جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شکست زیر پل های تاریخی اصفهان آشکار شد

یادمان

شکست زیر پل های تاریخی اصفهان آشکار شد

برگرفته از خبرگزاری ایرنا

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از بروز شکستگی درزیر پل های تاریخی این خطه به سبب تداوم خشکی زاینده رود و نشست زمین خبرداد.

محسن مصلحی روز شنبه در جمع اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: مجموعه ای از بناهای دیگر نیز به این علت با تهدید نشست و شکستگی مواجه است.

وی گفت: در استان اصفهان پنج نقطه با ارزش تاریخی معادل ارگ بم وجود دارد که بیش از 80 درصد تخریب شده است.

وی با بیان اینکه 500 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهر اصفهان وجود دارد، گفت: ثبت سه اثر این شهر در یونسکو، این شهر را به یک شهر شناخته شده در دنیا تبدیل کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: یکی از تهدیدهای جدی بناهای تاریخی را آلودگی هوا و بارش باران های اسیدی عنوان کرد و افزود: میزان تخریب بناهای تاریخی در اثر باران های اسیدی بسیار بالاست.

وی همچنین به بارگذاری بیش از حد جمعیت در بناهای تاریخی هشدار داد و گفت: برگزاری مراسم در میدان امام اشکالی ندارد اما باید میزان تحمل بنا نیز سنجیده شود.

وی با بیان اینکه در هر گوشه از میدان نقش جهان که بایستید یک تصویر بی نقص از زیبایی های این میدان مشاهده خواهید کرد، گفت: اما این تمام واقعیت ها نیست.

مصلحی با اشاره به خطر ریزش کاشی های سقف گنبد مسجد امام افزود: تنها یک دقیقه پرواز هلی کوپتر بر فراز مسجد امام ، موجب ریزش کاشی های گنبد این مسجد می شود.

وی تصریح کرد: اکنون سه ترک از 16 ترک (قاچ ) گنبد مسجد امام مرمت شده است و دیگر قسمت ها نیز به مرور مرمت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با اشاره به نمایش تصاویر آسیب دیدگی در شورای تامین استان گفت: نمایش این تصاویر باعث تصویب ممنوعیت پروازها در منطقه تاریخی اصفهان شد.

مصلحی با تشکر از شهرداری اصفهان برای کمک به این اداره در حفظ و مرمت آثار تاریخی اصفهان گفت: بودجه های این سازمان برای حفاظت از آثار تاریخی این شهر کافی نیست و شهرداری با حمایت مالی بیشتر زمینه حفظ این آثار را امکان پذیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی استان اصفهان با شهرداری بیشتر از اختلافات است، رسانه ها را متهم به بداخلاقی رسانه ای و بزرگنمایی مشکلات بین دو نهاد کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از انجام رایزنی هایی برای دریافت بودجه ای برای حفظ و نگهداری آثار ثبت شده جهانی از سازمان یونسکو خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: تاکنون هیچ کمکی از سوی این نهاد بین المللی برای حفظ و نگهداری این بناها نشده است.

مجموعه میدان امام، مسجد جامع عتیق و باغ موزه چهلستون آثار ثبت شده اصفهان در فهرست جهانی یونسکو است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه