پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زلزله دوباره سراغ هرمزگان رفت؛ ۵.۵ ریشتر در بستک

خبر

زلزله دوباره سراغ هرمزگان رفت؛ ۵.۵ ریشتر در بستک

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر بستک در استان هرمزگان را لرزاند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این زلزله ساعت ۰۶:۴۳:۵۷ صبح امروز پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ در موقعیت و مرکز ۲۷.۱۴ شمالی و ۵۴.۴۵ شرقی و عمق۲۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه در فاصله‌ ۱۱ کیلومتری بستک هرمزگان، ۲۲ کیلومتری جناح هرمزگان و ۵۰ کیلومتری بندر چارک هرمزگان رخ داده است. بعد از وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در بستک استان هرمزگان، دو پس لرزه به ترتیب به بزرگی ۴.۵ و ۳.۴ ریشتر این منطقه را لرزانده است. همچنین پس لرزه ۳.۸ ریشتری نیز فارغان در استان هرمزگان را لرزاند.به گزارش واحد مرکزی خبر، این زمین لرزه ساعت ۶ و۵۴ دقیقه و ۲۱ ثانیه روی داد.

واحد مرکزی خبر درباره خسارات این زلزله نوشت: زمین لرزه صبح امروز به بخشی از خانه های شهرستان بستک خسارت وارد کرد.

فرماندار شهرستان بستک گفت: براثر این زمین لرزه به بخشی از خانه های مسکونی بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب وارد شده است . مشتاق زاده افزود : این زمین لرزه تاکنون یک کشته و حدود ۱۲ زخمی برجا گذاشته است.

*****

آخرین جزئیات از خسارات زلزله بستک

زلزله ساعات اولیه امروز در بستک خسارت‌های جانی و مالی به همراه داشت که جان‌باختن مرد ۴۵ ساله بر اثر اصابت آثار آوارها یکی از مهم‌ترین این خسارت‌ها بود.

ساعت ۶:۴۳ دقیقه صبح امروز زلزله ۵.۵ ریشتری شهرستان بستک استان هرمزگان را لرزاند که خسارات‌ جانی و والی را مردم این منطقه وارد کرد. به طوری که بنا بر اعلام ارسلان بهاری میمندی، مدیرکل ستاد بحران هرمزگان بیش‌ترین خسارات در سطح این شهر در محلات بلوچ و کله‌ای واقع شده است که در مجموع در این دو محله ۴۰ واحد مسکونی غیرقابل سکونت و ۲۰ واحد نیز به طور صد در صد تخریب شده است.

همچنین به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان، ۱۲۰ کیلومتر خط توزیع شهری بستک، ۶۰ کیلومتر آسیب دیده و نیاز به تعمیر و اصلاح دارد و ۱۵ کیلومتر از خط انتقال آب به شهر بستک نیز با مشکل جدی روبه‌رو شده است، لذا خسارات برآورد شده بیش از ۱۶۲ میلیارد ریال است. البته در حال حاضر آب شهر بستک به صورت موقت برقرار و اصلاح شبکه‌ها به ایستگاه پمپاژ آغاز شده است.

از همان ساعات اولیه زلزله، ۳۰ تکنسین اورژانس ۱۱۵ کشور در قالب ۱۱ تیم امدادی و ۱۲ تیم امدادی هلال احمر متشکل ۳۰ امدادگر در محل زلزله حضور یافتند تا به مصدومان این سانحه امدادرسانی کنند اما متأسفانه در این حادثه یکی مرد ۴۵ ساله جان خود را بر اثر اصابت آوار زلزله از دست داد و ۲۹ مصدوم این زلزله توسط امدادگران به بیمارستان منتقل شدند که طبق آخرین اخبار همه این افراد از بیمارستان ترخیص شدند.

پس از اقدامات نجات نوبت به اقدامات اسکان رسید که برای این امر با کمک استان‌های همجوار ۴۰۰۰ تخته پتو و مواد غذایی مورد نیاز افراد زلزله تأمین شد.

همچنین نوروزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از تخریب ۴۰ درصدی قلعه خان بستک بر اثر زمین‌لرزه صبح امروز خبر داد و تصریح کرد: نوع مصالح به کار رفته در این بنای بسیار مهم و تاریخی، خشت و گل بوده و بر اثر این زمین‌لرزه نسبتا شدید دچار خسارت و تخریب شده است، بازسازی این بنا ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

* آسیب جدی به تأسیسات زیر ساختی بستک

جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز با حضور در منطقه زلزله‌زده، با اشاره به اینکه تأسیسات زیرساختی نظیر آب، برق و گاز آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: در ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه، این موارد بررسی و هم‌اکنون مشکل تأسیسات آب برطرف شده و مشکل برق نیز در دست اقدام است.

استاندار هرمزگان با اشاره به وقوع ۳پس لرزه در شهرستان بستک خاطرنشان کرد: اقدامات لازم در راستای تامین امنیت بیشتر مردم در راستای پیشگیری از تلفات جانی ناشی از پس لرزه‌ها انجام شده و بیشتر افراد در حیاط مدارس شهر بستک و چادرها اسکان داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب به منازل مسکونی رسیده است، خاطرنشان کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد خسارت به منازل مسکونی وارد شده است.

جادری با بیان اینکه وضعیت شهر بستک با اقداماتی که انجام گرفته در حال بازگشت به حالت عادی است اظهار کرد: همه گروه‌های امدادی و خدمات رسان در حالت آماده باش هستند و اعزام نیرو و اقلام امدادی از ساعات اولیه وقوع زمین لرزه هماهنگ شده و مستمرا در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به سرمای هوا بیشترین اقلام امدادی مورد نیاز مردم چادر و پتو است، که از مردم استان ها و شهرستان های هم جوار نیز می‌خواهیم در ساعات و روزهای آتی یاری‌رسان هم وطنان خود باشند.

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت‌وگو با تسنیم، نیز اظهار داشت: تا کنون ۷ اردوگاه توسط هلال احمر ایجاد و در این اردوگاه‌ها ۵۰۰ دستگاه چادر نصب شده است، بزرگ‌ترین مشکل موجود در اینجا سرمای هوا و بارش باران است که با ایجاد چادرها امیدواریم این مشکل حل شود. همچنین تعداد مورد نیاز پتو و والر برای گرم‌کردن چادرها نیز توزیع شده است‌.

وی با بیان این‌که تقریباً همه مردمی که نیاز به چادر و پتو و الر داشته‌اند این وسایل را دیافت‌ کرده‌اند اضافه کرد: تا کنون ۱۰ پس لرزه داشتیم که موجب رعب و وحشت مردم این منطقه شده است که با نصب چادرها این مشکل نیز برطرف می‌شود.درخشان خاطرنشان کرد: تیم‌های ارزیاب به ۱۴ روستای همجوار نیز اعزام شده‌اند که خوشبختانه تا کنون مشکل خاصی را گزارش نکرده‌اند.


منبع: تارنمای الف

*****

برپایی ۲۰۰ چادر امدادی در بستک - توزیع بخاری بین زلزله‌زدگان

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد نجات هلال احمر گفت: با توجه به بارندگی و سرمای هوا، تاکنون ۲۰۰ چادر به همراه نایلون‌های مخصوص پوشش چادر و وسایل گرمایشی بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

مرتضی مرادی‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ دستگاه چادر در شهر بستک برپا شده که ۱۵۰ دستگاه آن در ۷ اردوگاه و مناطق قابل اسکان بوده و ۵۰ دستگاه چادر نیز بین مردم محله خوانین که بیشترین آسیب را دیده توزیع شده تا بتوانند در کنار خانه‌های خود چادر بزنند.مرادی‌پور خاطرنشان کرد:‌ از زمان وقوع زلزله تاکنون ۱۶۳ امدادگر در قالب ۳۴ تیم عملیاتی در منطقه حضور یافته و امدادگران استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان نیز اکنون به منطقه رسیده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چند واحد مسکونی بر اثر زلزله کاملاً تخریب شده گفت: تنها دو واحد مسکونی در منطقه حسینیه بستک کاملاً تخریب شده و بقیه واحدها چیزی بین ۱۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد نجات با اشاره به اینکه در حال حاضر بارندگی در منطقه وجود دارد، گفت: به دلیل بارندگی و سرمای هوا نایلون‌های مخصوص پوشش چادر و وسایل گرمایشی مانند والور و چراغ خوراک‌پزی به منطقه ارسال شده‌اند.

مرادی‌پور در مورد آخرین آمار تلفات زلزله بستک گفت: تا این لحظه تنها یک نفر فوتی گزارش شده که مردی ۵۲ ساله بوده که در زیر آوار مانده است.

زلزله ۵.۵ ریشتری ساعت ۶:۴۳ امروز شهر بستک در استان هرمزگان را لرزاند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه