGU و روزنامه زمان اظهار داشته بود که با توجه به نفوذ ایران در بین شیعیان، علوی ها و کردهای ترکیه بهتر است ترکیه برای جبران این ضعف اقدام به خریداری پان آذریست های تجزیه طلب نماید.

همچنین مدیر شبکه تجزیه طلب گوناز.تی وی در برنامه زنده تلویزیونی در دسامبر 2011 خطاب به دولت ترکیه اظهار داشته بود که: «اجازه بدهید در ماهواره ترک ست برنامه داشته باشیم و ما به جای شما با جمهوری اسلامی مبارزه کنیم».

در این برنامه احمد اوبالی مجری و مالک شبکه گوناز.تی وی که ظاهرا وظیفه دایه مهربان تر از مادر را نیز بر دوش خود احساس می کند در کمال تعجب از وضعیت وخیم اقتصادی ترکیه و افول اقتصاد این کشور در دوران حکومت حزب عدالت و توسعه به شدت انتقاد کرد! (مشاهده می کنیم جریان قومیت گرا در راستای منافع خود این پتانسیل را دارد که به دولت ترکیه هم خیانت کند)

خوشبختانه با تمام تلاشی که از سوی این محافل مزاحم صورت می گیرد، حسن نیت متقابلی میان دو کشور وجود دارد که آخرین نمونه آن سفر جمل چیچک(رئیس مجلس ترکیه) در شهریور گذشته به تهران بود و ترکیه نیز متوجه این نکته شد که علیرغم جنجال های برخی محافل ترکیه ایران در روند مذاکرات ترکیه با سازمان جدایی طلب پ.ک.ک مداخله نمی کند و متوقف شدن این روند در هفته گذشته نیز ناشی از جوهره و ذات ناسالم پ.ک.ک می باشد.

همان گونه که دیپلمات های ترکیه نیز همواره اشاره دارند، روابط دو کشور عمری دراز و نزدیک به چند قرن دارد که با فعالیت های عناصر خودفروخته در دو طرف که به کشورهای خیانت می کنند تخریب نخواهد شد. انتظار ایران از ترکیه این است که در راستای تقویت روابط سیاسی، فعالیت های ضدایرانی را در حوزه صلاحیت خود کنترل کرده و مانع از مخدوش شدن مناسبات دوجانبه گردد. صد البته چنین کنفرانس های غیرعلمی که با اهداف از پیش تعیین شده سیاسی برگزار می شوند، تهدیدی برای امنیت ملی ایران نیست. اتفاقا بهتر است دولت ترک مانع برگزاری این نشست نشود تا وزن جریان مرده پان آذریسم که هوادارنش به اندازه انگشتان یک دست است،مشخص شود، اما ترکیه باید متوجه این نکته باشد که چنین ویروس های کوچکی در بلند مدت می توانند سلامت روابط دیپلماتیک را به مخاطره انداخته و مهم تر از آن موجب تردید ایران در حسن نیت ترکیه شده و چنین مسائلی را به حساب بازی چندگانه ترکیه در قبال ایران بگذارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه