پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند کشف ابزار سنگی در تنگه بلاغی

سیوند

کشف ابزار سنگی در تنگه بلاغی

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی (میراث خبر)، ۱۶ امرداد ۱۳۸۴

تیم مشترک باستان شناسان ایران و ژاپن با کاوش های نجات بخشی در غارهای باستانی منطقه تنگه بلاغی که چند ماه دیگر به علت آبگیری سد سیوند غرق می شوند، ابزارهای سنگی کشف کردند.
تنگه بلاغی در استان فارس از آنجا که در 4 کیلومتری محوطه باستانی پاسارگاد جای گرفته و بیش از 120 محوطه باستانی در خود جای داده است، از اهمیت بسیار زیادی برخورد دار است. به اعتقاد باستان شناسان بخشی از راه باستانی شاهی که قدیمی ترین راه ایران محسوب می شود نیز از این تنگه عبور می کرده است.
«محمد زیدی»، سرپرست ایرانی تیم مشترک ایران و ژاپن در این باره گفت:«در این فصل از کار با توجه به اهمیت غارهای منطقه بلاغی برای روشن کردن تاریخ سکونت های اولیه در این منطقه کاوش در دو غار این منطقه را آغاز کردیم که به کشف تعداد زیادی ابزار سنگی در انواع مختلف و از جنس «چرت» و سنگ چخماق منجر شد.»
او گفت:«با مطالعه روی این ابزار های سنگی که هنوز قدمت آن ها مشخص نشده است می توان تکنیک ساخت این ابزارها و بخشی از زندگی ساکنان این منطقه در هزاره های پیش را مشخص کرد.»
تیم مشترک ایران و ژاپن که از هشت کارشناس ژاپنی و شش کارشناس ایرانی تشکیل شده اند، کار خود را در تنگه از چند یک ماه پیش آغاز کرده اند.
سد سیوند طبق برنامه اعلام شده از سوی وزارت نیرو در بهمن ماه سال جاری آبگیری می شود.
براثر آبگیری این سد بیش از 120 محوطه باستانی شناسایی شده در دریاچه این سد غرق می شوند. پیش از این نیز چهارتیم از باستان شناسان مشترک ایرانی-آلمانی،ایرانی- فرانسوی،ایرانی-ایتالیایی و ایرانی-لهستانی برای نجات بخشی محوطه ها در این تنگه کاوش هایی را انجام داده بودند که به شناسایی محوطه های باستانی از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره اسلامی، یک دهکده مربوط به دوره هخامنشی و آثار مهمی از دوره ساسانی منجر شد. طی چند سال گذشته در کشورهای باستانی جهان برخی از سدها در کنار رودخانه‌ها و محوطه‌های باستانی به منظور توسعه اقتصادی و عمرانی و تامین آب ساخته شده‌اند. اما این سدها موجب به خطر افتادن بسیاری از محوطه‌های باستانی جهان شده است. کارشناسان جهان با توجه به اهمیت طرح‌های عمرانی و اقتصادی، نجات‌بخشی محوطه‌های تاریخی را آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به سد «اسوان» در مصر اشاره کرد. کشور مصر برای ادامه روند توسعه اقتصادی و عمرانی کشور خود، کمیته‌ای جهانی را به رهبری یونسکو تشکیل داد و طی چند سال عملیات گسترده معابد نوبی را از خطر غرق شدن نجات داد.
پاسارگاد پنجمین محوطه جهانی ایران است که طی آخرین جلسه یونسکو تیر ماه سال 1383 که در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.
ساخت سد سیوند از سال 1371 در تنگه بلاغی و روی رودخانه پلوار، بدون توجه به وجود آثار تاریخی و باستانی آغاز شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه