پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نگرانی از نقض حریم میدان جهانی‌نقش‌جهان

یادمان

نگرانی از نقض حریم میدان جهانی‌نقش‌جهان

خانه‌های واقع در محوطه پشت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از بناهای تاریخی واقع در میدان ثبت‌جهانی شده نقش‌جهان تخریب شدند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow 'Pastel' - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

اگرچه خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است که تاکنون هیچ خانه تاریخی در پروژه عبور خیابان از موازات میدان نقش‌جهان اصفهان تخریب نشده اما براساس همین گزارش، خانه‌های واقع در مسیر این خیابان جدید که به‌نام آقانجفی نامگذاری شده است برای تخریب علامت‌گذاری شده‌اند.

سرنوشت خانه‌های تاریخی اطراف نقش‌جهان

فعالان میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داده‌اند که تاکنون 7خانه در کوچه شهید دقیق تخریب شده و خانه‌های دیگر نیز در صف تخریب قرار دارند.براساس این گزارش، خانه خاکی، خانه کلاهدوزان و خانه حلبیان از خانه‌های باارزش تاریخی هستند که در محدوده عبور خیابان از پشت میدان نقش‌جهان اصفهان قرار دارند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی دوستداران میراث فرهنگی در اصفهان همچنین هشدار داده‌اند که ساباط‌های بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف‌الله از عبور خیابان آقانور نجفی از تخریب‌ها در امان نمی‌مانند.

دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان اکنون نگران تهدید حریم درجه یک میدان نقش‌جهان اصفهان هستند. گفته می‌شود در طرح بازنگری طرح تفصیلی اصفهان، خیابان آقانورنجفی با دسترسی محلی طراحی شده بود و با تغییراتی که 2سال پیش در طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ایجاد شد اکنون مشخص نیست چه برشی از طرح این خیابان برای احداث آماده شده است.

حساسیت‌های یک طرح

مسئول تهیه طرح بازنگری شده طرح تفصیلی اصفهان می‌گوید: در طرح تفصیلی ویژه‌ای که برای منطقه3 آماده شده بود مطلقا بنای ارزشمندی که تهدید شود وجود نداشته است. به‌گفته زنوزی، اگر خط پروژه احداث خیابان آقانورنجفی همان پوسته طرح بازنگری‌شده باشد، این گذر باارزش دسترسی خاص و با تمام حساسیت‌ها طراحی شده است. او گفت: با توجه به تغییراتی که در طرح بازنگری طرح تفصیلی اصفهان ایجاد شده و نقشه‌های آن هم در دسترس نیست، معلوم نیست چه برشی از طرح، اجرا خواهد شد و باید برای اجرای این گذر حساسیت ایجاد شود.

محمود درویش رئیس انجمن مهندسان معمار و شهرساز اصفهان در همین رابطه می‌گوید: خانه‌های تاریخی زیادی در اصفهان به‌دلیل نبود دسترسی برای رسیدگی به وضعیت‌شان محکوم به فنا شده‌اند. به‌گفته وی تأمین دسترسی به بافت‌های متراکم تاریخی مشروط به اینکه به خانه‌های تاریخی و ارزشمند آسیب نرساند قابل‌قبول است.محمود درویش تأکید می‌کند: متأسفانه مشکلات اجرایی و فرهنگ جامعه ضمانت تأمین هدف دسترسی در بافت‌ها و حریم‌های تاریخی را پشتیبانی نمی‌کند و آن را به بیراهه می‌کشاند.

آنطور که رئیس انجمن مهندسان معمار و شهرساز اصفهان تأکید می‌کند، اگر ترمیم معابر و ایجاد دسترسی‌ها در بافت‌ها و حریم‌های تاریخی در حد معقول و با ضوابط کنترل شده ایجاد شوند به‌گونه‌ای که بارگذاری جمعیتی به همراه نداشته باشند، می‌توان به حفظ بافت تاریخی امیدوار بود.

خیابان مورد تأیید میراث فرهنگی اصفهان

در حالی که دوستداران میراث فرهنگی اصفهان نسبت به تهدید حریم درجه یک میدان ثبت‌جهانی شده نقش‌جهان اصفهان با احداث خیابان آقانور نجفی هشدار می‌دهند، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفته است: طرح این خیابان مصوبه طرح تفصیلی دارد. طاهری گفته است با اطمینانی که میراث فرهنگی اصفهان به طرح تفصیلی و طرح بازنگری آن دارد و با توجه به آنکه مشاوران این خیابان ابر مشاور هستند از بابت عبور این خیابان از پشت میدان نقش‌جهان نگرانی وجود ندارد.به‌گفته او طرح احداث خیابان به تأیید سازمان میراث فرهنگی رسیده و خط بدنه این گذر 14متری از خانه‌های تاریخی نمی‌گذرد.


برگرفته از همشهری آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه