سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس اماراتی‌ها پایشان را به اندازه گلیمشان دراز کنند!

دیده‌بان خلیج فارس

اماراتی‌ها پایشان را به اندازه گلیمشان دراز کنند!

انگار قرار نیست گزافه گویی‌های مسئولین کشور ذره‌ای امارات درباره سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ پایان یابد! وزیر خارجه امارات متحده عربی دیروز (شنبه) با اشاره به جزایر سه گانه ایران، نسبت به برافراشتن پرچم کشورمان در جزیره ابوموسی اعتراض و درخواست کرد اختلاف فیمابین در دیوان دادگستری بین‌المللی حل و فصل شود.

به گزارش «تابناک»، وزیر خارجه امارات در سازمان ملل مدعی شده که ایران جزایر ما را اشغال کرده و پرچم خود را به اهتزاز درآورده است و از جامعه بین المللی نیز خواسته به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان مدعی شده است، استقرار صلح و ثبات در منطقه عنصر کلیدی دستیابی به امنیت جهانی است و این مهم، اولویت سیاست خارجی امارات متحد عربی است؛ بنابراین، دولت ما بار دیگر عدم پذیرش اشغال سه جزیره امارات توسط ایران را اعلام می‌کند.

وزیر خارجه امارات همچنین افزوده است: ما تإکید می‌کنیم همه کارهای انجام گرفته توسط مسئولان ایران بر خلاف قوانین بین المللی و ارزش‌های انسانی است. به همین منظور من اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به تازگی پرچم خود را در جزیرهٔ ابوموسی ـ که بنا بر تفاهم نامه ۱۹۷۱ متعلق به امارات است ـ قرار داده است.

شیخ اماراتی ادامه داده است: کشورم به شدت به این کار ایران اعتراض دارد و آن را نقض کنندهٔ تفاهم نامه ۱۹۷۱ می‌داند؛ بنابراین، بار دیگر از این تریبون از جامعه بین المللی می‌خواهیم به ایران اصرار ورزد که به درخواست‌های صادقانه و صلح آمیز امارات متحده عربی برای حل این مسأله ـ چه از راه مذاکرات مستقیم یا ارجاع آن به دادگاه بین المللی ـ پاسخ دهد.

بنا بر این گزارش، هرچند این گونه اظهارات متوهمانه و بی‌ارزش قطعا حتی ارزش پاسخ هم ندارد، با این حال نماینده جمهوری اسلامی ایران حاضر در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات، با تأکید بر حق حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ، این سه جزیره را جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و در ادامه سخنانش، اظهارات وزیر خارجه امارات در این زمینه را مصداق دخالت در امور داخلی ایران دانست و این اظهارات را رد کرد.

باید گفت، این گونه سخنان از سوی مسئولین اماراتی که گاهی گفته می‌شود، تنها برای این است که بتوانند، با توجه به موقعیت ذره‌ای خود قدری جلب توجه کنند، اظهار ارادتی نیز به اربابان عربی و غربی خودشان داشته باشند.

در همین زمینه، منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با تابناک در مورد علت این گونه سخنان توسط مقامات اماراتی بیان داشت: اینها باید سرسپردگی خودشان به امریکایی‌ها، غربی‌ها و برخی کشورهای عربی را نشان بدهند، زیرا غربی‌ها در منطقه خاورمیانه به دنبال تنش و بی‌ثباتی هستند.

وی ادامه داد: اماراتی‌ها باید پایشان را به اندازه گلیمشان دراز کنند و حرفی از جزایر سه گانه ایرانی نزنند. آنان نباید هیچ تمایلی به ورق خوردن مسائلی در سطح منطقه داشته باشند، زیرا قطعاً ضرر خواهند کرد. اگر کسی بخواهد از لحاظ تاریخی مدعی باشد، این ایران است؛ بنابراین بهتر است آن‌ها درصدد ورق خوردن مسائل تاریخی نباشند.

حقیقت‌پور گفت: اماراتی‌ها بدانند آب به آسیاب دشمنان ثبات منطقه می‌ریزند و این اظهارات فقط منطقه را مشوش می‌کند و باعث دخالت خارجی در امور منطقه می‌شود.

این نماینده مجلس در مورد اینکه آیا مجلس تذکر یا هشداری به اظهارات اماراتی خواهد داد، بیان داشت: اماراتی‌ها باید مراقب رفتارشان باشند و حرفی بزرگ‌تر از دهانشان نزنند. البته سخنان این‌ها اینقدر بی‌ارزش است که حتی نیاز ندارد به آن پاسخ داده شود، چون این سخنان هیچ گونه پایه و اساسی ندارد. اینجا اعلام می‌کنیم که اماراتی‌ها نباید بی‌خود با دم شیر بازی کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه