پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مستندنگاری تخت‌جمشید آغاز شد

یادمان

دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مستندنگاری تخت‌جمشید آغاز شد

دور پنجم مطالعات باستان شناسی ، حفاظت و مستندنگاری شهر پارسه تخت جمشید آغاز شد. در این پروژه عمده متخصصان گروه تحقیقاتی دانشگاه های شیراز ، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور و سایر دانشگاههای داخلی نظیر دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه تهران و پژوهشگران ایتالیایی به ویژه دانشگاه بولونیا ایتالیا مشارکت فعال دارند. پروژه تخت جمشید به مدت دو ماه در تخت جمشید انجام می شود.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دور پنجم مطالعات باستان شناسی ، حفاظت و مستندنگاری شهر پارسه تخت جمشید آغاز شد. این مطالعات مشترک میان هیأت ایرانی و ایتالیایی در تداوم برنامه سال های گذشته در شهر پارسه تخت جمشید با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی ، حفاظت و مرمت ، زمین شناسی ، ژئوفیزیک ، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی آغاز شده است.
 
« قدرت الله تاج بخش» ، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس گفت: مطالعات مشترک هیأت ایرانی و ایتالیایی در تداوم برنامه سال های گذشته در شهر پارسه تخت جمشید با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی ، حفاظت و مرمت ، زمین شناسی ، ژئوفیزیک ، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی آغاز شده و تلاش گروه تحقیقاتی در برنامه امسال حفاظت و شناخت هرچه بیشتر شهر پارسه است .
 
وی تاکید کرد:حفاظت از حریم درجه یک تخت جمشید برای حفاظت از تختگاه تخت جمشید اهمیت ویژه دارد و مطالعات در حال انجام می تواند به احیا و حفاظت این شهر کمک کند به‌طوری که با تحقیقات باستان شناسی در حریم تخت جمشید در واقع سند این شهر برای ثبت جهانی محکم تر می شود . تلاش میراث فرهنگی بر حفاظت از تخت جمشید استوار است و به همین دلیل از گروههای تحقیقاتی از دانشگاههای داخلی و خارجی هرساله برای انجام این نوع تحقیقات دعوت به عمل می آید .
 
وی افزود : برنامه های گروه مطالعاتی مشترک ایرانی و ایتالیایی با حمایت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ، پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه ، پروژه تخت جمشید به مدت دو ماه در تخت جمشید انجام می شود و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس تلاش دارد تا تمامی امکانات لازم برای حمایت و پشتیبانی از این گروه تحقیقاتی را به انجام رساند . عمده متخصصین این گروه تحقیقاتی از دانشگاه های شیراز ، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور و سایر دانشگاههای داخلی نظیر دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه تهران هستند و پژوهشگران ایتالیایی به ویژه دانشگاه بولونیا ایتالیا در این برنامه مشارکت فعال دارند .
 
سرپرست اداره کل گفت : مهمترین ویژگی برنامه مطالعات تخت جمشید این است که مطالعات چند رشته ای در قالب یک تیم علمی از طرف دانشگاهها هدایت می شود و سازمان میراث فرهنگی این برنامه را مدیریت و پشتیبانی می کند.  برنامه مطالعات از ژئوموفولوژی خاک های سطحی تا مطالعات ژئوفیزیک ، باستان شناسی ، زمین باستان شناسی ، زیست باستان شناسی ، مرمت ، حفاظت ، نقشه برداری گسترده ، تصاویر هوایی و سرانجام تشکیل بانک های اطلاعاتی شهر پارسه را شامل می شود .
 
وی افزود:  تمام این اطلاعات تحت پوشش شبکه وب در حال انجام و برای تمامی دانشگاههای داخلی و خارجی در دسترس قرار خواهد گرفت .
شهر پارسه در دوره هخامنشی بنیان نهاده شد و نخستین شهر ایران باستان است که بخش حاکم نشین آن یعنی تختگاه تخت جمشید تا به امروز باقی مانده است . زندگی در این شهر اگرچه در دوره های پس از هخامنشی و به ویژه دوره اسلامی تداوم یافته است اما همگان شهر پارسه را به عنوان شهر هخامنشی می شناسند .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه