جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیران از عملکرد خود دفاع می‌کنند - طاق بستان و کاخ گلستان اسیر ضد و نقیض‌های مرمتی

یادمان

مدیران از عملکرد خود دفاع می‌کنند - طاق بستان و کاخ گلستان اسیر ضد و نقیض‌های مرمتی

طاق بستان و کاخ گلستان، دو اثر تاریخی ایران هستند که امسال جزو کاندیدای ثبت جهانی به شمار می‌روند. با این وجود این دو بنا با چنان سرعت و به صورت همه جانبه ای با امر مرمت و بازسازی رو به رو شدند، که جامعه میراث فرهنگی دچار شوک شده است. برخی از کارشناسان میراث فرهنگی منتقد این نوع مرمت هستند، در مقابل مدیران سازمان به شدت از عملکرد خود دفاع می‌کنند.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - این روزها چنان موج مرمت و بازسازی دامن گیر طاق بستان و کاخ گلستان شده است که این دو بنای تاریخی تا به عمر خود ندیده بودند. همین امر باعث ایجاد چالش داغی میان مدیران و برخی از کارشناسان میراث فرهنگی شده است.
 
این دو اثر تاریخی از جمله برجسته ترین آثار ایرانی به شمار می روند که امسال قرار است از ایران برای فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی شوند.
 
طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی بسیاری دارد.
 
کاخ گلستان نیز مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند.شروع ساخت این مجموعه به ارگ تاریخی تهران و زمان شاه طهماسب اول باز می‌گردد ولی در دورهٔ قاجار گسترش یافته و مدت ها محل سکونت شاهان قاجار بوده است.
 
طاق بستان را از آبگیری زمستانی نجات دادیم
طاق بستان این روزها درگیر مرمت است. برخی از کارشناسان میراث فرهنگی می گویند، با این اقدامات به جای اینکه ابروی این بنا را درست کنند، دارندچشمش را کور می کنند.
 
گفته شده که استفاده از دریل باعث ایجاد لرزه در طاق بستان شده و همین امر به تدریج روی کتیبه‌های ساسانی ترک ایجاد می‌کند.
 
با این وجود،احسان احمدی نصر، کارشناس ارشد باستان شناسی که مسئول طاق بستان نیز است، به شدت از عملکرد گروه مرمت و باستان شناسی در این مجموعه دفاع می‌کند.
 
به گفته او، این اقدامات به منظور جهانی شدن  و ساماندهی این محوطه تاریخی انجام شده است.
 
او همچنین تاکید می‌کند:« اقدامات انجام گرفته در مجموعه طاق بستان به منظور بازسازی بوده است. چراکه طی سالیان گذشته به دلیل بروز عوامل طبیعی و انسانی این مجموعه دستخوش تغییرات بسیار آسیب رسان شده است.»
 
طاق بستان یکی از بناهای ساسانی ارزشمند ایران بوده که امسال قرار است به فهرست میراث جهانی بپیوندد
 
نصر همچنین تاکید می‌کند که این مرمت ها بر اساس الگوی اصلی طاق بستان انجام شده و برای هر مرمتی مطالعات ژئوفیزیکی، مرمتی و مردم شناسی انجام گرفته است.
 
او همچنین درباره مجوز برای اقدامات باستان شناسی در مورد این مجموعه خبر می‌دهد و می‌گوید:« مطالعات باستان شناسی روی این مجموعه طاق بستان با  سرپرستی خودم و با همکاری نورالله رحیمی کارشناس باستان شناسی انجام شده است. همچنین کاوش هایی نیز درباره توالی فرهنگی غار ملاورد به سرپرستی خانم دکتر شیدرنگ بوردن از فرانسه و علیرضا مرادی، مدیر پایگاه طاق بستان انجام شده است.»
 
به گفته او، طاق بستان کمیته راهبری دارد و کارشناسان تحت نظارت این کمیته که به سرپرستی دکتر طالبیان است، اقدام می کنند. آخرین بازدیدهای انجام شده از سوی رییس این کمیته نشان می دهد که عملکرد مطالعاتی و پژوهشی و پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار خوب بوده است. 
 
او در پاسخ به این سوال که چرا برای بازسازی این مجموعه از دریل استفاده شده که احتمال آسیب زدن به کتیبه ها را افزایش می‌دهد، می‌گوید:« ما برای اینکه بتون های الحاقی به مجموعه را برداریم.مجبور شدیم تا از چکش برقی استفاده کنیم نه دریل. اگر از چکش و قلم استفاده می کردیم، قطعا آسیب بیشتری به مجموعه وارد می‌شد.»
 
علیرضا مرادی، مدیر پایگاه طاق بستان نیز هرگونه اقدامی در این مجموعه را بر اساس مطالعات ژئوفیزیک عنوان می کند و در گفت و گو با chn تاکید می کند که برای برداشتن بتن اضافی در این مجموعه از چکش برقی استفاده کردیم که صدا و ارتعاشی ندارد.
 
قابل ذکر است که مدیران طاق بستان قول داده بودند که عکس هایی از  مرمت ها برای خبرگزاری ارسال کنند که این کار انجام نشد.
 
آسانسور را جمع می‌کنیم
تعبیه آسانسور در عمارت خوابگاه، نصب پنجره‌ها روی دیوارهای تیغه کشیده شده و سرعت بخشی به مرمت کاشیکاری‌ها و آیینه کاری‌ها، مرمت‌های نامناسب در پشت مجموعه کاخ گلستان و...که این اقدامات مورد انتقاد کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
 
با این وجود، رییس کاخ گلستان در مورد همه این نگرانی‌ها به CHN می‌گوید: «رسانه‌ها با صحبت در مورد سونامی مرمت،کم لطفی کرده‌اند. به نظر می‌رسد که دلشان برای فرهنگ نسوخته است. کارشناسانی که منتقد به مرمت این کاخ هستند، درهای این کاخ باز است، بیایند و نظراتشان را بگویند.»
 
این روزها کاخ گلستان درگیر مرمت و ساماندهی است، مرمتی که انتقادهای بسیاری به آن وارد است
 
به گفته او، در هر دوره‌ مدیریتی مرمت‌های ویژه خودشان را انجام دادند و بازسازی این کاخ همیشه در راس دستورات مدیریتی قرار داشته و تمام مرمت‌ها با نظارت تمام و کمال معاونت میراث فرهنگی انجام می‌شود و همچنین همیشه گروه حرفه‌ای به مرمت‌های ثبت جهانی نظارت دارند و در مورد کاخ گلستان هم چنین است.
 
شریفی نیز همچون احمدی نصر درباره نظارت کمیته مرمت آثار تاریخی به سرپرستی دکتر طالبیان استناد کرده و می گوید که این مرمت ها همه مورد تایید بوده است.
 
او درباره آسانسور می‌گوید، برای امنیت و سهولت کاری، این" بالابر " نصب شده و هیچ مشکلی هم ندارد. اگر کارشناسان ثبت جهانی بگویند که این بالابر مشکل دارد ما آن را بر می‌داریم. کار چندانی ندارد.
 
این چنین است که همچنان چالش ها بر سر مرمت طاق بستان و کاخ گلستان ادامه دارد و هنوز هم سوالات بسیاری درباره این مرمت ها وجود دارد که باید یک ناظر به آن‌ها پاسخ گوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه