شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مسجد جامع عتیق بیش از 470 سقف دارد

یادمان

مسجد جامع عتیق بیش از 470 سقف دارد

خبرگزاری مهر: یک کارشناس بناهای تاریخی با اشاره به اینکه مسجد جامع عتیق در اصفهان از قدمت و معماری بالای تاریخی برخوردار است، بیان داشت: نزدیک به 470 سقف در این مسجد زیبای تاریخی وجود دارد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر زمانی در جریان کارگاه یک روزه شناسایی ترسیمات هندسی مسجد جامع اصفهان که به همت پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی برگزار شد افزود: تا کنون تلاش های زیادی جهت شناسایی ترسیمات سقف های این مسجد به انجام رسانیده و در واقع هر یک از آنها در خود رازهای بسیار شیرینی دارد.

وی در قسمت ورودی مسجد جامع عباسی با اشاره به مقرنس‌هایی که در سر در ورودی این مسجد به کار رفته است بیان داشت: با برخورد نور خورشید به این قسمت در واقع ما شاهد یک سری نور و سایه هستیم و چون نور مقدس است یک زیبایی خاصی را در این نور و تاریکی پدیدار می‌شود.

زمانی بیان داشت: در این قسمت آمده است المسجد بیت کل التقی که به این معناست که مسجد خانه همه پرهیزگاران است.

این کارشناس بناهای تاریخی و استاد ریاضی بیان داشت: در بخش دیگر مسجد و در بخش ورودی ما شاهد ستون هایی هستیم که مربوط به دوران آل بویه است ستون هایی که با گچ و سفیده تخم مرغ ساخته شده است.

زمانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: چهل ستونی که در سمت چپ قسمت ورودی مسجد جامع اصفهان واقع شده است مربوط به دوران آل مظفر است که به نام چهل ستون مظفر از آن یاد می‌شود که مربوط به قرن هشتم هجری قمری است.

 

سقف های متنوع با اشکل گوناگون هندسی


وی گفت: در این قسمت گفته می‌شود یک کتابخانه عظیم وجود داشته که این کتابخانه در آتش سوزي سال 514 يا 515  هجری قمری از بين رفته است چنانچه روایت می‌شود در زمان سلطان محمود سلجوقي اسماعيليان به مسجد حمله مي کنند و کتابخانه نفيس آن را آتش مي‌زنندو بر اساس آنچه یاد می‌شود فهرست کتاب هاي کتابخانه در سه جلد قطور تنظيم شده بود.


این کارشناس بناهای تاریخی در ادامه به بخش سلجوقی مسجد اشاره نمود و بیان داشت: در بخش چهل ستون سجلوقی نیز ما شاهد ستون هایی به شکل مکعب مستطیل هستیم.

 

ستون های مکعبی شکل مسجد مربوط به دوران سلجوقی

وی بیان داشت: این بخش طي 60 سال حکومت سلجوقيان و در زمان سلطنت چهار پادشاه سلجوقي، ملکشاه، برکيارق، محمدبن ملکشاه و محمودبن محمد بن ملکشاه  به وجود آمده است که یکی از آثار قابل توجه این بخش گنبد خواجه نظام الملک در جنوب مسجد است.

زمانی در ادامه گفت: گنبد خواجه نظام الملک از جمله مهم ترين و شاخص ترين بناي ضلع جنوبي مسجد و از زيباترين آثار دوره سلجوقي است که با تزئينات گچي و آجري است.

وی همچنین با اشاره به معماری فوق العاده این گنبد اظهار داشت: نزدیک به 350 تن آجر در این گنبد به کار رفته است و از اصول معماری بالایی برخورار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و ارتفاع این گنبد 45 متر است.

این کارشناس بناهای تاریخی همچنین اظهار داشت: در کف این نقطه نیز گچ بری‌هایی از دوره اشکانی یافت شده است . هر یک از ستون‌های این بخش متشکل از چهار ستون استوانه‌ای است.

وی در بخش پایانی این بازدید بیان داشت: مسجد جامع در روزهای تعطیل محل جمع شدن مردم بوده است و در واقع محلی است که بزرگترین دایره العمارف شیعه نیز در اینجا نوشته شده است.

در بخش دیگری از این بازدید یک روزه یک کارگردان چینی گفت: دنبال هستم تا فیلمی را در خصوص مسجد جامع اصفهان بسازم و در واقع فرهنگ ایرانی مرا جذب کرد.

وی بیان داشت: این فیلم را با هزینه شخصی خواهم ساخت و خوشبختانه در مدتی که من در مسجد بوده‌‌ام تعاملات سازنده ای را با متولیان در این بنا داشته.

این کارگران چینی همچنین تاکید کرد: فرهنگ مسجد سازی و آنچه در این بنا اجراء شده است مرا جذب خود کرده است.

به گزارش مهر، مسجد جامع اصفهان در بردارنده تجربیات معماری هزار سالۀ مسجدسازی به‌ویژه خلق طرح مسجد ایرانیاست که چشم هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند، به همین لحاظ می‌توان بسیاری از سبک‌های تاریخ معماری ایران و کشورهای همسایه را در آن این بنای با عظمت تاریخی یافت.

به روایتی می توان این گونه مطرح کرد که این مسجد گنجینه‌ای از هنرهای معماری ایرانی دوره‌های مختلف تاریخی از دیلمیان، سلجوقیان، آق قویونلوها، و ایلخانی تا صفوی، و قاجاری به شمار می‌رود و همین عظمت تاریخی این بنای تاریخی باعث شد تا این اثر در سی و ششمین اجلاس جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت گردد.

به گزارش مهر بخش اول کارگاه اکبر زمانی با حضور پرشور دانشجویان، اساتید دانشگاه و جمعی از دوست داران میراث فرهنگی برگزار گردید و در این بازدید نزدیک به 50 درصد این مسجد تاریخی بازدید شد.

 

...............

گزارش و عکس: محمد قاسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه