سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان صاعقه، بخشی از تنها ستون‌ برپا تالار آپادانا شوش را تخریب کرد!

یادمان

صاعقه، بخشی از تنها ستون‌ برپا تالار آپادانا شوش را تخریب کرد!

یکی از ستون‌های تالار آپادانا شوش بر اثر صاعقه تخریب شد. گفته می‌شود بارندگی‌های مداوم که از هفته گذشته آغاز شده، در استان خوزستان بی‌سابقه بوده، درحال‌حاضر شدت صاعقه و بارندگی سبب از بین رفتن بخشی از قلمه تنها ستون برپا و مرمت شده تالار آپادانا شوش شده است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ یکی از ستون‌های تالار آپادانا شوش بر اثر صاعقه متلاشی شد. کارشناسان دفتر پایگاه میراث‌فرهنگی شوش معتقدند، شدت صاعقه به‌حدی بوده که قطعات این ستون از شعاع 10 متری اثر جمع‌آوری شده است.
 
به‌گزارش CHN، براساس مستندات تاریخی،کاخ آپادانا شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های 515ـ521 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای دوره عیلامی بنا شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ تشکیل شده است.
 
کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. نمای دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سربازان جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌مانده آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.
 
برای اولین بار در سال 1850 میلادی، لوفتوس در شوش به کاوش پرداخت. و در سال 1884 تا 1886 یک گروه از باستان‌شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستون‌ها و سرستون‌های کاخ را با پتک خُرد می‌کنند و قطعات خرد شده را به فرانسه منتقل می‌کنند. امروزه در شوش، فقط قطعاتی از سر ستون، قلمه ستون و پایه‌های سنگی تعدادی از ستون‌ها به‌چشم می‌خورد.
 
بااینکه تعداد آثاری که در شوش باقیمانده اندک است اما همین آثار که شامل سرستون، پایه‌ستون و قلمه‌ستون می‌شود مورد تهدید عوامل جوی و انسانی قرار گرفته است.
 
به‌طوری‌که بارندگی‌های بی‌سابقه در استان خوزستان و شهرستان شوش سبب جدا شدن بخشی از تنها ستون برپا در آپادانا شوش شده است. کارشناسان اما می‌گویند، این ستون که در معرض صاعقه‌ قرار گرفته پیش از انقلاب مرمت شده بود. در مرمت‌ها ، میله‌های فولادی عمودی و افقی کار گذاشته‌اند و ترک‌ها و شکاف‌ها درهمان سال‌ها با سیمان بندکشی و استحکام‌بخشی شده بود. با این وجود، صاعقه و رعدو برق‌های هفته پیش سبب متلاشی شدن یکی از ستون‌ها شد.
 
 
بخشی از قطعات شکسته شده قلمه ستون در اطراف اثر

یکی از کارشناسان معقتد است، بارندگی‌ها از چهارشنبه شب هفته پیش تا جمعه ادامه داشت، این درحالی است که بارش‌های پیاپی اردیبهشت ماه در استان خوزستان تاکنون بی‌سابقه بوده است.
 
وی همچنین به پراکندگی قطعات شکسته‌شده در شعاع 10 متری اثر اشاره می‌کند و تاکید دارد که هم‌اکنون قطعات متلاشی شده جمع‌آوری و برای مرمت و استحکام‌بخشی به دفتر پایگاه میراث‌فرهنگی شوش منتقل شده‌اند.
 
ارتفاع ستون‌های تالار آپادانا شوش به‌صورت کامل و سالم درحدود 20 متر برآورد شده است. اما در شرایط فعلی جز پایه‌ستون، سرستون و قلمه ستون،  اثر کاملی باقی نمانده است.
 
کارشناس دفتر پایگاه میراث‌فرهنگی شوش می‌افزاید: بخش متلاشی شده ستون‌ تالار کاخ آپادانا مربوط به قلمه ستون می‌شود. براثر بارندگی آسیب جدی در محوطه شوش نداشتیم و تنها همین مورد گزارش شده است که در ایران بی‌سابقه نبوده، در اواخر دهه 60 یکی از ستون‌های ایوان غربی آپادانا تخت جمشید بر اثر رعد و برق وضعیتی اسفناک‌تر از آنچه الان اتفاق افتاده بوجود آمده بود.
 
گفته می‌شود، ساماندهی و اقدامات حفاظتی در سطح گسترده از جمله آپادانا شوش توسط کارگاه میراث‌فرهنگی شوش انجام شده که هم‌اکنون درحال‌ تداوم است.
 
مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه