جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری نشست «تشیع در اواخر عصر سلجوقی بر پایه اطلاعات نسخه‌شناسی»

خبر

برگزاری نشست «تشیع در اواخر عصر سلجوقی بر پایه اطلاعات نسخه‌شناسی»

بنیاد ایرانشناسی دهمین نشست از سلسله نشستهای «دوشنبه‏های ایرانشناسی» را با عنوان «تشیع در اواخر عصر سلجوقی بر پایه اطلاعات نسخه‌شناسی» برگزار می‌کند.

دهمین نشست از سلسله نشستهای هفتگی دوشنبه‌های ایرانشناسی با موضوع: «تشیع در اواخر عصر سلجوقی بر پایه اطلاعات نسخه‌شناسی»، با سخنرانی آقای دکتر محمدکاظم رحمتی، عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، برگزار می‌شود.

بنابر گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، این نشست روز دوشنبه 19 آذر 1397، از ساعت 10 تا 12 صبح، با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان همراه خواهد بود و در آن به موضوعهای: «تشیع در عصر سلجوقی و مشکل منابع»، «خاندان‌های شیعی در عراق عجم»، «ری و کاشان و اهمیت علمی آنها در عصر سلجوقی» و «ابوالرضا راوندی عالم نامور امامی عصر سلجوقی و اهمیت او» پرداخته خواهد شد.

خاطر نشان میسازد، پژوهشگران تاریخ تشیع- خاصه پیش از عصر صفویه- با دشواریهای چندی در انجام تحقیقات خود از جمله فقدان منابع کافی روبرو هستند. تواریخ عمومی باقیمانده از آن دوره تنها گاه در حد اشاراتی گذرا به شیعیان اشاره کرده و شرح حال بسیاری از عالمان امامی آن دوره در کتابهای تراجم نگاری تألیف شده توسط عالمان اهل سنت- به جز مواردی اندک- نیامده است. با این حال مراجعه به نسخه‌های خطی برخی آثار امامیه که از روی نسخه‌های کهنتر کتابت شده و کاتبان آنها به نسخه اساس کتابت خود اشاره‌ای کرده‌اند، میتواند برای بازشناسی نقش و اهمیت برخی عالمان امامی در اواخر عصر سلجوقی و نقش آنها در روایت آثار کهن امامیه کاربرد داشته باشد.

علاقه‌مندان به شرکت در این نشست میتوانند به نشانی: تهران، خیابان شیخ بهایی (جنوبی)، خیابان ایرانشناسی،  پایینتر از بزرگراه شهید همت، بنیاد ایرانشناسی مراجعه نمایند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه