پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سقف دخمه هخامنشی ریزش کرد

یادمان

سقف دخمه هخامنشی ریزش کرد

سقف دخمه هخامنشی تاق‌ فرهاد درحالی پیشتر به‌دلیل سوزاندن لاستیک ماشین ریزش کرد که هنوز این اثر دوره هخامنشی توسط متولیان میراث‌فرهنگی ساماندهی نشده است.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی‌ ـ روانسر یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه محسوب می‌شود که بسیاری از محوطه‌ها و آثار تاریخی آن به‌دلیل نداشتن اداره میراث‌فرهنگی در معرض تخریب قرار گرفته‌اند. دخمه روانسر(گور صخره‌ای) که به تاق فرهاد معروف است در دیواره کوه قله در شمال شرقی روانسر واقع شده، این اثر که قدمت آن به دوره هخامنشی باز می‌گردد به‌دلیل تخریب‌های انسانی دچار آسیب‌های جدی شده است.
 
به‌گزارش CHN، کوه کم ارتفاع قله در کنار روانسر و مشرف بر سراب گنی‌خانی است. در دیواره شرقی این صخره و به ارتفاع حدود سی متری از دامنه گوردخمه کوچک معروف به تاق فرهاد قرار دارد. نخستین بار مسعود گلزاری در کتاب کرمانشاهان باستان این گوردخمه را معرفی کرد.
 
 سالها بعد پیتر کالمایر باستان‌شناس آلمانی در سال 1355 از این گوردخمه بازدید کرد و نتایج بررسی خود را به شکل مقاله ای در آلمان منتشر ساخت. هرچند که این باستان‌شناس در مقاله خود قدمت این گوردخمه را به دوره هخامنشی نسبت داد اما پس از آنکه این اثر در سال 1386 و با شماره 20493 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید یکی از باستان‌شناسان ایرانی در پایان نامه خود با عنوان دخمه‌های دوران اشکانی و ساسانی‌ در حاشیهء کوههای زاگرس چنین مطرح کرده که این گور دخمه توسط یکی از حکام محلی در دوره سلوکی و به تقلید از گور دخمه های هخامنشی ساخته شده است.
 
  از نظر وی چون گور دخمه روانسر دارای ایوانی ساده و فاقد ستون‌ بوده و فضای داخلی آن کاملا ساده و فاقد عنصر معماری‌ خاص (چون گور وانی شکل، بستر سکو مانند، تاقچه جهت‌ گذرادن جسد و استخوان) است. بنابراین مربوط به پس از سقوط هخامنشیان و همزمان با نفوذ فرهنگ هلنیستی است که طبق آن ایجاد عناصر معماری خاص جهت گذاردن جسد و استخوان در گور دخمه‌ها الزامی‌ نبوده است.
 
 فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند،«دو سال پس از ثبت گور دخمه توسط میراث فرهنگی، در سال 1388 به دلیل سوزاندن لاستیک در داخل این گور دخمه دو هزار ساله، سقف آن در نتیجه شدت حرارت دچار ریزش شد. همچنین یادگاری‌های زیادی در روی نقش کنده های آن نوشته شده که نمای این اثر بسیار مهم را تخریب کرده است»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه