پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیستون یکی از پنج شهر تاریخی ایران

یادمان

بیستون یکی از پنج شهر تاریخی ایران

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: بیستون یکی از پنج شهر تاریخی و دارای هویت ایران است.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

مهندس حسین راعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: بیستون یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران است که در غرب کرمانشاه واقع شده و از لحاظ تاریخی، گردشگری، افسانه‌ای و زیبایی‌شناسی یکی از شهرهای پرجاذبه و معروف ایران زمین است.


وی افزود: سالانه تعداد کثیری از گردشگران در سراسر دنیا به دیدن این شهر تاریخی و زیبا می‌آیند و برای تک تک عناصر تاریخی موجود در آن ارزش و اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.


راعی افزود: محوطه جهانی بیستون حدود هشت سال پیش ثبت جهانی شده و درحالی که تا چند سال پیش سالانه فقط 400 هزار نفر بازدید کننده داشت، در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان آن در سال به بالای یک میلیون نفر می‌رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهارکرد: به واسطه ثبت جهانی شدن بیستون، افزایش تعداد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی آن به وضوح مشاهده می‌شود و از همه مهمتر اینکه بیستون یک نام معروف و معتبر برای استان کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه بیستون دارای اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی ویژه‌ای است، تصریح‌کرد: به واسطه برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که در این منطقه برگزار می‌شود، اهمیت این مجموعه چند برابر شده است.

وی از مسئولان خواست که به این برند کشوری توجه ویژه‌ای داشته باشند و اعتبارات مالی و جدیدی را برای ساماندهی آن اختصاص دهند، چرا که باید به این محوطه ثبت جهانی شده در استان توجه ویژه و خاصی صورت گیرد و بتوانیم در آینده دیگر میراث تاریخی خود را به ثبت برسانیم.

راعی تاکید کرد: هنگامی که یک اثر ثبت جهانی می‌شود یکسری از حق و حقوق‌های جهانی را نیز شامل می‌شود که باید به این حق و حقوق‌ها اهمیت داده شود و یکی از مهمترین حقوقی که باید رعایت شود ساخت و سازهای غیر قانونی اطراف محوطه تاریخی بیستون می باشد که باید از بین بروند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با اشاره به اینکه تمامی طرح‌های ثبت جهانی شده در دنیا دارای حق و حقوقی هستند، افزود: طرح جامع بیستون بر اساس طرح 10 تا 25 ساله‌ای که برای آن در نظر گرفته شده باید خانه‌های ساخته شده در اطراف آن از بین بروند و بر اساس تاکیداتی که سازمان یونسکو داشته حدود 50 هزار هکتار در حریم منظری بیستون مد نظر قرار داده شده و هر گونه اقدامی در این محوطه باید با کنترل و نظارت این سازمان انجام گرفته شود.


وی تصریح‌کرد: باید هر چه سریع‌تر روی ساخت و سازها کنترل ویژه صورت بگیرد و بر اساس گزارشی که هر ساله به سازمان یونسکو داده می‌شود اطلاعات دقیق در آن قید شده باشد و اگر ساخت و سازها و اقدامات غیرقانونی از قبیل آسیب‌رساندن به محوطه ثبت جهانی شده و کارهای معدنی صورت گرفته باشد، نیز می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری این ثبت جهانی را تهدید کند.


راعی اظهارکرد: در حال حاضر شهرک الزهرا در محدوده ثبت شده میراث جهانی بیستون قرار دارد که باید هر چه سریع‌تر تخلیه شود و کسانی که از این دستور سر باز زنند با آنها به صورت کاملا قانونی برخورد شود.


وی افزود: شهرداری بیستون باید در این اقدام همکاری‌های لازم را به عمل آورد، چرا که مجوزهای ساخت و ساز از سوی شهرداری صادر می‌شود و چون منابع مالی شهرداری از این طریق تامین می‌شود این دلیل نمی‌شود که این میراث را نادیده بگیرند.


وی گفت: همه مردم در میراث جهانی بیستون سهیم هستند و باید به رونق گردشگری و تاریخی آن کمک کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه