پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر در مستند «ایران، از پس هزاره‌ها» - کاوشگر جیرفت خاطراتش را به خانه‌های ما می‌آورد

خبر

در مستند «ایران، از پس هزاره‌ها» - کاوشگر جیرفت خاطراتش را به خانه‌های ما می‌آورد

دکتر یوسف مجیدزاده فردا در مستند تلویزیونی «ایران، از پس هزاره‌ها» از خاطرات خود در کاوش‌های تپۀ ازبکی‌، جیرفت و کشف یک تمدن جدید در جنوب شرقی ایرانی سخن می‌گوید.

LTB - JuzsportsShops | nike sb prod high tower price

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ از یک هفتۀ پیش، پخش مستند «ایران، از پس هزاره‌ها» از شبکۀ «مستند» آغاز شده است. در اولین بخش این برنامه که 52 قسمت دارد و به معرفی باستان‌شناسان و محوطه‌های تاریخی می‌پردازد، سیدمنصور سیدسجادی و کاوش‌های او در شهر سوخته معرفی شدند و در برنامۀ این هفته (چهارشنبه، 20 دی‌ماه) به یوسف مجیدزاده و پژوهش‌ها و کاوش‌های او پرداخته خواهد شد.


پژمان مظاهری‌پور - کارگردان این برنامۀ مستند - به خبرنگار ایسنا گفت: 10 قسمت ابتدایی این مستند به باستان‌شناسان نامدار ایرانی و زندگی علمی آن‌ها مربوط می‌شود و برنامۀ روز بیستم دی‌ماه دربارۀ یوسف مجید‌زاده است. در این قسمت، گفت‌وگویی که با او در فرانسه دربارۀ تپه‌های ازبکی و جیرفت داشتیم و خاطراتی که او از هر کدام از این محوطه‌ها دارد، پخش می‌شود.

او افزود: در این مستند، باستان‌شناسان دیگری از جمله صادق ملک شهمیرزادی، میرعابدین کابلی، اسماعیل یغمایی، مهدی رهبر و همچنین عبدالمجید ارفعی - کتیبه‌شناس - معرفی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، مجیدزاده که در تپه قبرستان در دشت قزوین و تپۀ ازبکی کاوش‌ کرده است، از ابتدای دهۀ 80 چند فصل کاوش باستان‌شناسی را در محوطۀ جیرفت انجام داد. البته در چند سال گذشته و با تغییراتی که در سازمان میراث فرهنگی رخ داد، کاوش‌های جیرفت مانند گذشته ادامه نیافت.

در جیرفت آثار بسیار ارزشمندی در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده‌اند. هرچند پیش از آن، قاچاقچیان اشیای تاریخی بخشی از گنجینه‌های این محوطۀ تاریخی را تاراج کرده بودند. با این حال، به گفتۀ مرحوم دکتر محمود روح‌الامینی مردم‌شناس «تمدنی که در جیرفت به آن دست یافته‌ایم، گواهی است بر حضور انسان‌های اندیشمند و توانا که حدود پنج‌هزار سال پیش می‌زیستند و با دنیای اطراف خود ارتباط صنعتی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند.»

تپۀ ازبکی نیز یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی ایران و دنیاست که نمونۀ خشت گلین 9هزار سالۀ به‌دست آمده از آن، چند سال پیش توسط رییس‌جمهور وقت به‌عنوان سند قدمت فرهنگ و مدنیت ایران به کوفی عنان (دبیرکل سابق سازمان ملل متحد) هدیه شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه