شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش برای ورود به جام جهانی؛ فردا ایران و ژاپن

ورزش

برای ورود به جام جهانی؛ فردا ایران و ژاپن

تیم ملی والیبال ایران که تنها دو بازی تا ورود به مسابقات لیگ جهانی فاصله دارد، روز جمعه نخستین دیدار خود در مرحله نهایی رقابت‌های گزینشی این مسابقات را برابر ژاپن برگزار می‎کند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، پیروزی مقابل مصر در مجموع دو دیدار و سپس از پیش رو برداشتن ژاپن شرط فدراسیون بین المللی والیبال برای ورود والیبال ایران به مسابقات معتبر لیگ جهانی است. براین اساس تیم ملی والیبال کشورمان که یکشنبه گذشته با پیروزی در گیم نخست دیدار دوم برابر مصر، صعود خود به مرحله نهایی رقابت‎های گزینشی لیگ جهانی را قطعی کرد روز جمعه در نخستین دیدار این مرحله به مصاف ژاپن می‎رود.

تیم ملی والیبال ژاپن برای برگزاری این دیدار بامداد چهارشنبه به ایران سفر کرد. ژاپن از جمله تیم‎های آسیایی است که تجربه حضور در چند دوره رقابت‎های والیبال لیگ جهانی را دارد. این در حالی است که ایران تاکنون در هیچ یک از 23 دوره مسابقات والیبال لیگ جهانی شرکت نداشته است.

البته تیم ملی والیبال ایران سه سال پیش با موافقت FIVB برای نخستین‎بار فرصت حضور در رقابت‎های زیر گروه لیگ جهانی را بدست آورد اما نتوانست از این فرصت برای کسب سهمیه استفاده کند. آن زمان گذر از مصر در مجموع دو دیداری که در قاهره برگزار شد و پس از آن پیروزی برابر ژاپن در قالب دیدارهای رفت و برگشت، شرط حضور ایران در فهرست لیگ جهانی بود.

در آن سال ایران به طور همزمان و با مربیگری حسین معدنی درگیر مرحله نهایی مسابقات انتخابی برای پیکارهای 2010 قهرمانی جهان (ایتالیا) هم بود. ملی‌پوشان والیبال سهمیه حضور در این مسابقات را بدست آورند اما به خاطر فشردگی بازی‌ها، خستگی ناشی از آن و فرصت کمی تا زمان دیدار با مصری‌ها داشتند نتایج دیدارهای برگزار شده در قاهره را واگذار کردند و به دیدار با ژاپن برای ورود به لیگ جهانی نرسیدند.

سال گذشته هم والیبال ایران فرصت شرکت در رقابت‌های انتخابی لیگ جهانی را بدست آورد. تیم کشورمان باید برای اولین بازی و به منظور تعیین نماینده آسیا، در خانه چینی‌ها به مصاف آنها می‌رفت اما شکست در این بازی باعث شد به تک دیدار با مصر و بعد از آن یکی از تیم‌های سقوط کرده از لیگ جهانی 2011 نرسد.

با این اوصاف برای سومین بار است که والیبال ایران جهت کسب سهمیه یکی از مهمترین رویدادهای والیبال جهان تلاش می‌کند و حالا تیم ملی فقط دو بازی با رسیدن به این مهم فاصله داد. شکست دادن ژاپن در مجموع دو دیدار شرط قرار گرفتن والیبال ایران در فهرست بیست و چهارمین دوره لیگ جهانی است که سال 2013 برگزار می‌شود.

دیدار با پرافتخارترین تیم آسیا برای جهانی شدن
ژاپنی‏ها که زمانی سرعت تند و تیز بازیکنانش زبانزد آسیایی‏ها بود، امروز تا حد محسوسی از والیبال ناب خود فاصله گرفته‌اند اما همچنان پرافتخارترین تیم آسیایی هستند چون طی ادوار مختلف حضور در رقابت‏های قهرمانی آسیا هفت بار و بیشتر از دیگر تیم‏ها صاحب جام قهرمانی شده‌اند و با کسب سه مدال نقره و سه مدال برنز (مجموع 13 مدال) در صدر تیم‏های مدال‌آور آسیایی قرار دارند.

علاوه بر این والیبال ژاپن از سال 1990 وارد لیگ جهانی شد و طی 21 دوره متوالی در این رقابت‏ها حاضر بود. حتی تیم ملی والیبال ژاپن سابقه حضور در بازی‏های المپیک و مدال‌آوری در این بازی‎ها را هم دارد. والیبال ژاپن در اداوار مختلف مسابقات قهرمانی جهان هم شرکت داشته است و دو مدال نقره این رقابت‏ها را از آن خود کرده است.

پیروزی نزدیک است
تیم ملی والیبال ژاپن در دوره گذشته مسابقات والیبال لیگ جهانی با کسب عنوان پانزدهم در میان 16 تیم شرکت کننده به کار خود پایان داد و به همین دلیل برای بقا در جدول این رقابت‎ها ملزم به شرکت در رقابت‎های انتخابی شد. البته تیم والیبال ژاپن با همه افتخاراتی که دارد از روزهای اوج خود فاصله گرفته است. حتی این تیم در رقابت‎های 2011 قهرمانی آسیا که در تهران برگزار شد نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و به رده پنجم صعود کرد. در این رقابت‏ها تیم ملی ژاپن در غیاب "شیمیزو" و در آخرین روز مرحله دوم مسابقات مقابل تیم ایران متحمل شکست 3 بر صفر شد.

البته آخرین دیدار تیم‎های ملی والیبال ایران و ژاپن مربوط به رقابت‎های گزینشی المپیک 2012 می‎شود. تیم ملی والیبال در این بازی هم به پیروزی قاطع دست یافت در حالی که ژاپنی‎ها میزبان بودند.

با این اوصاف تیم ملی والیبال برای پیروزی دوباره مقابل ژاپن نباید کار سختی داشته باشد البته ژاپن تیمی نیست که به راحتی تسلیم شود به خصوص وقتی مسئله بقا در لیگ جهانی مطرح باشد اما میزبانی ایران کار را راحت می‎کند. پیروزی در این بازی برای والیبال ایران نزدیک است.

به گزارش خبرنگار مهر، در چارچوب مرحله نهایی مسابقات والیبال گزینشی لیگ جهانی تیم ملی والیبال طی دو دیدار به مصاف ژاپن می‎رود. برنامه این دیدارها به شرح زیر است:

جمعه 17 شهریورماه - سالن 12 هزار نفری آزادی
* ایران - ژاپن (ساعت 19)

یکشنبه 19 شهریورماه - سالن 12 هزار نفری آزادی
* ایران - ژاپن (ساعت 19)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه