جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آرامگاه فردوسی بازسازی می‌شود

یادمان

آرامگاه فردوسی بازسازی می‌شود

 

برگرفته از خبرگزاری مهر

در گفتگو با مهر عنوان شد:
آرامگاه فردوسی بازسازی می‌شود / "گذر فردوسی" در تهران
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی با ارائه طرحی از سوی بنیاد فردوسی و مشارکت نهادهای دولتی احیا و بازسازی می شود.

یاسر موحد فرد - دبیرکل بنیاد فردوسی - در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به مذاکرات بنیاد فردوسی، سه کارگروه برای بزرگداشت این شاعر در شهرداری تهران، شواری فرهنگ عمومی و جهاد دانشگاهی در سال جاری تشکیل می شود. همچنین دو طرح جامع ملی از سوی بنیاد فردوسی به شورای فرهنگ عمومی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران بر مبنای توافق های صورت گرفته ارسال شده است.

وی افزود: احیای آرامگاه حکیم طوس بعد از تاکیدهای مقامات بلندپایه نظام مبنی بر ضرورت بازسازی مجموعه تاریخی فرهنگی طوس و با مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی اجرایی می شود؛ به نحوی که مجموعه یاد شده درخور منزلت فردوسی باشد و محلی برای تبادل فرهنگی میان کشورها به شمار رود.

موحد فرد اضافه کرد: آیین نامه شورای احیای مجموعه فرهنگی تاریخی طوس در تاریخ 78.6.9 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در این راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نماینده مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - به عنوان دبیر شورا - مشارکت دارند.

وی افزود: مجری طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و دبیرخانه نیز در این مکان مستقر است. به این ترتیب طرح 20 صفحه ای احیای زادگاه و آرامگاه فردوسی پس از مذاکره با علی ملانوری - مدیر کل شورای فرهنگ عمومی - ارائه شده است که راه اندازی بوستان سرای فردوسی، شهر گردشگری شاهنامه، دهکده نمونه پاژ (زادگاه فردوسی)، تشکیل کارگاه های سنتی و صنایع دستی ایران، موزه بزرگ تاریخ کهن و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی، دانشگاه فرهنگ و ادب پارسی، مرکز همایش های بین المللی، مجتمع آکادمیک ورزشی و کلینیک تخصصی از برنامه های آتی بنیاد فردوسی است.

موحد فرد از ارائه طرحی به شورای شهر و شهرداری تهران خبر داد و گفت: با احمد مسجد جامعی و حسن بیادی مذاکره کرده ایم و برای اجرایی شدن این طرح با عبدالکریم بابارضا - قائم مقام معاونت اجتماعی شهرداری تهران - نیز مذاکره صورت گرفته است. سند الزام شهرداری تهران در حمایت از برنامه های بزرگداشت فردوسی و با محوریت تشکیل ستادی با حضور نمایندگان نهادهای دولتی و مشارکت انجمن های مرتبط با فردوسی شناسی و شاهنامه پژوهی است.

وی اضافه کرد: مصوبات سند یاد شده در شورای اسلامی شهر تهران منطبق بر فعالیت های بنیاد فردوسی نیز هست. مصوبات مهم سند شواری شهر تهران بر اهمیت جایگاه زبان فارسی و جایگاه ویژه حکیم فردوسی در تعمیم فرهنگ، ادب و خرد ایران و آشنایی بیشتر شهروندان تهرانی با افکار این اندیشمند والامقام استوار است تا با هماهنگی و همکاری نهادها و تشکل های فعال و ذی ربط، برنامه های بزرگداشت حکیم طوس و شاهنامه انجام می شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی ادامه داد: این اقدامها شامل طراحی و احداث باغ موزه، تالار و گذر فردوسی، کتابخانه تخصصی و مرکز فرهنگی ورزشی پهلوانی، تقدیر از هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران در خلق آثار برجسته درباره فردوسی، مشارکت در تولید و خلق آثار فرهنگی هنری با موضوع شاهنامه، مشارکت در برگزاری همایش های بین المللی بزرگداشت مقام ملی فردوسی با حضور اندیشمندان و مقامات سایر کشورها به ویژه کشورهای فارسی زبان، اجرای برنامه های مرتبط با میراث فردوسی در مناطق مختلف شهر تهران، اطلاع رسانی به شهروندان و معرفی فردوسی از طریق تبلیغات محیطی و امکانات ارتباطی شهرداری خواهد بود.

وی افزود: در این میان یک تبصره نیز وجود دارد و آن تشکیل ستادی مشتمل بر نمایندگان نهادهای دولتی و عمومی به ویژه با همکاری و مشارکت انجمن های غیر دولتی مرتبط با فردوسی پژوهی با محوریت شهرداری تهران و با حضور وزارت ارشاد، بنیاد ایران شناسی، فرهنگستان هنر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان صداوسیما و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. این مصوبه به شورای عالی استان ها ارائه شده تا از طریق سایر شوراهای شهر نیز اجرایی شود. 

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید