سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت؛ خشم آقای شاعر در روز جهانی صنایع دستی / ماجرای نطنزی ها و مرسدس بنز

یادمان

میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت؛ خشم آقای شاعر در روز جهانی صنایع دستی / ماجرای نطنزی ها و مرسدس بنز

کشف دو شی طلا و نقره از قاچاقچیان شبیه به جام مارلیک ، ماجرای نطنزی ها و شرکت مرسدس بنز، اعتراض یک هنرمند در روز جهانی صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی، اعتراض خبرنگاران به رسانه ای نبودن معاون رئیس جمهور از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته،اهالی شهر نظنز در نامه‌ای به شرکت مرسدس بنز اعلام کرده اند نوشته ستاره سه گوش این شرکت الهام گرفته از نشانه‌های معماری ایرانی است. آنها با ارائه مستندات خود می گویند این نوع تزئینات در مسجد جامع نطنز قابل مشاهده است.

چندی پیش همراه برخی از اهالی نطنز نامه ای را به شرکت بنز نوشته و توضیح داد که اگر این شرکت چند سال است سابقه فعالیت دارد و این آرم را برای معرفی محصولاتش انتخاب کرده است اما در ایران از چند صد سال پیش این آرم به عنوان تزئینات معماری استفاده می شود. آن طور که در طراحی ها و گرافیک معماری ایرانی اسلامی به کار برده شده در تزئینات مسجد جامع نطنز هم می شود این طرح را دید.

اعتراض به رسانه ای نبودن رئیس سازمان میراث فرهنگی
 
در این هفته و هفته های گذشته خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی هر از گاهی به رئیس سازمان متولی میراث فرهنگی انتقاد می کردند که چرا پاسخگوی سوالات آنها نیست. سلطانی فر که به تازگی رئیس این سازمان شده هنوز با حوزه های کاری این سازمان آشنایی کافی ندارد به همین علت پاسخگویی هایش یا خیلی کلی است و یا جواب های مهم را به معاونانش می سپارد.
 
مدیران سازمان میراث فرهنگی مدعی رسانه ای بودن و تعامل با خبرنگاران و مطبوعات هستند. ادعایی که نه تنها ثابت نشده بلکه عملکرد بیش از 130 روزه رئیس این سازمان نیز نشان می دهد او معمولا پاسخی برای پرسشهای رسانه ها ندارد و در بیشتر موارد از گفتگوی اختصاصی، برگزاری نشست خبری و دعوت از خبرنگاران برای پوشش برنامه‌های خبری امتناع می کند.

مسعود سلطانی فر بیش از 130 روز است که به سازمان میراث فرهنگی آمده و هنوز در دولت یازدهم مسبب اتفاق مهمی در این سازمان نبوده است. اگر هم کار مهمی انجام داده چندان خبری نشده و حتی خبرنگاران سه حوزه کاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم از آن بی خبرند! این در حالی است که ذات ماموریتها و اثر بخش بودن فعالیتهای این سازمان ارتباطی تنگاتنگ با حوزه رسانه دارد.

برنامه خبری دیگر سازمان میراث فرهنگی حضور رئیس جمهور در این سازمان بود و تنها خبرنگاران حوزه دولت بودند که صحبت های سانسور شده رئیس جمهور و مذاکراتش با رئیس سازمان میراث فرهنگی را انعکاس دادند. نتیجه اخباری که از این جلسه منتشر شد، چند پاراگراف حرف تکراری درباره داشته های میراثی ایران از زبان روحانی و سلطانی فر بود.

تناقض گویی درباره کاخ مروارید

روابط عمومی بنیاد مستضعفان یک بار اعلام کرد که کاخ مروارید را طبق اسناد با اشیای تاریخی آن تحویل گرفته و بار دیگر با همان اشیا به سپاه تحویل داده و بار دیگر گفت که وقتی این کاخ را تحویل گرفت خالی از شی بوده است. با این حال هنوز مسئله اشیای موجود در این کاخ مورد ابهام است.

همچنین هتل آبعلی نیز که جزو ساختمان های تاریخی است در دست این بنیاد قراردارد اما روابط عمومی آن اعلام می کند که ما آماده مرمت این هتل هستیم ولی میراث فرهنگی هیج اقدامی انجام نمی دهد. از طرف دیگر همچنان بر این نکته که کاخ های سعدآباد و نیاوران در مالکیت این بنیاد قرار دارد تاکید می کنند.

گرامیداشت روزز جهانی صنایع دستی با اعتراض یک هنرمند

سهیل محمودی از شاعرانی که اجرای مراسم روز جهانی صنایع دستی  را برعهده داشت در میان سخنان خود ناگهان خشمگین شد و خطاب به معاون رئیس جمهور بیان کرد: آقای جهانگیری من نمی‌دانم چرا دوستان شما در ریاست جمهوری اینقدر وسط صحبت های من می پرند و می گویند زودتر برنامه را تمام کنید در حالی که پیام استاد فرشچیان هنوز خوانده نشده است. ایشان افتخار ملت ایران است.

پس از اعتراض سهیل محمودی، معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت که پیام ایشان خوانده شود.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از صنایع دستی و هنرهای سنتی در سالن اجلاس سران برپا شده بود که در میان آنها برخی از کتب بسیار قیمی وجود داشت و بازدیدکنندگان به راحتی آنها را ورق می زدند بدون آنکه حفاظی برای آنها گذشته شود. همچنین آثار منبت کاری، شیشه، سفاال، برنج و تابلو نیز در معرض دید قرار گرفته بود و هر لحظه امکان داشت بازدیدکننده ای به آن آسیب بزند.

پس از سخنرانی های متعدد مسئولین در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، نمایشگاه بین المللی صنایع دستی نیز افتتاح شد و تا کنون نیز در محل دائمی نمایشگاههای کشور ادامه دارد.

بالارفتن بی‌نتیجه از هزار و یک پله قلعه رودخان

به رغم اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان اعلام کرده بود که درهای قلعه تاریخی رودخان تنها در روز 14 خرداد بسته خواهد بود و حتی این موضوع را به دفاتر خدمات مسافرتی نیز اعلام کرده بود اما درهای قلعه رودخان در روز 15 خرداد هم بسته شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که حتی یک بنر اطلاع رسانی در پایین قلعه و یا ورودی روستا وجود ندارد و گردشگران بیهوده این تعداد پله را برای دیدن آن قلعه تاریخی طی کرده اند.

نتایج کاوش نجات‌بخشی پروژه اتوبان امام علی (ع) در محدوده ری

کاوش نجات‌بخشی پروژه اتوبان امام علی(ع) در محدوده باروی شهر ری منجر به به دست آمدن اطلاعات با ارزشی از شهر ری شد که مهم ترین دستاورد آن به دست آمدن آثار معماری به صورت مجموعه های ساختمانی و نیز تک یافته های معماری شامل آثار مرتبط به سیستم نگه داری، انتقال و احتمالا توزیع آب بود.

دیگر یافته های به دست آمده در این کاوش می توان به مجموعه های سفالین اشاره کرد. سفال شاخص منتسب به هزاره اول (پ م) شامل سفال های خاکستری صیقلی براق به شکل ساده و منقوش با نقش افزوده و کنده که به جز دو ترانشه در مابقی ترانشه ها به صورت آشفته به هماره سفال های اسلامی به دست آمده هستند. سفال های منسوب به دوران تاریخی (اشکانی یا ساسانی) بسیار اندک و شامل لبه های شاخص این دوره است.

بیشترین تعداد سفال های به دست آمده از این کاوش مربوط به دوران اسلامی است که در دو دسته ساده و لعاب دار قابل تقسیم بندی است. گونه های لعاب دار شاخص شامل سفال ساده تک رنگ (آبی، سفید و سبز بیشترین فراوانی را دارند)، سفال با لعاب پاشیده، سفال با نقاشی روی لعاب و زیر لعاب است. از جمله مهم ترین یافته سفالی به دست آمده می توان به قطعات فقاع در طی بررسی به دست آمد اشاره کرد.
خانه شیخ فضل الله نوری فرو می ریزد
 
خانه ای که شیخ فضل الله نوری در آن ترور شد و ۱۸ ماه مدفن او بود سالهاست که فراموش و در آن ساختمان سازی شده است. این در حالی است که شاکله اصلی این بنا نیز در حال ریزش است و درهای آن را گل گرفته اند. بخش هایی از این خانه مانند سقفش ریخته است درحالی که این خانه از نظر معماری هنوز بخش های قابل توجهی دارد مانند ستون های شاخص آن با سر ستونهای چوبی.
 
رئیس جمهور چندی پیش هنگام حضورش در سازمان میراث فرهنگی خواسته بود به ارزش هایی مانند دفاع مقدس، مشروطه و انقلاب اسلامی بیشتر تاکید شود و میراث متعلق به این سه اتفاق مهم تاریخی ایران را به ثبت رسانده و معرفی کنند. اکنون خانه شیخ فضل الله نوری که نماد مشروطه مشروعه است در انتظار توجه و عمل کردن به تاکیدات رئیس جمهور قرار دارد.

کشف دو جام بحث برانگیز

دو جام شبیه به جام های مارلیک و حسنلو در مشکین شهر از دست قاچاقچیان کشف شد در لحظه اول همه فکر می کردند که این دو جام تاریخی است اما اکنون می گویند که باید بررسی بیشتری درباره آنها انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه