جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پس لرزه‌های خشکیدن چشمه‌های چندهزارساله/ «طاقبستان» جهانی نمی‌شود

یادمان

پس لرزه‌های خشکیدن چشمه‌های چندهزارساله/ «طاقبستان» جهانی نمی‌شود

چشمه های طاقبستان که بخشی از هویت اصلی این اثر ملی هستند، شب جمعه گذشته در پی اتفاقی عجیب و بی سابقه در کمتر از ۴۰ دقیقه خشکیدند وثبت جهانی این اثرتاریخی را با مشکل جدیدی روبه رو ساختند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری مهر: مجموعه تاریخی طاقبستان یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه بوده که همه ساله میزبان حجم وسیعی از گردشگران داخلی و خارجی است.

علیرغم تمامی تلاش های  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، این مجموعه بی نظیر به دلیل برخی موانع هنوز نتوانسته است ثبت جهانی شود و نظر کارشناسان یونسکو را جلب کند.

در جدیدترین رخداد، چشمه های طاقبستان که بخشی از هویت اصلی این اثر ملی هستند، شب جمعه گذشته در پی اتفاقی عجیب و بی سابقه در کمتر از ۴۰ دقیقه خشکیدند و ثبت جهانی این اثر تاریخی را با مشکل جدیدتری روبه رو کردند.

سراب طاقبستان در کمتر از ۴۰ دقیقه به طور کامل محو شد

نگهبان شیفت شب محوطه تاریخی طاقبستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: نیمه های شب درحال قدم زدن در محوطه بودم که یکباره با صحنه ای عجیب و به دور از تصور مواجه شدم و آنقدر در بهت و حیرت بودم که فراموش کردم از این صحنه فیلمبرداری کنم.

شهبازی افزود: سطح آب هر دو چشمه در مقابل چشمان من و چندی دیگر از افراد شیفت به سرعت پایین می رفت و انگار نیرویی مکنده در زیر چشمه ها، آب را به سمت زمین می کشید، نهایتا در کمال ناباوری، سراب طاقبستان در کمتر از ۴۰ دقیقه به طور کامل محو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خشکیدگی چشمه های طاقبستان، گلی بود که به سبزه آراسته شد و مسئولان امر باید پاسخگو باشند چراکه بخشی از ماهیت اصلی طاقبستان، سراب آن است.

خشکیدن چشمه های طاق بستان ثبت جهانی آن را با خطر جدی رو به رو کرده است

علی فعله گری افزود: وجود آب در هر منطقه ای نشان دهنده پتانسیل آن منطقه است و خشک شدن این چشمه ها نه تنها زندگی اهالی روستای طاقبستان را مختل کرده است، بلکه ثبت جهانی این اثر تاریخی را با خطر جدی روبه رو کرده و قطع به یقین باید آب به چشمه ها برگردد تا کارشناسان یونسکو آن را تأیید کنند.

وی به وجود چاه عمیق در تنگه کنشت و چاه های غیرمجاز در اطراف طاقبستان اشاره کرد و گفت: گرچه با مشکل خشکسالی روبه رو هستیم اما تاکنون سابقه نداشته است که چشمه های طاقبستان به طور کامل خشک شود، لذا متولیان این امر می بایست دلیل خشکیدگی را مورد بررسی قرار دهند.

چاه عمیق تنگه کنشت بر خشکیدن چشمه طاق بستان تاثیری نداشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در این خصوص ضمن رد هرگونه ادعایی درخصوص تأثیرگذاری چاه عمیق تنگه کنشت بر خشکیدگی چشمه های طاق بستان عنوان کرد: کاهش ۴۶ درصدی بارش باران و عدم بارش برف در سال آبی ۹۴ و همچنین گرمای هوا موجب خشکیدگی چشمه های طاق بستان شده است.
کیاست امیریان افزود: خشکیدگی این چشمه ها به یکباره نبوده و طبق یک اندازه گیری که از میزان سرریز چشمه به صورت ماهانه صورت می گیرد، در فروردین ماه امسال سرریز چشمه  ۱۴۷۷ لیتر در ثانیه بوده که یک ماه بعد به ۹۸۵ لیتر در ثانیه و در ۱۲ خرداد ماه به ۳۲۳ لیتر در ثانیه رسیده است و این به معنای کاهش تدریجی تخلیه آب از چشمه طاقبستان است.

وی بیان کرد: نوسان آب طبیعت چشمه کارستی طاقبستان است، به طوریکه در برخی از ماه ها این چشمه طغیان آب داشته و در ماه هایی چون آبان ۹۱ و ۹۲ آبدهی اضافی به صفر رسیده و تنها قابلیت تأمین آب شرب اهالی مردم ساکن طاقبستان را داشته است.

امیریان گفت: از سال ۷۶ که وارد دوره خشکسالی شده ایم در ۱۲ سال از آن، میزان بارش کمتر از میانگین سالانه بوده و از سوی دیگر کاهش بارش برف در سالهای اخیر دست به دست هم دادند تا کمترین دبی تخلیه آب بجای آبان ماه در تیر ماه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که آیا آب رفته به جوی بازمی گردد اظهار داشت: مردم باید دراین ماه عزیز و پر برکت دست به دعا شوند که با شروع سال آبی جدید شاهد ریزش باران و برف میزان قابل توجهی باشیم تا آب به سفره های زیرزمینی برگردد و چشمه های طاقبستان هم مجدد فعال شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای طاقبستان که قدمتی دیرینه دارد و در حدود ۳۰۰ خانوار را در خود جای داده است، به دلیل داشتن حق آبه از چشمه های طاقبستان، مستقیما از خود چشمه تأمین آب می شدند که در پی خشکیدگی آن، با مشکلی حاد روبه رو شده اند.

از سوی دیگر به دلیل قرار داشتن روستا در طرح ساماندهی تاکنون هیچ اقدامی نه از سوی مسئولین و نه مردم روستا برای نصب انشعابات آب و فاضلاب صورت نگرفته است.

خشکیدگی چشمه ها توسط کارشناسان شرکت آب منطقه ای درحال بررسی است

فرماندار شهرستان کرمانشاه نیز دراین رابطه به خبرنگار مهر، گفت: هماهنگی های لازم با آبفای شهری انجام شده است و این شرکت آمادگی کامل برای تأمین آب شرب اهالی روستای طاقبستان از طریق ظرفیت آب شهر کرمانشاه را دارد.

فضل الله رنجبر افزود: مردم این روستا می توانند با مراجعه به امور آب واقع در فاز ۲ فرهنگیان نسبت به خرید انشعاب و کنتورگذاری اقدام کنند.

وی اظهار داشت: موضوع کاهش سفره های آب زیرزمینی طاقبستان و خشکیدگی آن نیز از طریق کارشناسان شرکت آب منطقه ای درحال بررسی است اما تصور می کنم دلیلی جز خشکسالی و شدت بحران آب نداشته باشد و باید این مسئله را باور کنیم.

فرماندار شهرستان کرمانشاه به خشکیدگی سراب نیلوفر اشاره کرد و گفت: سراب نیلوفر در سال جاری، سه ماه زودتر نسبت به سال ۹۲ خشک شده است که نشانه هایی از بحرانی شدن وضعیت آب کرمانشاه را دارد.

خبرنگار: فاطمه الماسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه