شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند آمادگی وزارت نیرو برای حفاظت از آثار پاسارگاد

سیوند

آمادگی وزارت نیرو برای حفاظت از آثار پاسارگاد

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی (میراث خبر)

میراث خبر :گروه اجتماعی: وزیر نیرو در نامه ای به رئیس جمهوری اعلام کرد: «وزارت نیرو آماده همه نوع همکاری و مساعدت برای مستندسازی آثار از طریق کاوش و ثبت آثار تاریخی، فیلمبرداری و یا انتقال آثار بااهمیت و همچنین ساخت موزه‌ای متناسب با ‌نیاز در مورد سد «سیوند» است.»  نجات محوطه‌های پاسارگاد
« پرویز فتاح»، در نامه‌ به احمدی‌نژاد با بیان تاریخچه، مطالعات، اهداف طرح مشخصات، مراحل اجرا و آثار اقتصادی سد سیوند، و همچنین اطلاع‌رسانی نادرست درخصوص مباحث میراث فرهنگی مرتبط با این سد گفت: «حد نهایی حریم دریاچه در نزدیکترین فاصله خود 9 کیلومتر با پاسارگاد(مقبره کوروش) فاصله دارد و آب در این تراز 45 متر پایین‌تر از پایه مقبره قرار می‌گیرد. »
وی افزود:« در حرکت از سمت پاسارگاد به سمت دریاچه، آثاری از یک کانال قدیمی یا مسیر جاده شاهی که درون سنگ حفاری شده است به چشم می‌خورد. این محل مهمترین و شاخص‌ترین آثار بجامانده درون دشت بلاغی است و به کانال «دختربر» معروف است که خوشبختانه حد نهایی حریم دریاچه به هیچ وجه کانال مورد نظر را در بر نمی‌گیرد. »
وزیر نیرو خاطرنشان کرد:« موضوع انتقال آثار باستانی در محل دریاچه سدها در کشور ما و نیز سایر کشورهای با قدمت تاریخی نظیر چین و مصر سابقه دارد و اظهار امیدواری کرد با همدلی و همکاری دو نهاد مسئول برای حفظ آثار ارزشمند تاریخی اقدام و بهره‌برداری از سد سیوند که تأثیر اقتصادی قابل توجهی در ابعاد ملی و منطقه‌ای دارد تسریع شود. »
راه شاهی کجاست؟

تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 4 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد در استان فارس جای گرفته و بخشی از چشم‌انداز باستانی پاسارگاد است.
این تنگه به اعتقاد کارشناسان محل عبور راه شاهی مهم‌ترین راه باستانی کشور است که دو هزار و 500 سال پیش به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده و پاسارگاد را به تخت جمشید و شوش متصل می‌کرده است. در درون این تنگه آثاری از دوران غارنشینی و سکونتگاه‌هایی از دوران پیش از میلاد تا دوران اسلامی وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه