سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بخشهایی از معبد آناهیتا زیر خاک مدفون است

یادمان

بخشهایی از معبد آناهیتا زیر خاک مدفون است

برگرفته از خبرگزاری مهر


مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا با بیان اینکه هنوز بخش‌هایی از معبد آناهیتا زیر خاک مدفون است و نیاز به کاوش‌های جدید دارد از برآورد 9.5 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این مجموعه تاریخی در بلندمدت خبر داد.

علیرضا برشاهی شامگاه شنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه که در محل حوزه استاندار برگزار شد اظهارداشت: مساحت کل مجموعه آناهیتا 17 هکتار است که چهار و شش دهم آن را معبد آناهیتا تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته از قبل انقلاب و بعد از آن گفت: این کاوش‌ها از سال 74 به بعد متوقف شده و هنوز بخش‌هایی از معبد زیر خاک مدفون است و نیاز به کاوش‌های جدید دارد.

برشاهی تصریح کرد: به این دلیل مسیرهای دسترسی به معبد هنوز خاکی است و زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در آن فراهم نشده است.

مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتااعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این مجموعه در فاز اول را 570 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ایجاد مسیر دسترسی، تهیه مبلمان، سرویس بهداشتی، ایجاد ورودی، محصور کردن محوطه معبد، ایجاد پارکینگ و نورپردازی از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای اجرا در فاز اول (زمان باقی مانده از سال 93) است.

وی با اشاره به اینکه تملک ملک‌های داخل محوطه یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این مجموعه بود گفت: هم‌اکنون و با خرید دو باب منزل داخل محوطه و هم‌چنین حکم تخلیه باغ وسط محوطه امکان ایجاد ورودی و محصور کردن محوطه و تامین امنیت آن فراهم شده است و به زودی اطارف محوطه محصور خواهد شد.

وی طرح مرمت و استحکام‌بخشی اضطراری دیواره سنگی را از دیگر اقدامات ضروری و لازم در فاز اول برشمرد و گفت: زمانی که طرح مرمت و احیای معبد انجام شود، طرح مرمت و استحکام‌بخشی اضطراری دیواره سنگی در معبد به اجرا در می‌آید.

مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتا از آغاز اجرای طرح بلند مدت ساماندهی این مجموعه در سال آینده خبرداد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای آن که حدود 9 و نیم میلیارد تومان برآورد شده اسـت، کار ساماندهی این مجموعه را در فاز دوم و برنامه بلند مدت دنبال خواهیم کرد.

برشاهی، اقدامات پژوهشی و کاوشی برای خروج باقیمانده معبد از زیر خاک، اقدامات مستندسازی قسمت‌های مختلف، اقدامات حفاظت و مرمت، اقدامات ساماندهی، اقدامات گردشگری، اقدامات فرهنگی و تملک املاک  را از جمله برنامه‌های مد نظر برای فاز دوم ساماندهی آناهیتا برشمرد.

برشاهی، تجهیز پایگاه و کارگاه مرمت سنگ را از دیگر اقدامات ضروری و زیرساختی در ساماندهی آناهیتا برشمرد و گفت: هم‌اکنون ما دانش‌آموخته این حوزه را داریم و تنها به 20 میلیون اعتبار برای تجهیز کارگاه نیاز است که در قالب برنامه‌های پیشنهادی فاز اول تعریف شده است.

وی، معبد آناهیتا را یکی از آثار تاریخی مورد توجه، پژوهشگران، باستان شناسان و محققین ایرانی و خارجی عنوان کرد و بر تسریع در ساماندهی این مجموعه برای آمادسازی و ثبت جهانی آن تاکید کرد.

برشاهی، آناهیتا را بزرگترین اثر تاریخی سنگی پس از تخت جمشید در ایران عنوان و تصریح‌کرد: قدمت این مجموعه را برخی مورخان به دوره اشکانی و برخی مربوط به دوره ساسانی می‌دانند و نام آن از نام الهه آناهیتا (آب‌های روان) گرفته شده و  در این معبد الهه آناهیتا مورد پرستش مردم بود.

مدیر پایگاه معبد آناهیتا افزود: سکوی ساخته شده با سنگ‌های تراشیده به ضخامت 18 متر که روی آن ستون‌های سنگی قطور نصب شده ابهت و شکوه خاصی به این معبد داده است و ضخامت‌ ستون‌های معبد آناهیتا بسیار بیشتر از ضخامت ستون‌های تخت جمشید است و تفاوت این دو تنها در ارتفاع آن بوده و  ستون‌های معبد آناهیتا کوتاه‌تر از ستون‌های تخت جمشید است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه