پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سیستان و بلوچستان طوفانی شد

خبر

سیستان و بلوچستان طوفانی شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هشدار داد که از امروز تا سه‌شنبه وزش باد شدید، طوفان گرد و خاک و کاهش شدید کیفیت هوای در شمال استان رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا امیرمرادی در اخطاریه به استاندار و دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان نسبت به افزایش ارتفاع موج تا چهار متر در دریای عمان هشدار داده و آورده است: روزهای یکشنبه و دوشنبه در نواحی ساحلی و جنوبی استان وزش باد شدید همراه با گرد و خاک رخ خواهد داد که در این مدت پیش‌بینی می‌شود دریای عمان مواج و ارتفاع موج بین سه تا 3.5 متر و در شرق دریا تا چهار متر افزایش یابد.

این مسئول همچنین در این اخطاریه از احتمال افزایش غلظت ذرات معلق در نواحی‌غربی، مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان خبر داده و بیان کرد: وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک در این نواحی انتظار می‌رود.

آخرین اخطاریه اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان به نزدیک‌شدن طوفان حاره‌ای "آشوبا" به سواحل دریای عمان در یک ماه قبل و آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی بر می‌گردد که به گفته کارشناسان هواشناسی این طوفان 120 کیلومتری به سبب سیستم پرفشارِ موسوم به بادهای 120 روزه سیستان به سمت کشور عمان تغییر مسیر داد.

به گزارش هواشناسی تنها تاثیر این طوفان حاره‌ای به سواحل دریای عمان در ایران سبب افزایش ارتفاع موج تا چهار متر شد و برای مدتی شناورهای دریایی را در ساحل زمین‌گیر کرد.

ریزگردها وضعیت کیفیت هوای زابل را بحرانی کرد

غلامحسین عابدی رئیس اداره هواشناسی زابل گفت: حداکثر سرعت وزش باد در 24 ساعت گذشته در سیستان به 74 کیلومتر بر ساعت رسید و میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به 879 میکرو گرم بر متر مکعب یعنی شش برابر حد مجاز افزایش داد.

وی به ایسنا گفت: وزش این باد شدید و گرد و خاک میزان دید افقی در منطقه فرودگاهی زابل و ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک را به ترتیب بین 700 تا 1500 متر کاهش داد.

وی درباره دلایل وزش باد در این فصل گفت: وزش این باد و گرد و خاک در اثر فعالیت جریان دائمی بادهای 120 روزه در پنج شهرستانی شمالی استان است که همه ساله از خردادماه شروع و تا شهریورماه ادامه دارد.

بر اساس آمار روزانه اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، وزش باد و گرد و خاکِ متاثر از وزش بادهای 120 روزه سیستان، سبب کاهش کیفیت هوا در شهرستان میرجاوه و شهر نصرت‌آباد نیز شده است.

دیروز میزان دید افقی ناشی از وزش باد و گرد و خاک در نصرت‌آباد و میرجاوه به ترتیب 2500 و 3000 متر گزارش شده است. همچنین در گزارش هواشناسی آمده که در 24 ساعت گذشته وضعیت هوای 9 ایستگاه هواشناسی در هشت شهرستان استان، وزش باد و گرد و خاک یا غبارآلود بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه