جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی بازارچه دائمی هنرهای دستی، نیاز تولیدکنندگان همدان - حل مشکل اشتغال زنان خانه دار، با ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی

صنایع دستی

بازارچه دائمی هنرهای دستی، نیاز تولیدکنندگان همدان - حل مشکل اشتغال زنان خانه دار، با ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی

حسین زندی

 

 

نمایشگاه هنرهای دستی بانوان همیار فرهنگی شهر و محیط زیست پایان یافت این نمایشگاه که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان، بانوان همیار شهر و محیط زیست و انجمن دوستان زمین و برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان در سالن نگاه نو شهرداری همدان برپاشده بود هفته گذشته به کار خود پایان داد.

ده‌ها تن از زنان هنرمند همدان آثار خود را در این غرفه‌ها عرضه کرده بودند که با استقبال خوبی روبه رو شد. تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه خواستار ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در همدان شدند تا نگرانی آنها از عرضه صحیح محصولشان برطرف شود.


منیره رنجبر همدانی، یکی از اعضای تشکل بانوان همیار شهر و محیط زیست می‌گوید بانوان همیار شهر جمعی از بانوان هستند که در زمینه‌های فرهنگی، محیط زیست و مسائل اجتماعی تلاش می‌کنند. و هدف از تشکیل گروه این بود که خانم‌های خانه دار را به سمت کارآفرینی تشویق کنند، به طور مثال تعدادی از افرادی که در مجموعه ما فعال هستند دچار اختلالات روانی هستند که بانوان همیار تلاش می کنند این افراد را آموزش دهند و در جهت درمان این دوستان گام بردارند در این نمایشگاه نیز تعدادی از بانوان خانه دار با ما همکاری می کنند تا محصولاتشان عرضه شود.

رنجبرهمدانی می گوید: پیشنهاد ما این است که شهرداری با ایجاد بازارچه‌های دائمی اقدام کند و ما هم بتوانیم در جهت  آموزش و رشد بانوان کارآفرین و آموزش بانوان هنرمند با شهرداری همکاری داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان ما دارند مسئله عرضه محصولات است، و چون مکانی برای عرضه و فروش ندارند دلسرد می شوند. به همین دلیل تقاضا داریم بازارچه هایی در سطح شهر احداث شود تا اشتغال این عزیزان فراهم شود. بانوان همیار به صورت مستقیم به نیازمندان کمک نمی‌کند بلکه پس از آموزش افراد، آن‌ها را وارد بازار کار و اشتغال پایدار می‌کند. عزت نفس، شان و منزلت افراد برای ما بسیار مهم است و کمک مستقیم مالی و پول دادن به افراد را تحقیر شخصیت فرد می دانیم.

زهره پهلوانی، کارشناس فرهنگی معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری همدان می‌گوید: سال گذشته یک تجربه خوبی را در برگزاری نمایشگاه با مشارکت بانوان همیار شهر داشتیم این دوستان مراجعه کردند و پیشننهاد دادند که نمایشگاهی را برپا کنند برای عرضه اغذیه، صنایع دستی و هنرهای تزئینی تا سود آن به نفع کودکان مبتلا به سرطان باشد. خوشبختانه بر گزار شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. امسال هم وقتی به ما مراجعه کردند این بار ما هم استقبال کردیم گروه هم بسیار تلاش کردند.

پهلوانی می‌گوید: کارهایی که در غرفه‌ها ارائه شده بسیار متنوع است، کارهای بافت دستی، تابلو نقاشی، جواهرات دست ساز، تابلوفرش، انواع شیرینی و مواد خوراکی خانگی در این نمایشگاه ارائه شده خوشبختانه تشکل بانوان همیار شهر در جذب افراد هرمند و کسانی که در زمینه های یاد شده فعال هستند خوب کار کرده است. از زنانی که در زمینه توانبخشی فعال هستند تا هنرمندان شهر در این کار مشارکت کرده اند.

کارشناس معاونت فرهنگی شهرداری در ادامه می گوید: به جرات می توان گفت هیچ بانوی ایرانی نیست که هنری نداشته باشد یا نتواند در این زمینه کاری انجام دهد. اما این عزیزان مجال و مکانی برای عرضه و نشان دادن هنرشان ندارند. افتخار و وظیفه ما این است که چنین شرایطی را فراهم کنیم وقتی هنر یک فرد به نمایش درمی آید، دیده می شود و معرفی می شود و بازار کار پیدا می کندو انگیزه بخش است.

پهلوانی درمورد نقش شهرداری و نهادهای مدنی در بیشتر دیده شدن و در دسترس قرار گرفتن کارهای بانوان می گوید: شهرداری از نهادهای مردمی و تشکل ها  و کارگروها یی که بخواهند در این زمینه ها فعالیت  کنند استقبال می کند و از تمام امکاناتی که در اختیار دارد اعم از مکان نمایشگاه و تبلیغات می تواند در خدمت دوستان باشد.

این مقام مسئول درباره ضرورت ایجاد یک بازار صنایع و هنرهای دستی دائمی بانوان در مرکز شهر می گوید: پیشنهاد خوبی است بنده هم با مدیران و مسئولان شهر عنوان خواهم کرد. امیدوارم این پیشنهاد در شهر ما هم بتواند به نتیجه برسد. در سال های گذشته ایجاد بازارچه خوداشتغالی بانوان از طریق استانداری پیگیری شد تا مرحله تصویب طرح نیز پیش رفت اما فعلا مسکوت مانده که امیدوارم دوباره آغاز شود.
اشرف منطقی عضو تشکل بانوان همیار شهر می گوید: تا کنون شهرداری همدان همکاری خوبی با ما داشته است، پارک ها و نمایشگاه هایی را در اختیار ما قرار داده، اما به منظور عرضه محصولات هنری و صنایع دستی ما نیاز به یک بازار دائمی داریم که نیاز مالی تولیدکنندگان برآورده شود. تشکل ما تا حدودی در شناسایی و توانمندسازی بانوان موفق بوده اما نتوانسته‌ایم همه کارآفرینان را پوشش دهیم. منطقی می‌گوید: برای این که ما شهری آباد، بدون بیکار و بدون اعتیاد داشته باشیم باید به اشتغال فکر کنیم. در این نمایشگاه حتی از روستاهای اطراف مانند تاجی آباد هم کارهای دستی و تولیدات هنری را ارائه می کنند. وقتی مردم استقبال می کنند تولیدکنندگان از کارهای خودشان خوشنود می شوند که از ما حمایت می شود و به جای اجناس ترکیه ای، چینی و تایلندی از تولیدات ما می خرند.

- یکی از مشکلات این است که روستاها و فرهنگ روستایی روبه نابودی است روستاییان مانند شهرنشین ها زندگی می کنند ما در نظر داریم در جهت آموزش زنان روستایی در زمینه تولید هنرهای دستی اقدام کنیم.
- بیشتر غرفه داران از کمبود فضا گله مند بودند همچنین یک صدا خواستار احداث بازارچه هنرهای دستی توسط مسئولان شهری شدند اما یکی از ویژگی های این نمایشگاه هر چند کوچک این بود که برگزارکنندگان مسائل مختلفی را به هم پیوند داده بودند در کنار عرضه هنرهای دستی حضور غرفه صندوق محک و اختصاص سود همه غرفه های نمایشگاه به کودکان مبتلا به سرطان و کمک های همشهریان به این صندوق از نقاط قوت این برنامه بود همچنین آموزش مسائل زیست محیطی توسط انجمن دوستان زمین به شهروندان و اجرای برنامه و مسابقه برای مراکز پیش دبستانی و مهدکودک های شهر سه ضلع یک حرکت مدنی را تشکیل می داد که می تواند الگویی برای دیگر نمایشگاه ها و برنامه ها باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید