جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر باغچه بان و جنگوک در جشن خانه موسیقی

خبر

باغچه بان و جنگوک در جشن خانه موسیقی

جشن خانه موسیقی با یاد نوری، اولین و ثمین باغچه بان و عطا جنگوک برگزار می شودجشن خانه موسیقی با یاد نوری، اولین و ثمین باغچه بان و عطا جنگوک برگزار می شود
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در نشست خبری که صبح امروز، پنجم مهر ماه  در خانه موسیقی برپا شد، « محمد سریر» ، رییس هیات مدیره خانه موسیقی ، درباره فلسفه برپایی این جشن توضیح داد: خانه موسیقی طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا به شکلی تخصصی و در کنار تمام محدودیت ها حرکت کند و قدم‌هایی رو به جلو بردارد؛ این نگاه در عرصه برپایی جشن‌های خانه موسیقی نیز اهمیت دارد.
 
سریر با تاکید بر اهمیت موسیقی نسل جوان خاطرنشان کرد: خانه موسیقی در این مسیر می‌تواند راهگشا باشد  زیرا به لحاظ فنی زمینه‌ها را می‌شناسد و ساخت و کار را می‌داند. از سوی دیگر ما نیروهای متخصصی در اختیار داریم و می‌توانیم از تجربیات گذشتگان بهره بگیریم. 
به گفته او نسل جوان امروز باید عاقلانه‌تر حرکت کند. جوانان نسبت به زمینه‌های فرهنگی ناآگاه نیستند و اگر شرایطی پیدا شود، می توان  افق‌های روشنی را در این مسیر پیش‌بینی کرد. در تمام این سالها سعی شده  اندیشه‌هایی را معرفی و به واسطه آن تجربیات گذشتگان را به نسل جدید توصیه کنیم هرچند که بخشی از این کار را مسؤولان فرهنگی باید انجام دهند.
 
رییس هیئت مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: قطعا مقوله جشن‌ها و ورود به این عرصه همراه با توفیقات و مشکلات متعددی است که می‌توان طی سالیان سال آنها را مورد ارزیابی قرار داد تا به مرور اصلاح شوند. امسال نیز خوشبختانه با تلاش دوستان موفق شدیم این جشن را در قیاس با دوره‌های قبل گسترده‌تر برگزار کنیم و عناوین جشن دوازدهم نشان دهنده نگاهی است که به تعالی در عرصه موسیقی  فکر می کند و به آن سو می رود و تمام این اتفاقات یک نگاه تازه را نوید می‌دهد.
 
حمیدرضا نوربخش ، مدیرعامل خانه موسیقی  نیز در ادامه این نشست توضیح داد: هر سال همزمان با سالروز تاسیس خانه موسیقی،  جشنی برپا می‌شود تا با نگاه به گذشته و چشم اندازی به آینده،  برنامه‌های موسیقی را ارزیابی کنیم. امسال هم از 17 تا 20 مهرماه طی چهار شب برنامه‌های متنوعی را درتالار وحدت طراحی کرده‌ایم .
 
به گفته او، در تاریخ 17 مهرماه که به شب زنده‌یاد «محمد نوری» اختصاص دارد ارکستر کلاسیک به رهبری محمد سریر به اجرای قطعاتی از این هنرمند می‌پردازد. همچنین 18 مهرماه که شب «اولین و ثمین باغچه‌بان» نام گرفته، ارکستر ویولت به رهبری فرزاد نورشاد و خوانندگی مسعود یکتا و همچنین ارکستر آرس‌نووا به رهبری آروین قیطاسی اجرای برنامه خواهند کرد. آخرین شب این برنامه در تاریخ 19 مهرماه به شب «عطاءالله جنگوک» اختصاص دارد و گروه ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی و خوانندگی حمید خزایی به اجرای برنامه‌ می‌پردازند. هدف ما از انتخاب این گروه ها حمایت از استعدادهای جوان بوده است.  
 
نوربخش ادامه داد: از 15 مهر ماه در بخش جنبی جشن خانه موسیقی، نمایشگاه سازهای سنتی ایران و آثار موسیقی به همت خانه موسیقی در طبقه دوم تالار وحدت برپا می‌شود و طی آن اغلب شرکت‌های تولیدکننده موسیقی با آثار خود حضور خواهند داشت. خانه موسیقی نیز به همت فروشگاه« آوای خان» با سازها و آثارش در این نمایشگاه شرکت می‌کند، لذا ما از سازندگان ساز نخواسته‌ایم تا آثار خود را در این مجموعه ارائه کنند.
 
مدیرعامل خانه موسیقی درباره قیمت‌گذاری بلیت‌های این برنامه نیز توضیح داد: بلیت‌ها از 10 هزار تومان تا 25 هزار تومان به فروش می‌رسد زیرا به عنوان معترضان فروش بلیت‌های گران‌قیمت تلاش کردیم طی این برنامه دست به سنت‌شکنی بزنیم.
 
نوربخش درباره مراسم اختتامیه دوازدهمین جشن خانه موسیقی که در تاریخ 20 مهرماه برپا می‌شود، گفت: طبق روال هر سال در مراسم اختتامیه به تقدیر از پیشکسوتان موسیقی می‌پردازیم که امسال این تقدیر به بانوان و موسیقی‌دانان زن اختصاص پیدا کرده است. همچنین برگزیدگان آلبوم سال را در سه بخش آهنگسازی، نوازندگی و خوانندگی معرفی خواهیم کرد و کتاب برگزیده را در حوزه پژوهش ،‌تالیف و آموزش معرفی می‌کنیم.
 
 مدیر عامل خانه موسیقی همچنین درپاسخ به برنامه‌های این مجموعه برای بین‌المللی کردن این جشن طی سال های آینده توضیح داد: قطعا این برنامه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد، اما در حال حاضر امکانات مجموعه، به ویزه به لحاظ مالی  محدود است. اما خانه موسیقی تلاش دارد این جشن را به یک جشنواره تمام عیار تخصصی بدل کند و قطعا در سالهای آینده برنامه‌های متنوع‌تری ارائه خواهیم کرد اما آنچه امروز پیش روی شماست در حد بضاعت فعلی ماست.
 
 محمد سریر نیز در همین رابطه عنوان کرد: ‌بحث برنامه‌های بین‌المللی را باید با نگاه حساس‌تری بررسی کرد و تلاش کنیم هر چه بیشتر در این عرصه دست به الگوسازی بزنیم. قطعا خانه موسیقی نیز علاقه به دعوت از میهمانان بین‌المللی و اساتید این رشته دارد، اما فعلا این توانایی را نداریم.
 
او که در برنامه«شب نوری»، رهبری ارکستر کلاسیک را بر عهده دارد، با اعلام جزییات این کنسرت بیان کرد: قرار است مروری بر آثار زنده‌یاد نوری داشته باشیم، به ویژه که موسیقی و شعر مورد توجه ایشان طی نیم قرن گذشته با اندیشه‌ای نو از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و جای خالی ایشان به شدت احساس می‌شود.
 
به گفته محمد سریر محمد تقدسی ، رشید وطن‌دوست و محمدرضا صادقی سه هنرمندی هستند که از شاگردان نوری بوده و با اندیشه او آشنا هستند . او درباره قطعاتی که برای این برنامه در نظر گرفته شده نیز گفت: ‌یک بخش از برنامه به اجرای 14 قطعه از کارهای اجرا شده زنده یاد نوری اختصاص دارد و دو قطعه نیز از کارهای جدیدی است که در زمان حیات ایشان ضبط شده بود اما امکان اجرای آن فراهم نشد و ایشان همواره دوست داشتند این کارها توسط شاگردانشان اجرا شود.
 
قطعه «همان بودی که می‌گفتی» با شعری از افشین یداللهی برای شخص نوری نوشته شده است و نگاهی به فعالیت‌های ایشان دارد. قطعه «به خاطر پرنده» نیز با شعری از حمید مصدق از دیگر بخش‌هایی است که در این برنامه اجرا خواهد شد.
 
نوربخش در پایان این نشست درباره انتخاب آلبوم‌ها و کتاب‌های برگزیده سال موسیقی گفت: آلبوم‌ها از میان 90 اثر و کتاب را از میان 150 اثر مکتوب انتخاب کرده‌ایم.
 
جشن خانه موسیقی از 17 تا 20 مهرماه در تالار وحدت برگزار می شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه