جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر راه‌هاي پيشگيري از ديابت را ياد بگيريم‏

خبر

راه‌هاي پيشگيري از ديابت را ياد بگيريم‏

ديابت يکي از بيماري‌هاي شايع در جامعه‌ امروزي است، اما مي‌توان از ابتلا به ديابت نوع 2 (رايج‌ترين نوع ديابت) پيشگيري کرد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - 100 - nike sb satire canvas grey and blue dress

اگر شما در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به ديابت هستيد (مثلاً اگر دچار چاقي به ويژه چاقي شکمي هستيد، يا سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت در خانواده شما موجود است)، حتما بايد پيشگيري از ديابت را در اولويت قرار دهيد.

تحقيقات نشان داده‌اند که ورزش هوازي و تمرينات مقاومتي مي‌توانند در کنترل ديابت موثر باشند و بهترين منفعت زماني حاصل مي‌شود که يک الگوي تناسب اندام، شامل هر دوي آن‌ها باشد.‏

هم اکنون با انجام چند تغيير ساده در شيوه زندگي خود ممکن است بتوانيد خود را از عوارض جدي ديابت مانند تخريب کليه، اعصاب و قلب در سال‌هاي آينده در امان نگه‌ داريد. پس با بي‌توجهي، سلامت خود را به خطر نيندازيد و از همين امروز تلاش براي حفظ سلامت خود را شروع کنيد.

5 توصيه جديد متخصصان تغذيه

1- افزايش فعاليت بدني

فعاليت بدني منظم مزاياي بسياري در بر دارد.

ورزش و فعاليت بدني مي‌تواند به شما در موارد زير کمک كند:

* کاهش وزن

* کاهش قند خون‏

‏* افزايش حساسيت به انسولين که به شما در حفظ قند خون تان در حد استاندارد کمک مي‌کند.

2- مصرف مقدار فراواني فيبر

فيبرها در ميوه، سبزي، غلات کامل، حبوبات، مغزها و بذرها يافت مي‌شوند.

فيبرها مي‌توانند به شما در موارد زير کمک کنند:

* کاهش خطر ديابت از طريق بهبود کنترل قند خون‏

‏* کاهش خطر بيماري قلبي

* کمک به کاهش وزن با تقويت احساس سيري

3- ارتقاي مصرف غلات کامل

هر چند فيبر موجود در غلات کامل را مفيد مي‌دانند، اما هنوز به طور کامل روشن نشده است که چه عواملي علاوه بر محتواي فيبر غلات کامل در کاهش خطر ديابت و تثبيت سطوح قند خون موثرند. امروزه بسياري از محصولات تهيه شده از غلات کامل در بازار موجودند. بنابراين مصرف محصولات داراي کربوهيدرات‌هاي سبوس‌دار را در ارجحيت قرار دهيد. سعي کنيد حداقل نيمي از غلات و کربوهيدرات مصرفي روزانه شما از نوع غله کامل (سبوس دار) باشد.

4- کاهش دادن وزن اضافي

اگر دچار اضافه وزن هستيد، پيشگيري از ديابت در شما منوط به کاهش دادن چربي‌هاي اضافه بدن تان است. هر نيم کيلو کاهش وزن مازاد در ارتقاي سلامت شما موثر است.

ممکن است متعجب شويد اگر بدانيد که اندکي کاهش دادن وزن اضافه مي‌تواند تا اندازه زيادي در بهبود سلامت‌تان موثر باشد.

با کاهش هر کيلوگرم وزن، شانس ابتلا به ديابت تا 16درصد در افراد مورد مطالعه کاهش مي‌يابد. همچنين افرادي که کاهش وزن معتدل (حداقل 5 تا 10 درصد از وزن اوليه) و فعاليت بدني منظمي دارند، خطر توسعه ديابت در آن‌ها در طي سه سال، در حدود 60 درصد کاهش مي‌يابد.

5- اصلاح الگوي غذايي و انتخاب غذاهاي سالم‌تر

رژيم کم کربوهيدرات، رژيم پر پروتئين و ديگر رژيم‌هاي غذايي زودگذر در ابتدا به کاهش وزن شما کمک مي‌کنند، اما اثربخشي آن‌ها در پيشگيري از ديابت شناخته نشده است و دراز مدت بودن تأثير آن‌ها نيز مبهم است.

همچنين حذف يا محدود كردن مصرف يک گروه خاص غذايي، ممکن است مانع دريافت کافي برخي مواد مغذي مورد نياز بدن تان شود.

دکتر حميدرضا فرشچي- تارنماي تبيان


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه