جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس دکتراحمد اقتداری : فرهنگ ایران راباید برای نسل بعد حفظ کنیم

دیده‌بان خلیج فارس

دکتراحمد اقتداری : فرهنگ ایران راباید برای نسل بعد حفظ کنیم

دکتر احمد اقتداری می گوید که فرهنگ و تمدن ایران به دست ماسپرده شده و  باید آن را برای نسل های بعد از خودمان حفظ کرد.او که در همایش بین المللی فرهنگی و گردشگری خلیج فارس سخن می گفت مهمترین مسئله کنونی خلیج فارس را تفکر خام اعراب درباره آن دانست. دکتر اقتداری از چهره های به نام دایره المعارف است. وی مجموعه نفیس کتاب های خود که مربوط به حوزه مطالعاتی خلیج فارس است را به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرده است. این حرکت وی باعث شده تا یک کتابخانه ارزشمند در حوزه خلیج فارس، در دائره المعارف بزرگ اسلامی به وجود بیاید تا مرکزی برای مطالعه اندیشمندان و مورخان مباحث خلیج فارس باشد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Giftofvision - Luxury, Premium & Contemporary Shopping

اشاره به اهمیت نقش جغرافیایی و تاریخی خلیج فارس برای کشور ایران از مهمترین مباحث سخنرانی وی در همایش بین المللی فرهنگی و گردشگری خلیج فارس بود که به همت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، سازمان گردشگری و دیگر سازمان ها و ارگان های مربوطه بگزار شد.

دکتر اقتداری خاطر نشان کرد «حدود 5 هزار سال است که خلیج فارس با حوادث مختلفی مواجه بوده است اما مردم ایران در تمام این سال ها حوادث پیش آمده را به نفع خود تمام کرده اند.»

وی با اشاره به فداکاری ها و شهدای خلیج فارس در تاریخ ایران گفت «این شهدا متاسفانه در یاد و خاطره ایرانیان نمانده اند و علت آن سیاست هایی است که استعمار پیر و دیگر استعمارگران دنیا در رابطه با خلیج فارس پیش گرفته اند.»

دکتر اقتداری با مراجعه به تاریخ خلیج فارس گفت «اگر به عقب بازگردیم یعنی دوره صفویه م یبینیم که پادشاهان و حکمرانان قبل از شاه عباس به خاطر مسائل داخلی ایران نتوانستند به مشکلات خلیج فارس رسیدگی کنند تا اینکه شاه عباس، امام قلی خان اردبیلی را برای حل مشکلات خلیج فارس مامور کرد.»

وی در ادامه افزود «امام قلی خان طی نبرد دو ماهه و فداکاری مردم منطقه موفق شد پرتغالی ها را از ایران بیرون کند و امروز 10 اردیبیهشت مصادف است با این پیروزی.»
به گفته این پ‍ژوهشگر با بیرون رفتن پرتغالی ها بعد از 117 سال هم اکنون می توانیم تندس امام قلی خان را در جزیره قشم ببینیم.

دکتر اقتداری در همایش بین المللی فرهنگی و گردشگری خلیج فارس بیان داشت که هم اکنون گرفتاری و مسئله ما نام خلیج فارس نیست چون این نام اثبات شده در جهان است. مسئله ما هم اکنون مسئله نظامی و سیاسی منطقه خلیج فارس است. وی معتقد است که برای عرب ها هنوز بحث سه جزیره ایران مسئله است.
دکتر اقتداری اذعان داشت که کشورهای عرب به خاطر اینکه زیر نظر استعمارگران هستند تفکر خامی درباره سه جزیره ایران دارند اما جوانان ما می دانند که خلیج فارس تا ابد فارس خواهد ماند.

وی در انتهای سخنرانی های خود از نویسندگان، اساتید،‌محققان و تاریخ نگاران درخواست کرد تا درباره خلیج فارس بسیار بنویسند و بگویند. وی خواست تا اساتید در کلاس هایشان حتما درباره اهمیت خلیج فارس سخن بگویند چراکه قرن ها فرهنگ و تمدن دست ما سپرده شده است و باید حفظ شود.


منبع: تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه