جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اولین مغز کشف شده جهان متعلق به که بود؟

خبر

اولین مغز کشف شده جهان متعلق به که بود؟

دانشمندان دانشگاه آریزونا دریافتند مغزی که سال گذشته کشف شده است، به اولین شکارچی جهان تعلق داشت.

به گزارش ایسنا، این مغز کاملا حفظ شده در فسیل یک موجود پیدا شد که حدود 250 میلیون سال قبل در دوره کامبرین زیرین می‌زیسته است.

کشف مذکور به نمایش مغزی پرداخته که به شکل عجیبی ساده‌تر و دارای پیچیدگی کمتر از مغزهای شناخته شده فسیلهای برخی از شکارهای حیوانی است.

این یافته‌ها برای اولین بار، یک مغز فسیل شده را شناسایی کرده که بنظر می‌رسد متعلق به برترین شکارچیان زمان خود یعنی Anomalocarididها باشد و به معنی میگوی غیرعادی است.

این پندپایان هولناک که مدتها قبل منقرض شده‌اند، اولین بار به شکل فسیل‌هایی در اواخر قرن نوزدهم کشف شدند اما تا اوایل دهه 1980 بخوبی شناخته نشده بودند.

محل این موجودات در درخت حیات هنوز در میات دانشمندان مورد بحث است.

به گفته دانشمندان این موجود از مغزی مشابه برخی از شکارهای احتمالی آن برخوردار بوده و بسیار شبیه گروه مدرنی از حیوانات کرم مانند است.

گونه جدید Lyrarapax unguispinus نام گرفته که به معنی شکارچی چنگال کاجی چنگی شکل است.

این مغز نشان می‌دهد به گروهی از حیوانات تعلق داشته که نوادگان زنده آنهاnychophorans یا کرمهای بنفش نام دارند. این حیوانات کرم شکل به پاهای غیرمتصل ریشه‌داری مجهزند که در نهایت به یک جفت پنجه کوچک ختم می‌شوند.

کرمهای بنفش که آنها هم شکارچیان انحصاری هستند،‌تنها تا چند سانتی‌متر رشد کرده و بیشتر در نیمکره جنوبی در نزدیکی شکارهای مطلوبشان یعنی سوسک‌ها و حشرات ریز دیگر زندگی می‌کنند.

دو شاخک بلند بالای سر این موجود قرار داشته که به یک جفت چشم کوچک متصل هستند.

به گفته محققان، آناتومی فسیل Anomalocaridid از جهات بسیاری شبیه کرمهای بنفش امروزی است. کرمها از مغز ساده‌ای در جلوی دهان و یک جفت گانگلیون – مجموعه‌ای از سلولهای عصبی – در جلوی عصب اپتیکی و در پایه شاخکهای بلندشان برخوردارند. فسیل کشف شده نیز از همین ویژگیها برخوردار است.

این شباهت‌ها می‌تواند نشانگر ارتباط دور این دو موجود با یکدیگر باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه