جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر 7 خواندنی علم و فناوری/ دیدن ایستگاه فضایی بدون تلسکوپ/لباسی از جنس بطریهای بازیافتی

خبر

7 خواندنی علم و فناوری/ دیدن ایستگاه فضایی بدون تلسکوپ/لباسی از جنس بطریهای بازیافتی

دیدن ایستگاه فضایی بدون تلسکوپ، تولید پوشاک با بطریهای بازیافتی، تصاویر منتشر شده از نخستین پهپاد عمود پرواز ایرانی، سیارک بزرگی که از کنار زمین گذشت و مشاهده یک نهنگ ناشناخته در سواحل نیوزیلند از جمله اخبار فناوری در یک هفته گذشته است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Nike Air Jordan 1 "Black/Pink" Release Date , IicfShops , maroon and silver nike shox women outlet

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته ناسا به مناسبت دوازدهمین سالگرد حضور دانشمندان در ایستگاه بین المللی فضایی، خدمات جدید پیامکی ارائه کرد که امکان مشاهده ایستگاه بین المللی فضایی را در حال عبور از بالای خانه ها بدون تلسکوپ فراهم می آورد. براین اساس زمانی که ایستگاه بین المللی فضایی از بالای خانه تان می گذرد، ناسا پیامکی با عنوان " ایستگاه را ببینید" به تلفن همراهتان ارسال می کند.

 

چند ساعت پیش از آنکه بتوانند ایستگاه فضایی را در آسمان ببینند، پیامک و یا ایمیل می زند. براساس اعلام این سازمان، مردم وقتی بدانند باید کجای آسمان را نگاه کنند می توانند بدون استفاده از تلسکوپ این آزمایشگاه فضایی گردان را ببینند.

نخستین پهپاد عمود پرواز دنیا در آسمان ایران به پرواز درآمد

در هفته ای که گذشت نخستین پهپاد عمود پرواز دنیا که با نام تجاری "کوکر1" توسط محققان کشورمان ساخته شده، تست آزمایشی پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و قرار است فاز نخست آن در آذرماه در کیش رونمایی شود.

کوکر 1 (Koker 1) اولین پهپاد عمود پرواز دنیا محسوب می شود که فناوری آن جزء پهپادهای فوق پیشرفته دنیا با سازه بسیار سبک است و برای عملیات امداد و نجات، شناسایی و کنترل تصویری حریم دریایی و زمینی توسط متخصصان و نخبگان کشور طراحی و پیاده سازی شده است.

 

این پهپاد مجهز به چهار موتور کم صدا، رادار چند منظوره، سیستم ثابت سازی اپتیکی دوربرد و سیستم ارتباط ماهواره ای برای تبادل اطلاعات مجهز شده است که قابلیت رادار گریزی و عملیات تصویر برداری و پرواز مداوم 3 ساعته تا شعاع عملیاتی 170 کیلومتری و تا ارتفاع  12 هزار پا را در شرایط آب و هوایی مختلف و در روز و شب را دارد؛ در همین حال حرکت در نزدیکترین سطح زمین و حتی بر روی آب از توانمندی های ویژه پهپاد عمود پرواز کوکر1 است.

یک نهنگ ناشناخته در سواحل نیوزیلند مشاهده شد

به گزارش مهر، در هفته گذشته نهنگی که تاکنون تقریبا از چشم علم دور مانده بود برای نخستین بار و در سواحل نیوزیلند مشاهده شد.

 

محققان دانشگاه اوکلند می گویند این نهنگ های دندان دار و منقار دار موسوم به Mesoplodon traversii گونه ای هستند که پیش از این فقط از روی چند استخوان شناسایی شده بودند و این نخستین بار است که این گونه نهنگ که بیش از پنج متر طول دارد به طور کامل مشاهده می‌شود.

امکان پرواز هواپیماها با دانه های روغنی و سوخت زیستی مهیا شد

در هفته ای که گذشت شورای تحقیقات ملی کانادا (NRC) هواپیمای غیرنظامی را عرضه کرد که اجزای سوخت فسیلی آن کاملا برداشته شده و 100 درصد با سوخت زیستی کار می کند.

 

این هواپیمای فالکون 20 تجاری دو موتوره در پرواز بر فراز اوتاوا سوخت مورد نیاز خود را از محصولات کشاورزی دانه های روغنی تامین کرد و در همین حال نیز یک هواپیمای T-33 برای جمع آوری داده های انتشار آلودگی این هواپیمای سوخت زیستی در پی فالکون 20 پرواز کرد.

سیارک بزرگی از کنار زمین گذشت

به گزارش مهر، دانشمندان با استفاده از رادیو تلسکوپ بزرگ ناسا تصاویر راداری از سیارکی تهیه کردند که صبح دوشنبه هفته گذشته در نزدیک ترین فاصله از کنار زمین گذشت.

 

تصاویر این سیارک که 2007 PA8 نام دارد و عرض آن حدود یک مایل بود زمانی که در نزدیک ترین فاصله به زمین قرار داشت توسط  آنتن "شبکه اعماق فضا 230 فوتی" در گلداستون، گرفته شد. این تصاویر نشان داد که این سنگ فضایی که شکل نامنظمی دارد و احتمالا دهانه هایی بر روی آن هست ، بسیار آرام  و احتمالا یک بار در هر سه تا چهار روز می چرخد.

سلولهای عصبی از سلولهای بنیادی ساخته شد

در هفته ای که گذشت پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از سلولهای بنیادی بزرگسال و کشت آن بر روی نانو لوله های کربنی در فاز حیوانی موفق به تمایز این سلولها به سلولهای عصبی شدند.

 

در این زمینه دکتر حمزه شامانی- از محققان این طرح با بیان اینکه درصدد هستیم تا بتوانیم سلولهای بنیادی را به سلولهای عصبی تمایز دهیم، گفت: در این طرح برای کشت سلولهای بنیادی از نانو کربن تیوب (CNT) استفاده و برای انجام مطالعات سلولهای بنیادی بزرگسال مزانشیمال از مغز استخوان موش آزمایشگاهی (Rat) استخراج شد.

لباسهایی از جنس بطریهای بازیافتی تولید شد

به گزارش مهر، یک شرکت تولیدکننده پوشاک ، مجموعه جدید از محصولات خود از جمله پوشاک جین را رونمایی کرده که دستکم 20 درصد آن از پلاستیک‌های بازیافتی از بطری‌های آب و سینی‌های غذا ساخته شده است.

 

شرکت لی وایز اعلام کرده که با شرکت های بازیافتی برای بازیافت پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات (PET)، بطری های قهوه ای، سبز و بدون رنگ و همچنین پلاستیک های سیاه سینی های غذا وارد همکاری شده است، به نحوی که شرکت های بازیافتی این پلاستیک ها را بر اساس رنگ دسته بندی می کنند سپس آنها را خرد و به الیاف پلی استر تبدیل می کنند که می توان آن را با الیاف پنبه مخلوط کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه