پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی مطرح كرد: آســیب به مــسجد جامع اصفهان با تــردد وسایل نقلیه

یادمان

یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی مطرح كرد: آســیب به مــسجد جامع اصفهان با تــردد وسایل نقلیه


یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی با اشاره به شاهکارهای معماری که در مسجد جامع اصفهان به کار رفته است، گفت: مسجد جامع اصفهان دایره‌المعارف پوشش‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، نیما ولی‌بیک در نشست تخصصی معماری سنتی ایران از دید صاحب‌نظران و استادکاران (بررسی معماری مسجد جامع) که در محل پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی ـ اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در ایران تنوع پوششی نظیر مسجد جامع اصفهان را ندارد و در واقع در این مسجد انواع آثار از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد.

وی افزود: بر خلاف برخی از تصورات که بسیاری از بناهای موجود در مسجد جامع اصفهان را به دوران سلجوقی متعلق می‌داند، این آثار متعلق به دوران کاکویه است.

ولی‌بیک همچنین به مرمتگرانی که برای مرمت مسجد و سقف‌ها نیز فعالیت داشته‌اند، اشاره كرد و گفت: استاد رضا اولیکی از جمله اشخاصی است که در دوره‌های گذشته، مرمت این بنای تاریخی را به‌عهده گرفت که برای سقف بخشی از مسجد جامع، تویزه‌گردی را طراحی و اجرا کرد که نظیر آن در هیچ کجای مسجد جامع کار نشده است.

وی یادآور شد: درباره‌ی مسجد جامع اصفهان از دوران صفوی به بعد بی‌مهری‌های بسیاری شده است، چنانچه به طور مثال وقتی اصفهان قدیم را جست‌وجو می‌کنیم از هر 100 عکس نزدیک به یک عکس تنها متعلق به مسجد جامع است.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی در ادامه‌ی سخنان خود با بیان این‌که تردد وسایل نقلیه در گذشته در اطراف این مسجد تاریخی آسیب‌های زیادی را به آن وارد کرده است، افزود: هنوز آسیب ناشی از تردد خودروها در میدان عتیق وجود دارد که باید در این‌باره تدبیری اندیشیده شود.

او در ادامه به انواع طاق‌هایی که در مسجد جامع به کار رفته است، اشاره و تفاوت طاق و گنبد را تشریح کرد.

ولی‌بیک ادامه داد: طاق در واقع صرفاً برای پوشش به کار برده می‌شود، این در حالی است که گنبد بیشتر برای شکوه مورد استفاده بود.

به گزارش ایسنا، عبدالله جبل‌عاملی ـ کارشناس بناهای تاریخی ـ نیز گفت: در دوره‌ی صفوی توجه خاصی به مساجد بود و این موضوع درباره‌ی مسجد جامع نیز صدق می‌کند. چنانچه بسیاری از سطوح تزئینی، کاشی‌کاری‌ها و شعارهای اسلامی که در مسجد به کار رفته است، به دوران صفوی تعلق دارد که این موضوع در تاریخ نیز ثبت شده است.

وی اظهار كرد: من به شخصه قبول دارم که نسبت به این مسجد بی‌مهری‌های بسیاری شده است؛ اما در دوران صفوی چون آن‌ها علاقه بسیاری به مساجد داشتند، این مسجد را احیا کردند.

جبل‌عاملی افزود: در واقع ساخت و اجرای تزئینات در مسجد جامع، این بنای زیبا و با اهمیت را از وضعیت قبلی نجات داد.

او همچنین درباره‌ی آثار دوره‌ی آل بویه در اصفهان نیز یادآور شد: وقتی آل بویه در اصفهان مستقر شد آن‌ها در مسجد جورجیر و مسجد جامع اصفهان دخالت کردند.

در بخش دیگری از این نشست تخصصی، بهرام اولیکی نیز به تشریح و نحوه‌ی اجرای انواع طاق‌ها پرداخت و گفت: به طور مثال سر در ورودی مسجد جامع اصفهان از نوع طاق رومی است که بعضاً این نوع از طاق‌های رومی در اطراف مسجد جامع اصفهان نیز به چشم می‌خورد.

این استادکار بناهای تاریخی در ادامه درباره‌ی سقف‌های رومی، ضربی، قوس‌های پنج و هفت و یا هشت، قوس شاه عباسی و نحوه‌ی اجرای آن‌ها توضیحاتی داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه