جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نمایشگاه‌های تجسمی تهران در نخستین ماه سال 90

رویدادهای فرهنگی

نمایشگاه‌های تجسمی تهران در نخستین ماه سال 90

برگرفته از همشهری

احمد افشار
پس از سپری شدن تعطیلات نوروزی، نمایشگاه‌های تجسمی فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند.

 

در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه «نوروز» تا پایان فروردین‌ماه سال‌جاری برپا خواهد بود. این نمایشگاه که منتخبی از آثار گنجینه ایرانی موزه هنرهای معاصرتهران با موضوع «نوروز، بهار و طبیعت»، در رشته‌های نقاشی، ‌نقاشی‌خط، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی و همچنین آثار هنر جدید است از 2 فروردین ماه افتتاح شده و حالا به‌دلیل استقبال علاقه‌مندان تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه بیش از 100 اثر از آثار هنرمندانی همچون سهراب سپهری، محمدعلی ترقی‌جاه، جعفر روحبخش، حسین کاظمی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، محمدباقرآقامیری، حسین محجوبی، جواد حمیدی، جعفر پتگر، ابوالقاسم سعیدی، فرامرز پیلارام، رضا شهابی، علی محمد حیدریان، مهدی ویشکایی، رضا مافی، محمد احصایی، جلیل رسولی، نصرالله افجه‌ای و... به نمایش درآمده است. همچنین در این نمایشگاه آثار هنر جدید از بخش جنبی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر آثاری از هنرمندانی چون احمد کفشچیان‌مقدم، عبدالمجید حسینی‌راد، سیدنظام الدین امامی‌فر، محمدمهدی انوشفر، محسن راستانی و مجموعه عکس‌های امیرعلی جوادیان به نمایش درآمده است.

در فرهنگسرای نیاوران بیش از 30 پیکره مشاهیر دنیا که از جنس موم هستند ولی واقعی به‌نظر می‌رسند به نمایش درآمده است. این پیکر‌ه‌ها که برخی از آنها برای نخستین‌بار در ایران به نمایش در می‌آیند، از موزه سن پطرزبورگ روسیه آمده‌اند. در میان این مجسمه‌ها، پیکره‌های هنرمندان، سیاستمداران و فوتبالیست‌های مشهور دنیا همچون لئوناردو داوینچی، چارلی چاپلین، ناپلئون بناپارت، وینستون چرچیل، آدولف هیتلر، دیوید بکهام و اولیور کان و... مشاهده می‌شود. تمام مجسمه‌ها از جنس موم طبیعی، سلیکون ولاتکس هستند و تعدادی ازآنها تصویر انسان‌هایی را با ظاهر عجیب ولی واقعی که طی سال‌های گذشته در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کردند، روایت می‌کند.

این نمایشگاه تا 7خردادماه 90 در نگارخانه شماره 2 فرهنگسرای نیاوران دایر است. در خانه هنرمندان ایران نمایشگاه جشن تصویر سال برپاست که تا 20 فروردین در تمامی فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه بیش از 2500 هنرمند عکاس، گرافیست و کاریکاتوریست شرکت کرده‌اند که از میان آثار رسیده به دبیرخانه تصویر سال، آثار حدود 800 هنرمند در 2 گروه سنی جوانان زیر 25 سال و آزاد به نمایشگاه راه یافت.

در نگارخانه‌های مختلف دیگر مجموعه‌ای از پوسترهای مرتضی نادری از روز شنبه 20فروردین ماه در گالری بهزاد رونمایی خواهد شد. درگالری سیحون، نمایشگاه گروهی از آثار 6 نقاش جوان با موضوع کلی پرتره در روز 19 فروردین‌ماه افتتاح می‌شود. همچنین نمایشگاه آثار نقاشی هادی علیجانی روز 20 فروردین‌ماه 90 از ساعت 16 تا 20 در گالری آران ارائه خواهد شد. گالری هما نیز از روز 19 فروردین‌ماه 90 میزبان آثار نقاشی حبیب فرج‌آبادی خواهد بود.

در این نمایشگاه حدود 10اثر از این نقاش در ابعاد تقریبی 150 در 70 تا 150 در 120‌سانتی‌متر به نمایش گذاشته می‌شوند. این نمایشگاه تا 30 فروردین‌ماه همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 در گالری هما ادامه دارد؛ ضمن اینکه با توجه به درخواست علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی و استقبال از نمایشگاه آبرنگ‌های علی‌اکبر صنعتی، این نمایشگاه تا 30 فروردین ماه در گالری ساربان ادامه دارد. این نمایشگاه که با حضور خانواده صنعتی و سخنرانی هادی سیف (نویسنده و پژوهشگر هنر) افتتاح شد، به‌مدت 2هفته تمدید شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه