چهارشنبه, 07ام خرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مسیر طولانی تا یونسکو - دکل‌ها سوار بر ارابه توس به‌سوی ثبت‌جهانی می‌روند

یادمان

مسیر طولانی تا یونسکو - دکل‌ها سوار بر ارابه توس به‌سوی ثبت‌جهانی می‌روند

360 هکتار از شهر توس قرار است ثبت جهانی شود اما این همه را مشکلاتی احاطه کرده که پرونده ثبت جهانی توس را هر سال به تعویق می‌اندازد. فردوسی هنوز با شاخ آرامگاه‌اش کنار نیامده، ساخت و سازهای غیرمجاز ادامه دارد و حتی راه‌سازی برای مسیر منتهی به آرامگاه شاعر بلندآوازه ایران، اقدامی درخور انجام نداده است.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مقدمات ثبت‌جهانی پرونده توس درحال تهیه و آماده‌سازی است اما مسئله‌ای که سالها پس از وعده وعیدهای مسئولان همچنان بر سر جایش باقی‌مانده حکایت شاخی است که از سر آرامگاه فردوسی بالا زده و حریم آن را مخدوش کرده است. با این‌حال مسئولان میراث‌فرهنگی درصدد تهیه و ارسال پرونده ثبت جهانی توس هستند. پرونده‌ای که ارابه سنگین دکل‌های سوار بر توس را قرار است تا مرحله ثبت جهانی آن پیش ببرد.
 
به‌گزارش CHN، سال‌هاست وجود دکل‌های برق فشار قوی در محدوده آرامگاه فردوسی به‌عنوان مانعی برای ثبت جهانی منطقه تاریخی توس مطرح است و کشمکش‌های میان مسئولان و کارشناسان تا همین لحظه حتی پایه‌های این دکل‌ها را دچار لرزش نکرده‌است.

 

«سید علی نبوی»، تورگردان خراسان با اشاره به اینکه وضعیت شهر توس هیچگونه تغییری نکرده و دکل‌ها بر جای خود باقی است به پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی توس اشاره می‌کند و می‌گوید: «این پرونده درحالی برای ثبت‌جهانی آماده می‌شود که شهر توس هنوز درگیر مشکلاتی چون ساخت و ساز غیرمجاز، وجود دکل‌های فشار قوی برق، راه سازی بلوار توس و نیز برق کشی در امتداد این راه برای رسیدن به آرامگاه فردوسی رها شده و جز اطراف آرمگاه ساماندهی مناسبی صورت نگرفته است.
 
اما "حسین عباس‌زاده"، معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در این رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر تاریخی توس به CHN می‌گوید: «درحال‌حاضر برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی با فرمانداری و دهیاری همکاری متقابل دارد و به محض گزارش هر گونه ساخت وسازی به‌خصوص در روزهای تعطیل گزارش داده می‌شود و اگر به مرحله پیشرفته‌ای رسیده باشد با کمک کمیسیون ماده 99 تخریب خارج از شهر را صادر می‌کند.
 
به‌گفته وی، پیش از عید نوروز بیش از 7 ساختمان غیر مجاز و بدون پروانه ساخت تخریب شد. اما با تمام این اقدامات باید به فکر راه‌حل بنیادی و اساسی‌تر بود چراکه فعالیت‌های کنونی مقطعی است.
 
عباس‌زاده معتقد است، هم‌اکنون تمام امکانات شهری در توس فراهم شده اما در طرح تفضیلی سازمان مسکن و شهرسازی قرار شده خارج از شهر جانمایی صورت بگیرد تا تمامی خدمات و امکانات شهری در توس تجمیع نشود و بدین ترتیب شهر تاریخی توس تبدیل به مکانی فرهنگی و تاریخی شود.
 
از سوی دیگر نبود راه مناسب در امتداد جاده منتهی به آرامگاه فردوسی از جمله مشکلات شهر تاریخی توس شمرده می‌شود که معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی این مشکل را مربوط به سازمان میراث‌فرهنگی نمی‌داند چراکه معتقد است این وظیفه وزارت راه و ترابری است و آسفالت و بهسازی جاده جزو بودجه و تخصص میراث فرهنگی نیست. هرچند که ساماندهی موقت بلوار در حال انجام است.
 
کندن شاخ فردوسی طاقت فرساست!!
معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی درباره معضل دکل‌های برق در آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس گفت: «موضوع دکل‌ها و حدف‌ آن‌ها موضوعی طاقت‌فرساست، لازم است با راه حل منطقی این مشکل برطرف شود چراکه هم‌اکنون درحال تهیه ثبت‌جهانی پرونده توس هستیم و مشکلات باید هرچه سریعتر مرتفع شوند.
 
این درحالی‌است که سالها بر سر برداشتن دکل‌های برق کشمکش‌های بسیاری بین مسئولان وجود داشته و با تغییر مدیریت‌ها و حرف و حدیث‌ها هنوز این دکل‌ها که شاخی برای فردوسی و آرامگاه‌اش شده‌اند برطرف نشده‌است.
 
هم‌اکنون در شهر تاریخی توس سه روستا با1200خانواده و جمعیتی در حدودچند هزارنفر سکونت دارندکه 340هکتار در این منطقه املاک مردم استعباس زاده موانع و مشکلات را مورد توجه قرار می‌دهد و ادامه می‌دهد؛ با تمام مشکلاتی که وجود دارد تا اواخر سال 91 پرونده ثبت جهانی توس را به نقطه مطلوب خواهیم رساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید