پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرستون هخامنشی روانسر شکسته شد!

یادمان

سرستون هخامنشی روانسر شکسته شد!

یکی از سر‌ستون‌های هخامنشی شهرستان روانسر درحالی به‌دلیل کوتاهی و رسیدگی نکردن اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شکسته شد که طبق گفته باستان‌شناسان، این منطقه برگرفته از آثار معماری دوره هخامنشی است که نیاز به مطالعات گسترده باستان‌شناسی و حفاظت اضطراری میراث‌فرهنگی دارد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 『アディダス』に分類された記事一覧

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سرستون هخامنشی روانسر شکسته شد. این اثر تاریخی که در کنار چشمه و در فاصله 400 متری دخمه هخامنشی روانسر واقع شده بدون ثبت در فهرست آثار ملی کشور تخریب شد.
 
به‌گزارش CHN، روانسر به‌لحاظ داشتن آثار پیش از تاریخ و تاریخی جایگاه بسیار مهمی در باستان‌شناسی غرب کشور دارد. چنانچه پس از بررسی‌های باستان‌شناسان از این منطقه شواهدی از قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان از دوره پارینه‌سنگی میانی تا دوره فراپارینه سنگی یافت شده است.
 
با این حال، آنطور که فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی خبر می‌دهند، آثار این منطقه بدون رسیدگی و ساماندهی مناسب در معرض تخریب جدی قرار گرفته‌اند.
 
سرستون هخامنشی قبل از تخریب
هم‌اکنون درحالی شنیده می‌شود که سرستون هخامنشی در فاصله 400 متری دخمه هخامنشی روانسر شکسته شده که چندی پیش خبرگزاری میراث‌فرهنگی  از دخل و تصرفات تپه‌های موسایی و همچنین وضعیت نابسامان دخمه هخامنشی روانسر گزارش‌هایی منتشر کرد.
 
با این حال، نه‌تنها جلوی ساخت و ساز مجتمع توریستی در عرصه تپه بزرگ موسایی گرفته نشد که طبق پیگیری‌های CHN هیچ تغییری در وضعیت دخمه‌ هخامنشی که به‌دلیل نوشتن یادگاری و سوزاندن لاستیک دچار آسیب جدی شده بود ایجاد نشد.
 
کارشناسان می‌گویند،«این سر ستون در کنار چشمه و محل تفریحگاه مردم قرار گرفته است اما به‌دلیل آنکه هیچ تابلو یا اطلاع‌رسانی از اثر ارزشمند تاریخی انجام نشده سبب شده این اثر شکسته شود و در معرض خطر جدی قرار بگیرد».
 
سرستون هخامنشی بعد از تخریب و شکسته شدن
طبق گفته کارشناسان سرستون هخامنشی روانسر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور قرار نگرفته است. این درحالی است که تعداد بسیاری از سرستون‌ و پایه‌ستون‌های هخامنشی در این منطقه وجود دارد که زیر پی‌های خانه‌های مردم قرار گرفته اما هنوز توسط اداره‌ میراث‌فرهنگی شناسایی و آزادسازی نشده‌ است. 
 
درحال حاضر پس از بررسی‌های باستان‌شناسان در شهرستان روانسر مشخص شد که آثار معماری گسترده‌ای از دوره هخامنشی در این منطقه وجود دارد که نیاز به مطالعات، گمانه‌زنی و حفاظت مداوم میراث‌فرهنگی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه