جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی ارکستر ملی نوای «ای ایران» را سر می‌دهد

رویدادهای فرهنگی

ارکستر ملی نوای «ای ایران» را سر می‌دهد

برگرفته از روزنامه جام جم

ارکستر ملی ایران بعد از سال‌ها دوباره نوای «ای ایران» روح‌الله خالقی را نیمه مرداد با صدای علیرضا قربانی در برج میلاد تهران طنین‌انداز می‌کند.
به گزارش فارس، نشست خبری ارکستر ملی صبح امروز با حضور شورای فنی ارکستر متشکل از حسین علیزاده، فردین خلعتبری، هوشنگ ظریف، بردیا کیارس رهبر ارکستر، محسن رجب‌پور مدیر اجرایی ارکستر، علی ترابی معاون مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و علی اکبر عبدالعلی‌زاده روابط عمومی دفتر موسیقی ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

برگزاري كنسرت

در ابتدای نشست علی ترابی معاون مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد گفت: یکی از اهداف ارکستر ملی در دوره جدید اجرای موسیقی در پهنه ملی و سراسر کشور است و امروز افتخار می‌کنیم که کار جدید ارکستر در تهران اجرا نمی‌شود و در خارج از تهران شاهد آغاز فعالیت‌های ارکستر ملی در فصل جدید هستیم و امیدواریم با کمک هنردوستان و علاقمندان بتوانیم یک اتفاق تأثیرگذاری را برای ارتقاء موسیقی رقم بزنیم.

محسن رجب‌پور مدیر اجرایی ارکستر ملی نیز گفت: در پی تصمیمات جلسات شورای فنی تصمیم بر این شد در برنامه‌های ارکستر بزرگداشت استادان موسیقی ایران را به مرور برگزار کنیم و قطعات خاطره‌‌انگیز آنها را توسط ارکستر ملی اجرا نماییم.

بازگشت دوباره قربانی به ارکستر ملی

مدیراجرایی ارکستر ملی افزود: به دنبال برگزاری بزرگداشت‌های بزرگان موسیقی، بزرگداشت روح‌الله خالقی را در قالب یک رپرتوار، 19 و 20 تیر ماه در باغ عفیف‌آباد شیراز و 13و 14 مرداد در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌کنیم که همزمان با این اجرا ما شاهد بازگشت و همکاری مجدد علیرضا قربانی با ارکستر ملی هستیم.
وی افزود: در این برنامه قطعات مجموعه «می ناب» را به عنوان پرافتخارترین قطعات موسیقی ایران را با صدای این خواننده جوان می‌شنویم.

بردیا کیارس رهبر ارکستر ملی با اشاره به مجموعه «می‌ناب» گفت: چند سال پیش این مجموعه در صدا و سیما ضبط شده و ما هم اکنون با تنظیم گلنوش خالقی این مجموعه را که شامل قطعات رنگارنگ، بهار عاشق، می ناب، یار رمیده، ای ایران و حالا چرا را با صدای علیرضا قربانی اجرا خواهیم کرد.

انتشار آثار ارکستر ملی

مدیر اجرایی ارکستر ملی با اشاره به تصمیمات صورت گرفته در شورای فنی ارکستر بیان داشت: طی تصمیمات صورت گرفته قطعات ارکستر ملی ضبط و از طریق موسسه ارکستر منتشر می‌شود که این خود باعث تولید انگیزه بیشتر برای نوازندگان ارکستر و علاقمندان به هنر موسیقی می‌شود.

رجب‌پور گفت: ارکستر آمادگی اجرا در تمامی استان‌ها و شهرستان‌هایی که پتانسیل تولید برنامه را داشته باشند دارد و اگر آنها شرایط مناسب ما را اعلام کنند ما قطعا برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

در ادامه این نشست، هوشنگ ظریف یکی از اعضای شورای فنی ارکستر ملی با بیان اینکه جوانانی که امروز به موسیقی روی می‌آورند، آینده‌ای ندارند، اظهار داشت: ما باید این جوانان را از هر نظر مورد حمایت قرار دهیم و این در حالی است که در دوره ما همه چیز برای‌مان مهیا بود و موسیقی از پشتیبانی لازم برخوردار بود اما امروز علاقمندان این هنر زیاد هستند و باید برای آینده آنها کاری کرد.

وی افزود: شایسته‌سالاری در ارکستر و نگاه به آینده فعالیت‌های آن بسیار مهم است چرا که تا 10 سال دیگر ما باید شاهد یک ارکستر منسجم با متوسط سنی 35 سال باشیم. بر این اساس باید جوانان را به کار گرفت و آنها را علاقمند کرد تا با گذر زمان گروه‌های جا افتاده و علمی‌تری را تحویل جامعه دهیم.

ارکستر ملی برای رسیدن به مفهومش باید تلاش کند

حسین علیزاده آهنگساز و دیگر عضو شورای فنی ارکستر نیز گفت: وقتی از ارکستر ملی صحبت می‌کنیم مفهومش مشخص است و همه ما سهم مساوی در آن داشته باشیم . اهمیت ارکستر ما از خیلی از ارکسترها بیشتر است پس باید برای رسیدن به این هدف کار کنیم تا به آن مفهوم ملی نزدیک شویم. برای این منظور قرار است از آهنگسازان مختلف دعوتی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر جوانانی هستند که میانگین سنی‌شان بالاتر یا پایین‌تر از 25سال است و قطعاتشان را برای ارکستر ارسال کرده و ما هم‌اکنون در حال بررسی و انتخاب آنها هستیم.

آهنگساز نینوا با بیان این که تعهد ، وظیفه و عرق ملی نسبت به ارکستر ملی داریم، بیان داشت: ما باید دل‌مان برای ارکستر بتپد و حامی آن باشیم پس باید تمام سیاست‌ها، عشق و علاقه‌مان متمرکز به ارکستر و فعالیت‌های آن باشد تا بتوانیم برای نسل جوان و آینده کشورمان کاری انجام دهیم. این ارکستر باید شوق و انرژی داشته باشد تا با ارائه بهتر کارهایش سرش را در دنیا بالا بگیرد.

وی افزود: ما سرمایه کافی و آهنگسازانی با آینده درخشان برای این ارکستر داریم، ام در تنها چیزی که لنگ می‌زنیم حمایت از سوی مردم و مسئولین از ارکستر ملی است.هنرمندان همیشه محترمانه از هنر یاد کرده‌اند ولی مسئولین این احترام را نداشته‌اند.

علیزاده با بیان اینکه ارکستر ملی یک مفهومی دارد که باید به آن رسید، اظهار داشت: از ابتدایی که در ایران ارکستر تشکیل شد سازهای ایرانی جنبه ویترین داشتند و اکثر آهنگسازان ما سازهای ایرانی را نمی‌شناختند و این در حالی است که ارکستر ملی برای سازهای ایرانی تعبیه شده که به عقیده من سازهای موسیقی ایرانی باید نقش پررنگ‌تری در ارکستر داشته باشند.

این نوازنده تار اضافه کرد: ارکستر ملی به دلیل اهدافی که در پیش دارد در بعضی مواقع نمی‌تواند جوابگوی سلیقه معمولی شنونده باشد پس دنبال کارهایی که شنونده را سرگرم کند و بپسندد، نیستیم. آثار بزرگان موسیقی که جزء تاریخ موسیقی ایران و جهان هستند را به نحو احسن اجرا می‌کنیم. اگر حمایت‌ باشد ما تمام سرمایه‌هایی که برای خوب بودن یک ارکستر هست، داریم و اگر نباشد همانند این 3 دهه که بسیاری از انرژی‌ها هرز رفته، نیز کاری صورت نداده‌ایم.

اجرای آثار خالقی، علیزاده، تجویدی، پژمان و روشن‌روان با ارکستر ملی

فردین خلعتبری نیز با اشاره به برنامه‌های آتی ارکستر ملی گفت: بزرگداشت روح‌الله خالقی، اجرای موسیقی‌های فیلم حسین علیزاده، بزرگداشت علی تجویدی با صدای علیرضا قربانی، اجرایی آثاری از کامبیز روشن‌روان و 2 برنامه از احمد پژمان از کارهای اجرایی ارکستر ملی در آینده است.

وی افزود: در برنامه مرتبط با احمد پژمان، نوروزنامه را به طور کامل اجرا خواهیم کرد و یک مجموعه نیز از کارهای ایشان بر اساس اشعار سهراب سپهری را به روی صحنه می‌بریم. همچنین فراخوان همکاری آهنگسازان و خوانندگان جوان با ارکستر ملی را نیز اعلام می‌کنیم که بر اساس این فراخوان هنرمندان می‌توانند آثارشان را به شورای فنی ارکستر ارسال نمایند البته تاکنون نیز آهنگسازان زیادی آثارشان را به ما تحویل دادند.

سخنگوی شورای فنی ارکستر ملی اضافه کرد: هنرمندان شرکت‌کننده در این فراخوان باید با توجه به ظرفیت و سازهای ارکستر ملی قطعات‌شان را بنویسند.

خلعتبری در خصوص حضور خوانندگان جوان در ارکستر ملی گفت: با توجه به فراخوانی که اعلام می‌کنیم قصد داریم خوانندگان جوان را به ارکستر اضافه کنیم. ما در نهایت 5 الی 6 نفر را بعد از بررسی انتخاب و با برگزاری مسترکلاس‌ها آنها را به پختگی لازم می‌رسانیم.

دعوت علیزاده از شجریان برای اجرای موسیقی فیلم دلشدگان

علیزاده در این نشست در خصوص اجرای موسیقی فیلم‌هایش توسط ارکستر ملی گفت: من برای این اجرا موسیقی‌هایی را انتخاب می‌کنم که بیشتر تم ایرانی و سنخیت با ارکستر ملی داشته باشد. ممکن است خواننده‌ای مثل آقای شجریان که در اکثر فیلم‌های من آواز خوانده در اجراها حضور نداشته باشند چرا که من ترجیح می‌دهم از خوانندگان نسل جوان در شرایط کنونی استفاده کنم اما اگر قرار باشد موسیقی فیلم دلشدگان را اجرا نماییم حتما از آقای شجریان برای کنسرت دعوت می‌کنم.

خلعتبری با اشاره به همکاری هنرمندان بزرگ کشور با ارکستر ملی گفت: تا کنون هنرمندانی چون بهزاد عبدی، بهرام دهقان‌یار و گروه نور به سرپرستی کریستف رضاعی برای همکاری با ارکستر ملی اعلام آمادگی کرده‌اند و قصد داریم کنسرت‌هایی را با این عزیزان و نیز مجموعه‌ای از پیانو و ارکستر را با بهرام دهقان‌یار اجرا نماییم.

در ادامه این نشست، بردیا کیارس رهبر ارکستر ملی با اشاره به تمرینات هفتگی ارکستر گفت: ما هم اکنون 3 روز در هفته تمرین داریم و زمانی که رپرتوار جدید به ارکستر داده می‌شود سرگروه‌ها با گروه‌ها تمرین و سپس بنده با گروه‌های زهی و بادی و سرانجام کل ارکستر تمرین می‌کنم. این ارکستر با مدیریت خوب تمرینات منظمی داشته و ما هر ماه جلساتی را با سرگروه‌ها و مدیر اجرایی برگزار می‌کنیم.

هزینه نوازنده‌های ارکستر بیش از 40میلیون تومان است

رجب‌پور مدیر در خصوص برگزاری ارکستر ملی در برج میلاد گفت: تالار وحدت برای اجرای کنسرت و گروه‌های ارکسترال ساخته نشده و توانسته ظرف چند سال گذشته با تغییرات فنی و تغییر سیستم‌های صوتی این اجراها را برگزار کند اما از آنجایی که ارکستر ملی مشاور صدای متخصص دارد تصمیم بر این شد که اجرا در برج میلاد باشد.ما خیلی علاقمندیم که در تالار وحدت برنامه داشته باشیم ولی توجیه اقتصادی نیز برای ما قابل توجه است چرا که هزینه نوازنده‌های ارکستر بیش از 40میلیون تومان است.

علیزاده نیز در این خصوص گفت: تالار وحدت از جمله تالارهایی است که من و هم نسلانم حس خوب و خاطره زیبایی از آن داریم. اما این را باید در نظر گرفت که سالن تالار وحدت برای اپرا بوده اما نکته قابل توجهی که طی سالهای گذشته به چشم می‌خورد رفتار و شأن حرفه‌ای این تالار با هنرمندان است چرا که تالار وحدت از لحاظ شأن موسیقی این استاندارد را دارد و سالن‌های دیگر مخصوصا میلاد که بنده تجربه اجرا در آن را ندارم باید خود را به کیفیتی برسانند که در شأن هنر باشند. سالن‌ها می‌توانند حالت مقدسی داشته باشند و مردم را وادار به احترام و سکوت کنند.

ضبط موسیقی‌ با ارکسترهای خارجی ارزان‌تر از ایران است

فردین خلعتبری در خصوص ضبط آثار موسیقی ایرانی با ارکسترهای خارجی گفت: اگر موسیقی ایرانی این موقعیت را داشته باشد که با ارکسترهای خارجی اجرا شود اتفاق خوبی است اما آهنگسازان معتبر ایرانی بیشتر در دنیا شناخته شده‌اند تا در ایران.

وی افزود: یکی از مشکلات عدم ضبط آثار موسیقایی در ایران کمبود بودجه است چرا که ضبط موسیقی با ارکسترهای بزرگ در ایران هزینه‌اش بیشتر از ارکسترهای خارجی است و از آنجایی که این کار در خارج از کشور ارزان‌تر پیش می‌رود اکثر آثار موسیقایی ایران نیز در خارج از ایران ضبط می‌شوند.

ارکستر ملی «شب دهم» را در محرم امسال می‌نوازد

محسن رجب‌پور مدیر اجرایی ارکستر ملی هم در خصوص لغو چند اجرای ارکستر در تهران گفت: تنها اجرایی که ارکستر ملی اعلام عمومی نمود و برنامه‌اش تغییر کرد اجرا در کرج بود چرا که در تهران و با همکاری مسئولین برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رود اما در شهرستان‌ها ما این مشکل را داریم .چرا که به ما درخواست اجرا می‌دهند اما از نظر داخلی با هم به توافق نمی‌رسند و سرانجام کنسرت ما لغو می‌شود.

وی در خصوص تغییر رپرتوار ارکستر ملی بیان داشت: برنامه ارکستر تغییری نکرده به گونه‌ای که ما در آینده آثاری از خلعتبری را به روی صحنه خواهیم برد که یکی از این برنامه‌ها با توجه به اجرای موسیقی شب دهم قطعا در ایام محرم خواهد بود. آخرین برنامه ارکستر ملی نیز اسفند ماه و اجرای آثاری از آهنگسازان جوان خواهد بود.

در ادامه این نشست، ترابی در خصوص یکی بودن نوازنده‌های ارکستر ملی و سمفونیک گفت: دفتر موسیقی این دغدغه را دارد که حضور نوازنده‌های مشترک به کمترین حد ممکن برسد. بر این اساس طی جلسه‌ای با آقای پارسایی تصمیم بر این شد که تا پایان سال برنامه‌ها مشخص و هیچ ارکستری تحت شعاع اجرای دیگری قرار نگیرد.

اجرای ارکستر ملی در خارج از ایران

رجب‌پور در خصوص اجرای ارکستر در خارج از کشور گفت: تا به امروز معاون هنری ارشاد به دعوت از کشورهای دیگر ارکستر سمفونیک را برای اجرا معرفی می‌کردند اما از امروز با توجه به آمادگی ارکستر ملی ، این ارکستر برای اجرا در کشورهای دیگر به دلیل نشان دادن هویت ملی موسیقی ایران معرفی خواهند شد.

وی افزود: ما هم اکنون دعوتی را از یکی از کشورهای خارجی داشته‌ایم که در آینده این برنامه اعلام خواهد شد.

ارکستر ملی ایران 19 و 20 تیر ماه در باغ عفیف‌آباد شیراز و 13 و 14 مرداد در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه شب روح الله خالقی را برگزار می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه