جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاوش محل کشف «مردان نمکی» با همکاری آلمانی‌ها

یادمان

کاوش محل کشف «مردان نمکی» با همکاری آلمانی‌ها

مدیر پایگاه میراث فرهنگی معدن چهرآباد زنجان (محل کشف مردان نمکی) از ادامه‌ی کاوش در این معدن، با همراهی یک گروه باستان‌شناس از آلمان در سال آینده خبر داد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

ابوالفضل عالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای پنج ساله میان پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یک گروه باستان‌شناسی از دانشگاه «بوخوم» آلمان، با هدف کاوش و بررسی معدن چهرآباد در زنجان در سه سال پیش، اظهار کرد: به‌جز دو فصل کاوشی که در سال‌های 1383 و 1384 توسط گروه باستان‌شناسی ایرانی در این محوطه‌ی تاریخی انجام شد‌، دو سال پیش نیز کاوش و بررسی در این محوطه‌ی تاریخی با حضور این تیم باستان‌شناسی صورت گرفت، اما با توجه به این‌که کاوش در این معدن تاریخی، یک کار میان‌رشته‌یی است که به تخصص‌هایی مانند مرمت‌، باستان‌شناسی و انسان‌شناسی نیاز دارد، یک تیم بین‌المللی از کشورهای دیگر نیز به کمک تیم باستان‌شناسی آمد.


وی با بیان این‌که در این عملیات کاوش، بخش‌هایی از محدوده‌ی تاریخی معدن نمک احیا شد، گفت: با توجه به یافته‌های به‌دست آمده در طول فصل‌های پیشین کاوش‌، کارشناسان و باستان‌شناسانی از دانشگاه آکسفورد انگلیس‌، دانشگاه زوریخ سوییس، دانشگاه و موزه‌ی آلمان،‌ یک تیم باستان‌شناسی از فرانسه، دانشگاه علوم پزشکی تهران و زنجان، پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان، در بخش‌های مختلف، یافته‌ها را مطالعه کردند که نتایج بسیار خوبی از آن به‌دست آمد. گزارش مقدماتی این مطالعات منتشر شده است و گزارش نهایی آن تا حدود دو ماه دیگر به‌طور کامل به چاپ می‌رسد.


او با اشاره به این‌که کوه نمک قرارگرفته در معدن نمک، حدود یک کیلومترمربع مساحت دارد و بخش‌های باقی‌مانده از دوره‌های هخامنشی و ساسانی را دربر می‌گیرد، ادامه داد: در بخش‌هایی از کوه، در دوره‌های تاریخی مانند هخامنشی و ساسانی، تونل‌هایی با هدف استخراج نمک در این منطقه کنده شده است. تا کنون موفق شده‌ایم چهار ترانشه‌ی کوچک ایجاد و آنها را کاوش کنیم؛ ولی اگر بخواهیم همه‌ی محوطه را کاوش و بررسی کنیم، به مدت زمان زیادی نیاز داریم.


این باستان‌شناس با اشاره به این‌که اکنون محوطه‌ی کاوش‌شده در معدن نمک، یک پوشش حفاظتی و نگهبان برای مراقبت بیشتر دارد، گفت: یافته‌های به‌دست آمده در این محوطه شامل مجسمه‌های مومیایی و اشیای مختلف از جنس مواد عالی،‌ در موزه‌ی باستان‌شناسی زنجان در عمارت ذوالفقاری در وضعیت نسبتا مناسبی برای نمایش قرار دارند.


عالی در ادامه با بیان این‌که یک مشاور از بخش خصوصی، بررسی این محوطه‌ی تاریخی را با هدف تبدیل شدن به محوطه گردشگری برعهده دارد، افزود: در صورت رسیدن به نتایج مناسب، امکان تبدیل این محوطه به یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه