پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر قطب شمال تاریکتر و گرم‌تر می‌شود

خبر

قطب شمال تاریکتر و گرم‌تر می‌شود

متخصصان علوم جوی پیش‌بینی کردند طی دهه‌های اخیر ذوب یخ‌های قطبی سبب شده است میزان بازتابش اشعه خورشید به سمت جو کاهش یافته و در نتیجه گرمای زمین شدت یابد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش ایسنا، بنابر فرضیه جدید متخصصان علوم جوی، تاریک‌تر شدن اقیانوس‌ها و کمبود پوشش یخی سطح آن‌ها به معنای کاهش انعکاس نور خورشید و در نتیجه جذب بیشتر گرمای تابشی از سوی زمین است.

محققان مدلی را ارائه کردند تا از این راه چگونگی وقوع پدیده فوق را نشان دهند. بنابر مطالعاتی که اخیرا از سوی انستیتو اقیانوس‌شناسی "اسکریپس" در ایالت "سان دیه گو" و حد فاصل سال‌های 1979 تا 2011 میلادی انجام شده، نشان می‌دهد میانگین حجم بازتابش قطبی (آلبرو) از 52 به 48 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «تیک پارت»، کم شدن میزان بازتابش سبب وقوع یک حلقه بازخوردی می‌شود یعنی بالا رفتن دما سبب کاهش بازتابش شده و این کاهش بازتابش سبب افزایش دمای منجر به کاهش بازتابش می‌شود و این چرخه به همین صورت ادامه می‌یابد. میزان مشاهده شده این تاثیر تقریبا دو برابر میزان پیش‌بینی شده مطالعات مبتنی بر مدل پیشنهادی است.

"ایان آیسنمن" از متخصصان حاضر در این مطالعه که در مجله "Proceeding of the National Academy of Science" منتشر شده، گفت: این تاثیر به شکل باور نکردنی زیاد بوده است. اما این تأثیر واقعا تا چه حد زیاد بوده است؟

به گفته وی میزان گرمای تولید شده ناشی از کاهش «آلبرو» تقریبا 25 درصد میانگین جهانی گرمایی است که در حال حاضر به واسطه افزایش حجم دی اکسید کربن در جهان رخ می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه