شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو؛ بازی چوگان به نام کشورآذربایجان ثبت شد / نمایندگان ایران مخالفتی نکردند

در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو؛ بازی چوگان به نام کشورآذربایجان ثبت شد / نمایندگان ایران مخالفتی نکردند

بازی چوگان در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو بدون هیچ مخالفی حتی از سوی نمایندگان ایرانی حاضر در این اجلاس در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام کشور آذربایجان ثبت جهانی شد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

چندی پیش خبرگزاری مهر اعلام کرد که پرونده بازی چوگان قرار است در هشتمین اجلاس میراث ناملموس به عنوان میراث ناملموس کشور آذربایجان ثبت جهانی شود. در فیلمی که در رابطه با معرفی این بازی توسط آذربایجان تولید شده بود آمده هر چند که این بازی در دو شهر ارومیه و تبریز از شهرهای ایران برگزار می شود اما با عنوان "بازی با اسب در منطقه قره باغ" در فهرست میراث در خطر جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی خواهد شد.

پرونده ارائه شده توسط آذربایجان دارای چند مشکل بود؛ استفاده از نام قره باغ آن هم در آذربایجان که محلی برای مناقشات سیاسی کشورهاست یکی از این مشکلات بود اما مورد دیگر مربوط می شد به پیشنهاد ثبت این بازی در فهرست میراث در خطر . چرا که در پرونده این اثر ناملموس آمده این بازی در شهرهای مختلف آذربایجان برگزار می شود بنابراین وقتی یک بازی در حال اجراست نمی تواند در خطر باشد.

اما ترفندی که آذربایجان در ثبت این میراث به کار برد، ثبت بدون نوبت آن به عنوان میراث در خطر بود چرا که از این طریق به راحتی می توانست این بازی باستانی را در فهرست یونسکو ثبت کند. از سوی دیگر منطقه قره باغ را نیز به نام خودش در یک سند بین المللی  ثبت می کرد.

از همین رو در جریان هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو در پایتخت جمهوری آذربایجان که از روز یازدهم آذرماه با حضور 600 نماینده از 95 کشور جهان در حال برگزاری است؛ از ایران هم محمدحسن طالبیان، مدیر دفتر تدوین پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی ایران، یدالله پرمون، رئیس مرکز منطقه ای میراث ناملموس یونسکو در ایران،  محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و مرتضی رضوانفر، معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دفاع از پرونده طب سنتی ایران و اعتراض به ثبت چوگان به نام آذربایجان در این اجلاس شرکت کردند حتی در این ارتباط، متولیان میراث فرهنگی در ایران نامه اعتراض خود را برای ثبت چوگان به نام جمهوری آذربایجان به یونسکو ارسال کرده بودند.

در نهایت عصر سه شنبه در این اجلاس رئیس شورای مشورتی گزارشی از پرونده ثبت جهانی بازی چوگان که توسط جمهوری آذربایجان ارائه شده بود ارائه داد و گفت: به دلیل شرایط اقتصادی گستردگی بازی چوگان در سطح کشورهای دیگر کمتر شده و مربیان زبده کمی نیز وجود دارد با این وجود شورای مشورتی به این نتیجه رسیده که مشخصه های لازم را برای ثبت دارد. دولت آذربایجان نیز از این موضوع پشتیبانی کرده و همین پشتیبانی تاثیر زیادی را در ثبت پرونده داشته است.

پس از آن، اعضای شورای مشورتی اعلام کردند که آیا مخالفی درباره ثبت پرونده به نام جمهوری آذربایجان وجود دارد که هیچکس مخالفتی نکرد.

به این ترتیب بازی چوگان به عنوان "چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ" به نام میراث ناملموس جمهوری آذربایجان به ثبت جهانی رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه