جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی پرده خوانی؛ هنر رو به زوال

پرده خوانی؛ هنر رو به زوال

خبرگزاری مهر: هنر پرده خوانی در ابرکوه که روزگاری از قطب های پرورش پرده خوانان کشور بوده است رو به فراموشی می رود و تنها پرده خوان ابرکوه با گذشت 40 سال از فعالیت، هیچ انگیزه ای جز عشق به اهل بیت (ع) ندارد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | air force purple heart , Giftofvision

به گزارش خبرنگار مهر، ابرکوه در روزگاران گذشته یکی از اصلی ترین مراکز پرورش ذاکران و پرده خوانان کشور بوده است.

وزگاری در شهرستان ابرکوه پرده خوانان بسیاری برای مردم از مناسبت های مذهبی و به خصوص واقعه عاشورا می گفتند ولی امروز از آن تعداد، تنها یک پرده خوان در حال فعالیت است و برای شنیدن نوای او باید بیشتر منتظر برگزاری جشنواره ای شد تا بتوان از صدای و هنر او بهره مند شد.

"رضا معصوم شاهی" تنها پرده خوان ابرکوه از جمله مداحان اهل بیت (ع) که مردم او را" مش رضا" می خوانند، پرده خوانی است که 40 سال است عشق خود به خاندان پیامبرش را با استفاده از هنر خود به نمایش می گذارد.

یگانه پرده خوان ابرکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: 65 سال سن دارم و پنج سال در مرودشت فارس نزد استادی به نام حاج کریم آقایی شاگرد پرده خوان بودم و الان حدود 40 سال است که پرده خوانی می کنم.

وی افزود: اجدادم همه مداح بودند و من هم بعد از آغاز به مداحی، در شهر خود ماندم البته در گذشته پرده خوانان بسیاری از ابرکوه به شهرهای همجوار برای پرده خوانی می رفتند و از این طریق امرار معاش می کردند.

مش رضا اضافه می کند: در مراسم و جشنواره های متعددی شرکت کرده ام که به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: عضو هیچ کانونی نیستم و زیر پوشش هیچ بیمه ای نیز قرار ندارم.

او عنایات بسیاری نیز از ائمه دیده است: در یکی از سال ها دستم به شدت درد می کرد و به دکترهایی در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد هم رفتم ولی بهبودی پیدا نکردم و نا امید شدم. در یکی از شبها به حضرت ابوالفضل (ع) توسل پیدا کردم و صبح شفا پیدا کردم.

از روی پرده اش برایمان روضه حضرت علی اکبر، دو طفلان مسلم و حضرت عباس را می خواند و می گوید: در گذشته وقتی پرده خود را باز می کردیم شروع به خواندن یک روضه می کردیم و بعد بنا به نیتی که مردم داشتند به روضه های دیگر می پرداختیم.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه می دهد: پر سوزترین روضه ای که می خوانم، روضه حضرت عباس است که در بین مردم بیشترین طرفدار را دارد. در هنگام خواندن روضه حر نیز دچار حالت عجیبی می شوم.

البته بسیار هم دوست می دارد که دیگران و به خصوص جوانان به سمت این کار روی بیاورند. او در این زمینه می گوید: پرده خوانی همه جا محدود شده است و حتی فرزند خودم هم از این کار استقبال نمی کند.

مش رضا البته چاوشی خوانی هم می کند که در این رشته هم اجراهای مختلفی در استان یزد و فارس داشته است و برایمان از چاوشی ای می گوید که در سن 15 سالگی در خانه صولت می خوانده است: فریاد از غریبی و مظلومی حسین/ از ناله های دم به دم و زاری حسین/ غسلت که داد و کی کفنت را برید و دوخت/ بر حالت غریبی ات/ آیا که دل که سوخت.

مش رضا اکنون تنها پرده خوان ابرکوه است و بعد از او هنر پرده خوانی در ابرکوه به زوال می رود. شاید حمایت از یگانه پرده خوان ابرکوه بتواند امیدی برای آینده این هنر اصیل و آیین سنتی در عزاداری ها چاره ای اندیشید.

----------------
گزارش و عکس: رحیم میرعظیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه