پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت؛ 8 سال تقابل روابط عمومی با خبرنگاران میراث - خودروهای تاریخی ماشین عروس نشوند

یادمان

میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت؛ 8 سال تقابل روابط عمومی با خبرنگاران میراث - خودروهای تاریخی ماشین عروس نشوند

جابه جایی معاون میراث فرهنگی،  بررسی 8 سال برخورد قهرآمیز مدیران روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران این حوزه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر رسید مسعود علویان صدر که از دوره بقایی معاونت میراث فرهنگی کشور را بر عهده داشت در آخرین روزهای دولت دهم از سمت خود کناره گیری کرده است این موضوع را آتوسا مومنی که به جای وی نشست نیز تایید کرده است. با این حال اکنون مومنی نه تنها عضو شورای حکام میراث ناملوس است بلکه، مدیرکل ثبت آثار تاریخی و اکنون معاون میراث فرهنگی نیز شده است. دوره ای که وی در دفتر ثبت آثار فعالیت می کرد بیشترین چالش ها در حوزه حریم محوطه های تاریخی بود.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Men's Sneakers

پیش از اینکه علویان صدر معاونت میراث فرهنگی را به فرد دیگری بسپارد به خبرنگار مهر گفته بود که هنوز هیچیک از شرکتهای بیمه ای در ایران تجربه بیمه آثار تاریخی را ندارد و توان مالی و تخصصی شرکتها و تعیین ارزش یک اثر توسط بیمه گذار مشکل پیش روی بیمه همه اشیا و بناهای تاریخی است.

مسعود علویان صدر گفته بود که شرکت های بیمه ای بایستی برای اشیای تاریخی را قیمت گذاری کنند به همین دلیل قصد کردیم تا بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را بیمه کنیم چون یک اثر تاریخی ثبت شده جهانی است و آن را به عنوان نمونه، الگو بگیریم به همین منظور کارشناسان متعددی را برای این کار فرستادیم اما هیچ کدام نتوانستند درباره آرایه ها، تزئینات و غیره قیمت درستی را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه بیمه اشیای تاریخی به اعتبار ویژه ای نیاز دارد و برای آن باید یک ردیف بودجه در نظر گرفته شود گفت: موضوع بیمه اشیای تاریخی پیچیده و تخصص بیمه ای در ایران هنوز ضعیف است.


تبدیل خودروهای تاریخی به ماشین عروس و تاکسی گردشگری ممنوع!

فراخوان ثبت نام از دارندگان خودروهای تاریخی این هفته اعلام شد. قرار است این خودروها در خیابانهای تهران تردد کنند خودروهایی نفیس با عمر بیش از ۵۰ سال و یا خودروهای قدیمی با قدمت ۲۵ سال که دارای طراحی بی نظیر هستند و یا خودروهایی که متعلق به شخصیت هایی خاص بوده اند.

در این باره، حسین بابایی، دبیر کارگروه صیانت از خودروهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: دارندگان خودروهای تاریخی می توانند تنها پنج هزار کیلومتر در سال طبق مصوبه کارگروه در خیابانها تردد کنند همچنین قوانین محدودیت های تردد و طرحهای ترافیکی آنها نیز همانند خودروهای دیگر است.

وی بیان کرد: مالکان نمی توانند از این خودروهای تاریخی برای ماشین عروس و یا تاکسی هتل استفاده کنند اما تغییر کاربری آنها به تاکسی گردشگری نیازمند مطالعات لازم و مصوبه کارگروه است.

8 سال برخورد قهرآمیز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران منتقد

خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقد به عملکرد سازمان متولی، در هشت سال اخیر روی خوشی از روابط عمومی این سازمان ندیدند. در این دوره هفت نفر به حکم پنج رئیس در جایگاه مدیریت روابط عمومی قرار گرفتند اما هر بار دایره اطلاع رسانی و تعامل میراث و رسانه تنگ تر شد.

حمدرضا مهراندیش که از آبان 84 تا امرداد 86 به این سازمان آمد جرقه های شکایت از رسانه های منتقد را با شکایت از روزنامه های زنجیره ای زد در دوره، رضا موسوی که از مرداد 86 تا امرداد 88 در سمت مدیر روابط عمومی فعالیت می کرد، برگزاری جشنواره تقدیر از خبرنگاران را ادامه داد اما در کنارش نامه ای به تمامی ادارات کل میراث فرهنگی برای بستن درهای اطلاع رسانی و ممنوعیت مصاحبه کارشناسان با خبرنگاران را ارسال کرد.

حسن محسنی از دیگر مدیران این بخش از سازمان میراث فرهنگی بود که جوابیه های توهین آمیز با ادبیات جدید، حذف خبرنگاران منتقد، افزایش شکایات، خبرگزاری نامیدن پایگاه اطلاع رسانی سازمان (میراث آریا) از جمله برنامه های او بود. حسین کوچکیان و محسن طالع زاری  هر چند فرصت فعالیت نداشت اما مسعود شریفی به جای آنها آمد و اگر چه جلسه تعامل با رسانه ها را برگزار کرد اما حذف تدرجی خبرنگاران از برنامه ها را نیز آغاز کرد. تا اینکه این سکان به دست سالومه پوریامین افتاد او با برخوردهای قهرآمیز خود خبرنگاران منتقد را به صورت کامل حذف کرد، نوشته خبرنگاران را رصد و آنها را با حراست سازمان رودر رو می کند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه