جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهر تاریخی توس دچار گاز گرفتگی شد

یادمان

شهر تاریخی توس دچار گاز گرفتگی شد

لوله‌های گاز با آرامش خیال از شهر تاریخی توس عبور کردند و گاز شهر توس را در بر گرفت. این یعنی ماندگاری تمام ساخت‌ و سازهایی که قرار بود از عرصه باستانی این شهر بروند و از سوی دیگر عبور لوله‌های گاز بخشی از محوطه‌های باستانی توس را که هنوز کاوش نشده‌اند تهدید می‌کند.‌

nike air force 1 low uv | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  عبور لوله‌های گاز از دل شهر تاریخی توس، تمامی محوطه و آثار مدفون در دل خاک را تهدید می‌کند. این‌درحالی است که به‌گفته کارشناسان تمامی آثار دوره سلجوقی با کاوش سر از خاک بیرون می‌آورند اما عبور لوله‌های گاز و رشد تصاعدی ساخت و سازها مانع از آن می‌شود. هم‌اکنون ورود گاز به منطقه، طرح آزادسازی عرصه شهرتاریخی توس را متوقف و روستاها را برای همیشه تثبت کرد.
 
به‌گزارش CHN، هنوز هم عبور تاسیسات انتقال گاز از دل شهر تاریخی توس توجیه منطقی پیدا نکرده است. آن هم زمانی‌که از سال 75 هرگونه ساخت و سازی در عرصه و حریم مصوب توس ممنوع است. این‌درحالی است که عکس‌های هوایی توس حکایت از هجوم ساخت وسازها و ورود امکانات شهری به این منطقه دارد.
 
درحالی عکس‌های هوایی سال 1335 اثری از ساخت و ساز را نشان نمی‌داد که در سال 1391 دو سوم شهر توس جز زمین‌های آستان قدس ساخته شده است.
 
بااینکه عباس‌زاده، معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی معتقد است، جانمایی برای خروج مردم شهر از توس درنظر گرفته شده و عرصه‌ها آزادسازی شوند اما هنوز هیچ‌کدام از مسئولان به این پرسش پاسخ نداده‌اند که اگر قرار بود این طرح اجرایی شود چرا لوله‌های گاز آثار تاریخی توس را در هم کوبید!
 
یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی که مخالف طرح گازرسانی توس بود به CHN می‌گوید: «روبروی هارونیه با 20 سانت خاک برداری مسجد جامع شهر سر از خاک بیرون‌ آورد. این درحالی بود که بخشی دیگری از آثار چون بازار و خانه‌های 500 نفر از مشاهیر ایران در زیر خاک مدفون ماند که البته به جای کاوش‌های باستان‌شناسی لوله‌های گاز از محوطه و عرصه اثر عبور کرد اتفاقی که گسترش ساخت و سازها را به‌همراه داشت.»
 
اما با این حال "علیرضا یاوری"، مدیر پایگاه توس  در پاسخ به پرسش CHN که چه تمهیداتی برای خطرات لوله‌های گاز در بطن آثار تاریخی توس اندیشیده شده تاکید می‌کند که فاصله لوله‌ اصلی گاز تا شهر بسیار است و لوله‌هایی که در منطقه تاریخی توس عبور داده شده شهری است و خطر محسوب نمی‌شود.»
 
وی با اشاره با به اینکه طرح آمایش تدوین شده و کاوش‌های باستان‌شناسی در اطراف کهن‌دژ به‌زودی اجرایی می‌شود ادامه داد: «طرح‌های باستان‌شناسی در چندین نقطه از جمله اطراف کهن دژ در نظر گرفته شده اما به‌طور کلی هیچ‌گونه کاوش جدی در منطقه و شهرتاریخی توس صورت نگرفته است.
 
این‌درحالی است که بحث ثبت جهانی توس با تمام مشکلات و موانع موجود از جمله ساخت و سازهای گسترده همچنان مطرح است؛ اما یاوری باز هم معتقد است که ساخت و ساز چندانی در منطقه وجود ندارد و وضعیت توس قابل کنترل است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید