پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «طوفان سیاه» تهران را در بر گرفت!

خبر

«طوفان سیاه» تهران را در بر گرفت!

ورود گردوغبار شدید به تهران، آسمان این شهر را به شدت تیره و تار کرد و میدان دید را به شدت کاهش داد. این در حالی است که از غرب تهران و کرج خبر می‌رسد که برق مناطقی قطع شده و گرد و غبار شدید، ترافیک را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است. در پی بروز این شرایط در تهران وضعیت آماده باش اعلام شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Vêtements Ensembles enfant Enfant 16, 80 € - JmksportShops ! - adidas hawaii tights , Livraison Gratuite - adidas Performance BLOOMS Rouge / Noir

در پایان تعطیلات چند روزه و در حالی که مسافران در حال بازگشت به منازل خود هستند و محورهای غربی تهران به مانند ایام مشابه مملو از خودروست، دید افقی به حدی کاهش یافته که احتمال وقوع حوادث ناگوار می‌رود.

به گزارش «تابناک»، ورود گردوغبار شدید به تهران، آسمان این شهر را به شدت تیره و تار کرد و میدان دید را به شدت کاهش داد و رگبار باران نیز در برخی مناطق آغاز شد. این در حالی است که از غرب تهران و کرج خبر می‌رسد که برق مناطقی قطع شده و گرد و غبار شدید، ترافیک را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.


این رویداد در حالی رخ داده و پایتختِ پر جمعیت را تحت الشعاع قرار داده که تا ساعاتی پیش، کسی از وقوع آن خبر نداشت، زیرا اخبار هواشناسایی حکایت از آن داشت که سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت و این موضوع موجب افزایش گرد و غبار خواهد شد؛ اما هشداری که حکایت از وقوع چنین وضعیت جوی ای شود صادر نشده بود.

امیرحسین نقشینه، کارشناس هواشناسی درباره وضعیت هوای امروز تهران به مهر گفته بود: سرعت وزش باد نسبت به روز گذشته پنج متر بر ثانیه افزایش خواهد داشت. عصر امروز در پاره‌ای از مناطق پایتخت، وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که حداکثر سرعت آن ۱۵ تا ۲۰ متر بر ثانیه و ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی می‌شود؛ اما از آنجایی که عصر امروز و اوایل امشب برای پایتخت انتظار رگبار و رعد و برق پراکنده داریم، احتمال اینکه گرد و خاک نسبت به روز گذشته غلظت کمتری داشته باشد، وجود دارد.

بر این اساس وی پیش بینی کرده بود: بیشینه دمای پایتخت امروز ۳۵ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود که فردا سه درجه خنک‌تر شده و به ۳۲ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید. روز گذشته سرعت باد در حداکثر مقدار خود حدود ۱۰ متر بر ثانیه بود؛ یعنی سرعت چندانی نداشت اما به دلیل خشکی هوا، موجب افزایش شدید غلظت گرد و خاک در پایتخت شد. چنانچه امروز احتمال بارندگی پیش‌بینی نمی‌شد، وقوع گرد و غبار از روز گذشته شدیدتر بود.

وی هوای سایر نقاط کشور را این گونه پیش بینی کرد: امروز برای استان‌های ساحلی کشور، بارندگی همراه با رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها امشب در گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود و فردا به شرق دریای خزر به ویژه در استان‌های مازندران و گلستان کشیده خواهد شد و گستره آن به خراسان شمالی نیز می‌رسد. امروز و فردا دریای خزر مواج است و شرق دریای عمان نیز مواج پیش‌بینی می‌شود.

احتمال بارش باران در زاگرس مرکزی یعنی غرب اصفهان در چهارمحال بختیاری برای امروز و فردا پیش‌بینی می‌شود. در سیستان و بلوچستان طی سه روز آینده رشد ابر، رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود که بارش باران در روز دوشنبه در این استان شدت بیشتری خواهد داشت. برای زابل در این مدت وزش باد شدید و گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

نکته جالب توجه این پیش بینی آنجاست که بشنویم «در سه روز آینده در استان‌های تهران، قزوین، قم، البرز، سمنان و مرکزی وزش باد شدید و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود؛ تداوم کاهش دما در سه روز آینده برای شمال غرب کشور و تا روز چهارشنبه برای تهران پیش‌بینی می‌شود».


اعلام وضعیت آماده باش در تهران

هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران با اشاره به طوفان شدید همراه با گرد و غباری حوالی ساعت 19 امروز تهران و شهرستان های غربی استان را در نوردیده، به ایسنا گفت: در پیگیری‌های که انجام دادیم، این باد بین 75 تا 80 کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و منشأ آن نیز استان البرز بوده که پس از عبور از شهرستان های شهریار، ملارد، رباط کریم و اسلامشهر به تهران رسیده است.

وی افزود: روز گذشته سازمان هواشناسی وقوع گردو خاک و وزش باد را پیش‌بینی کرده بود؛ اما چیزی از سرعت آن به ما اعلام نکرده بود و ما نیز این موضوع را به اطلاع دستگاه‌های مربوطه رساندیم. اکنون در راستای شرایط پدید آمده به همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی اعم از شهرداری، اورژانس، آتش‌نشانی و ... اعلام آماده باش کرده‌ایم و این دستگاه‌ها هم اکنون در آماده باش هستند، ضمن اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها این طوفان با بارش رگبار همراه خواهد بود واز این نظر در کاهش گردو غبار هوا مؤثر است.

همچنین جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران نیز در این باره به تسنیم گفت: در پی وقوع گرد و غبار شدید و توفان در تهران،  همه نیروها و ایستگاه‌های آتش‌‌نشانی مطابق همیشه در حالت آماده باش قرار گرفتند. به شهروندان تهرانی توصیه می‌شود در صورت عدم ضرورت از منازل خود خارج نشوند و در صورت وقوع حادثه مراتب را به سامانه 125 اطلاع دهند. افرادی که در سطح شهر حضور دارند نیز از قرار گرفتن در فضای باز خودداری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه