شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اعلام آمادگی کارشناسان برای تعیین حریم ارگ‌ کریمخانی به‌صورت رایگان

یادمان

اعلام آمادگی کارشناسان برای تعیین حریم ارگ‌ کریمخانی به‌صورت رایگان

کارشناسان اداره کل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، آمادگی خود را برای تعیین حریم ارگ‌کریمخانی به‌صورت کاملا رایگان و بدون دریافت حق‌ ماموریت اعلام کردند. به‌گفته کارشناسان دفتر ثبت، اگر هم‌اکنون تعیین حریم حفاظتی و منظری ارگ‌کریمخان انجام نشود به‌محض ارسال پرونده مجموعه زندیه به یونسکو سازمان باید بودجه کلانی را برای حذف طبقات اضافی هتل‌ دردست ساخت بپردازد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس درحالی تعیین حریم حذف طبقات اضافی هتل آسمان و بناهایی با ارتفاع غیر مجاز را نیازمند بودجه و اعتبارات عنوان کرده‌اند که کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی طی تماسی که با خبرگزاری میراث‌فرهنگی، آمادگی خود را برای تعیین حریم ارگ کریمخانی اعلام کردند.
 
به‌گفته این کارشناسان، پیش از آنکه پرونده مجموعه زندیه به یونسکو ارسال شود تعیین حریم حفاظتی و منظری مجموعه زندیه نیازمند بودجه و اعتبار زیادی نیست. به‌طوری که مبلغ قرارداد تعیین حریم منظری توسط کارشناسی که وابسته به سازمان میراث‌فرهنگی نیست بیش از 400 هزار تومان تجاوز نمی‌کند.
 
یک کارشناس اداره کل ثبت اما اهمیت پرونده مجموعه زندیه و تعیین حریم آن را ضرروی اعلام کرد و افزود: «سال 81 مجموعه زندیه با 8 اثر متعلق به آن تعیین حریم شد. اما در پرونده ثبت جهانی، ضوابط تعیین حریم کاملتر و گسترده‌تر دیده می‌شود. با این وجود کارشناسان می‌توانند با استفاده از مطالعاتی که درخصوص آثار مجموعه زندیه انجام شده با چشم غیرمسلح حریم منظری این مجموعه را طی 2 روز و بدون صرف بودجه تعیین کنند.»
 
تعدادی از کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی درحالی آمادگی خود را اعلام می‌کنند که به‌صورت داوطلبانه و بدون دریافت حق ماموریت به شیراز می‌روند و  در پروسه زمانی بسیار کوتاه (کمتر از یک هفته) حریم حفاظتی و منظری را تهیه می‌کنند که تاکید می‌کنند: «اگر بناهایی چون هتل آسمان ساخته شود و پرونده مجموعه زندیه هم به یونسکو ارسال شود سازمان میراث‌فرهنگی ناگزیر است که طبقات اضافی را با مبالغ هنگفت خریداری و تخریب کند. مانند اتفاقی که در جهان‌نمای اصفهان افتاد. »
 
به‌گفته کارشناسان، ثبت و تعیین حریم آثار به‌عنوان اولین گام حفاظتی در نظر گرفته شده که متاسفانه در مجموعه آثار کشوری تنها 6 درصد آثار تعیین حریم شده‌اند که نمونه آن را در بافت تاریخی شهر یزد می‌توان مشاهده کرد. استان یزد با برخورداری از 1508 بنای ثبتی تنها 28 اثر آن تعیین حریم شده است. اتفاقی که سبب شده هم‌اکنون شاهد دست‌اندازی و تخریب آثار و گذرها در یزد و اردکان و... باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه