جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی چرا فقط «عثمان طاها»؟

چرا فقط «عثمان طاها»؟

یک هنرمند تذهیب‌کار گفت: بیشتر قرآن‌های موجود در اماکن مذهبی و کتابخانه‌های شخصی، به خط عثمان طاها هستند و این، خطری است که باید جدی گرفت، چون شیرینی خط نسخ ایرانی و ... با کمتر دیده شدن از بین می‌رود.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

به گزارش ایسنا، کیوان شجاعی - مشاور هنری نمایشگاه «از قران تا رمضان» و هنرمند تذهیب‌کار - درباره‌ی برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: 116 تابلوی قرآنی نفیس با خط های نسخ، ثلث، شکسته، محقق و ریحان که حاصل دو سال تلاش هنرمندان ایران در دو بخش است، به‌نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: در بخش اول، خوشنویسانی که به خط نسخ، ثلث، محقق و ریحان آثاری خلق کرده‌اند، مثل زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی و در بخش دوم نیز آثار خوشنویسانی که در خطوط شکسته نستعلیق تبحر دارند، مثل استاد میثم سلطانی به‌نمایش درآمده است.

وی همچنین بیان کرد: آثار بخش دوم از کارهای تذهیب من است که با کمک تیمی از هنرمندان تذهیب‌کار در طول دو سال خلق شده است. انتخاب آیات برای خوشنویسی در این آثار از حیث موضوعی و مفهومی آیات مشهور قرآن به انضمام جملات خوش‌ترکیب و زیبا از حیث کمپوزیسیون (ترکیب) انجام شده است. اندازه آثار از حدود نصف یک کاغذ آ4 تا اندازه‌های بزرگ‌تر از 100 در 70 سانتیمتر متغیر است.

شجاعی با اشاره به اهمیت احیای خطوط فراموش فارسی در این آثار تصریح کرد: بعد از آخرین کتابت‌های قرآن به خط نسخ، ثلث و ... در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود و اغلب هنرمندان خوشنویسی و کاتبان قرآن از خطوط نستعلیق استمداد گرفته بودند. آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده، گامی است برای احیای کتابت آثار قرآنی با این خط شریف و کهن ایرانی اسلامی.

این هنرمند تذهیب‌کار با تأکید بر لزوم احیای خطوط ایرانی در کتابت قرآن و آثار خوشنویسی، گفت: مشکلات عدیده‌ای که در نشر قرآن به رسم‌الخط قدیم وجود دارد، موجب فراموشی این خطوط شده بود؛ از این نظر، برپایی و تولید آثار نمایشگاهی از این رشته‌ی کهن‌ریشه، امری مثبت است که به حفظ این دستاورد هنر ایرانی کمک می‌کند.

شجاعی درباره‌ی دلایل بی‌توجهی هنرمندان خوشنویسی به خطوط شکسته ایران بویژه در دو قرن اخیر نیز گفت: این خط در کتابت دیوان‌های ادبی، مراسلات و نامه‌ها به کار می‌رفت. با پیشرفت صنعت چاپ، کم‌کم این خط در هنر خوشنویسی ایران رنگ باخت، از این رو «کتابشهر» با برگزاری نمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی، نخستین گام تخصصی را برداشت تا کلمات وحی و احادیث به خط شکسته در قالب تابلوهای متعدد در منظر بینندگان قرار گیرد.

نمایشگاه «از قرآن تا رمضان» با نمایش 116 تابلوی نفیس قرآنی از شش هنرمند برجسته خوشنویسی و نقاشی‌خط تا پایان ماه رمضان در گالری «کتابشهر» به نشانی، برج میلاد تهران، طبقه اول تجاری، ضلع غربی، راهروی سمت راست پذیرای علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی و نقاشی‌خط است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه