سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چچنی ها و تُرک ها ستون فقرات تروریسم جهادی در منطقه

خبر

چچنی ها و تُرک ها ستون فقرات تروریسم جهادی در منطقه

برگرفته از تارنمای آذری ها

با آغاز سرازیر شدن وهابیون و سلفی ها به سوریه، شماری از تروریست های بدوی چچنی و تُرک نیز به این کشور روانه شدند. به گزارش تارنمای آذری ها، چچن ها و تُرکها به بهانه جهاد از ترکیه،باکو و چچن به سوریه گسیل می شوند.
دولت های تروریست عربستان، باکو و ترکیه نیز در این روند به عنوان تسریع کننده،اعزام تروریست ها به سوریه و عراق کمک های سیاسی و تزانزیتی خود را از سلفی ها افزایش داده اند.
دولت تروریست باکو در بیست سال گذشته با سرکوب تشیع به رشد وهابی گری کمک کرده است. اواخر سال گذشته میلادی اخبار تکان دهنده ای از مرگ دهها تروریست تُرک قفقازی الاصل منتشر شد. گروه های وهابی در باکو در سایه حمایت های دولت به تبلیغ سلفی گری و ارعاب مردم شیعه این منطقه می پردازند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، «ابو یحیی» تبعه جمهوری باکو که در جایگاه سرکرده جماعت آذربایجانی «جیش مهاجرین و انصار» به فرماندهی ابوعمر ال‌چچنی در حال نبرد با نیروهای ارتش سوریه بود به هلاکت رسید. ابویحیی ال‌آذری از نیروهای نزدیک به فرمانده «جیش مهاجرین و انصار»، ابوعمر چچنی (الشیشانی) بوده است. ابوعمر ‌چچنی، «سرکرده جیش مهاجرین و انصار» از اوایل مردادماه 1392 به ریاست بخش شمالی حکومت خودخوانده اسلامی شام و عراق منصوب شده است. طی درگیریهای مزبور علاوه بر ابویحیی، بیش از چهار تبعه جمهوری آذربایجان در صف شبه‌نظامیان شورشی به هلاکت رسیده‌اند. از ابتدای ماه اوت 2013، بیش از 60 تبعه جمهوری آذربایجان به صف شبه‌نظامیان شورشی سوریه اضافه شده‌اند. در اوایل آذرماه یک جوان مبلغ شیعه باکو توسط همین گروهها به قتل رسید.
 دولت ترکیه در دوران حکومت اردوغان به مانند عربستان به کانون حمایت از ترور و وهابیت بدل شده است. علاوه بر ارسال محموله های سلاح و بمب به سوریه، گرایش شهروندان سنی مذهب ترکیه به بنیادگرایی به شکل محسوسی افزایش یافته است. ماه گذشته یک فوتبالیست سرشناس ترک در سوریه به هلاکت رسید. وی در صفوف جبهه النصری که مورد حمایت ترکیه است مبارزه میکرد. همچنین خبرگزاری های ترکیه گزارش می دهند که منازل و امکان شهروندان علوی مدام در حال علامت گذاری است.
کمال کلیچداراغلو رهبر بزرگ ترین حزب لائیک ترکیه از اردوغان با عنوان رهبر تروریست های منطقه یاد می کند. اما حزب پان ترکیستی حرکت ملی موضع قاطعی در این زمینه ندارد. سایر چته های پان ترک در قفقاز و منطقه نیز به دلیل وابستگی به کشورهای عرب و یا امریکا از نیروهای سلفی به عنوان آزادیخواهان سوری یاد می کنند بدون آنکه اشاره مشخصی به حضور تروریست های تُرک،قفقازی و چچنی در سوریه داشته باشند. برخی باندهای پان ترکیستی ضدآذربایجانی در ایران در ده سال گذشته با تروریست های  وهابی رابطه حسنه ای داشته اند. تنها در یک مورد یکی از اعضای چته های پان قومی در تبریز به ارتباط با جندالله و شخص ریگی اقرار نمود. همین چته امسال با انتشار بیانیه ای از عملیات تروریستی سراوان نیز حمایت نمود.
قرابت زیادی از منظر عقیدتی میان بنیادگرایان قومی و مذهبی وجود دارد. هر دو این گروهها به پمپاژ نفرت میان انسان ها و شهروندان مشغول اند.
واشینگتن پست به نقل از یک گزارش اطلاعاتی واحد موسوم به "اطلاعات ارتش آزاد" نوشت: گروه داعش  5 هزار و 500 جنگجوی "خارجی" دارد که ستون فقرات این گروه در عملیات های حساس به شمار می رود.
ارتش آزاد در این گزارش خود هشدار داد که گروه داعش از سیاست آدم ربایی در مناطق تحت استقراراستفاده می کند و بیش از 35 خبرنگار خارجی و 60 فعال سیاسی سوری و بیش از 100 جنگجوی ارتش آزاد را زندانی کرده است.

 

 

جمهوری باکو در مسیر سوریه ای شدن، گسترش سلفی گری و وهابیت در باکو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه