سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس دکترخطیب شهیدی: آقای «پاتس» مگر مردم ایران بازیچه هستند که هر وقت خواستیم از آنها عذرخواهی کنیم!

دیده‌بان خلیج فارس

دکترخطیب شهیدی: آقای «پاتس» مگر مردم ایران بازیچه هستند که هر وقت خواستیم از آنها عذرخواهی کنیم!

خطیب شهیدی – باستان‌شناس و استاد دانشگاه- گفت: اگر کسی دانشمند است، یا علم را قبول دارد یا ندارد. این مکان همیشه اسمش خلیج فارس بوده و خلیج فارس می‌ماند چه افرادی امثال پاتس برای پول تاریخ را جعل کنند یا نکنند.اما نکته دردآور اینجاست کسی چنین خطای بزرگ و غیر قابل بخششی را انجام داده که خود سال‌ها در ایران کار کرده و مقاله نوشته است. دنیل پاتس باستان‌شناس مطرح و بزرگی است. با نوشتن او شاید خلیج فارس ما تغییر نام ندهد اما ساحت علم و دانش توسط یک باستان‌شناس مهم لکه‌دار شده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan Release Dates 2020

حمید خطیب شهیدی -عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس- در گفت و گو با هنرنیوز با اشاره به این که پیش از این نیز دنیل پاتس از مردم ایران عذرخواهی کرده اما بازهم از لفظ جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده است، گفت: یکی دیگر از اساتید ایتالیایی هم چنین کرد و مدعی بود که عرب‌ها پول دادند. ما هم گفتیم اگر یک نفر به ما باستان‌شناسان پول بدهد که فرضاً بگوییم اینجا رم نیست شما ایتالیایی‌ها چه می‌کنید؟! اصلاً مگر می‌شود یک باستان‌شناس منکر یک مسأله علمی یا تاریخی شود. پس تکلیف تاریخ و علم چه می‌شود؟ با رویه یکی پول می‌دهد، یکی برای عرب‌ها کار می‌کند، یکی سیاست‌های مورد نظر کشورش را اعمال می‌کند آن وقت دیگر چه چیزی از علم و تاریخ باقی می ماند؟!

وی تأکید کرد: اگر کسی دانشمند است، یا علم را قبول دارد یا ندارد. این مکان همیشه اسمش خلیج فارس بوده و خلیج فارس می‌ماند چه افرادی امثال پاتس برای پول تاریخ را جعل کنند یا نکنند.اما نکته دردآور اینجاست کسی چنین خطای بزرگ و غیر قابل بخششی را انجام داده که خود سال‌ها در ایران کار کرده و مقاله نوشته است. دنیل پاتس باستان‌شناس مطرح و بزرگی است. با نوشتن او شاید خلیج فارس ما تغییر نام ندهد اما ساحت علم و دانش توسط یک باستان‌شناس مهم لکه‌دار شده است.

این باستان‌شناس پیشکسوت اضافه کرد: اولین بار عبدالناصر آن زمان که با اسرائیل درگیر بود، فکر می‌کرد که دولت شاهنشاهی ایران طرفدار اسرائیل است و این کلمه خلیج (ع.ر.ب.ی) را به جای خلیج فارس جعل کرد. خوب مصر از ایران بسیار دورتر بود تا این کشورهای کوچک شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس که بعدها با همراهی عربستان هر از چندگاهی شروع کردند به جعل نام خلیج فارس.

خطیب شهیدی تأکید کرد: اگر در حال حاضر یکی پول بدهد تا من به عنوان باستان‌شناس تاریخ یک کشور را نفی کنم چگونه اسم خودم را باستان‌شناس بگذارم؟ اصلاً مگر چنین چیزی ممکن است. پاتس از چه عذرخواهی می‌کند؟ از لکه ای که به ساحت علم زده است. از پول دوستی‌اش، از جعل تاریخ عذرخواهی می‌کند؟! چند بار یک اشتباه را تکرار می‌کنند؟ چند بار عذرخواهی می‌کنند؟ اصلاً عذرخواهی بر سر چه مسائلی قابل قبول است؟ شرط پذیرش آن چیست؟ ایشان چگونه ، چرا و توسط چه کسانی دعوت شده است؟ چرا پیش از آمدنش عذرخواهی نکرد؟ چرا فرضاً یکسال پیش عذرخواهی نکرد و امروز چنین می‌گوید؟ اصلاً و به هیچ عنوان جعل تاریخ قابل پذیرش نیست آن هم از یک دانشمندی چون پاتس.

او با طرح این پرسش که مگر مردم ایران بازیچه هستند که هر وقت خواستیم از آنها عذرخواهی کنیم، افزود: این که به یک باستان‌شناس اجازه ورود یا خروج بدهند مسأله‌ای است مربوط به وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات اما ای کاش ایشان پیش از آمدن عذرخواهی می‌کردند؟ کار مانیست که بگوییم حق ورود ندارد و این مربوط به مقامات خیلی بالاتر است اما باید توضیح دهد که چگونه یک دانشمند برای پول تاریخ یک سرزمین کهن را جعل کرده است؟ آیا اگر چنین باستان‌شناسی با سبقه علمی زیاد برای اعراب کار نکند در هیچ کشور و سرزمین دیگری نمی‌تواند کار کند. یعنی ایشان اینقدر در وضعیت اسفناکی به لحاظ کار و امرار معاش قرار دارد که باید یک موضوع تاریخی یقینی را نفی کند تا به کار در حوزه باستان‌شناسی ادامه دهد؟!

وی افزود: اگر ما یک کتاب بنویسیم که شما در استرالیا استعمارگرید و این سرزمین فقط از آن بومیان این منطقه است و بنابراین باید از آنجا به کشور آبا و اجدادی خود انگلستان بازگردید، شهروندان استرالیایی چه می‌کنند؟ پاتس چه می‌کند؟ آیا دست گذاشتن روی مسائلی که هویت ملی یک کشور و یک ملت را نشانه می‌گیرد قابل بخشش است؟ ایشان یک بار عذرخواهی کرده اما چرا کار اشتباه خود را تکرار کرده است؟ من یادم هست در مورد آن باستان‌شناس ایتالیایی با برخوردی که صورت گرفت دیگر جرأت نکرد به ایران بازگردد. شاید اگر به ایران می‌آمد امکان این که دانشجویان با او برخورد تندتری داشته باشند، زیاد بود.

خطیب شهیدی گفت: در هر صورت جعل نام خلیج فارس برای هر ایرانی ثقیل است مخصوصاً اگر از سوی یک دانشمند باشد آن هم باستان‌شناسی که در حوزه ایران کارهای در خور تقدیر و بزرگی انجام داده است. و دانشمندی که به صرف دریافت پول تاریخ را جعل کند. اگر پاتس می خواهد عذرخواهی کند باید کتابی درباره خلیج فارس بنویسد و در محافل علمی رسماً اشتباه خود در نگارش مطالب قبلی اعلام کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه