جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی جای خالی را با کتابِ خوب پُر می‌کنیم! (برنامه های هفتۀ کتاب ایران – ۲۴ آبان تا یکم آذرماه ۱۴۰۰)

رویدادهای فرهنگی

جای خالی را با کتابِ خوب پُر می‌کنیم! (برنامه های هفتۀ کتاب ایران – ۲۴ آبان تا یکم آذرماه ۱۴۰۰)

علی رمضانی، در نشست خبری بیست ‌و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب، ضمن اعلام جزییات برنامه‌های این رویداد فرهنگی از برگزاری نوزدهمین دورۀ طرح‌های حمایتی در قالب «طرح پاییزۀ کتاب» در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران، امروز، دوشنبه ۱۷ آبان‌ با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسۀ خانۀ کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست ‌و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب در تالار عاشوری این موسسه برگزار شد.

بیست‌ و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

عناوین روزهای هفته کتاب؛ از ۲۴ آبان تا اول آذر ۱۴۰۰

مدیرعامل موسسۀ خانۀ کتاب و ادبیات ایران ، در ادامه دربارۀ عناوین روزهای هفتۀ کتاب سال‌ جاری چنین گفت: «به رسم هر سال عنوان‌ روزهای هفتۀ کتاب در تعامل و مشورت با فعالان حوزۀ نشر و کارشناسان تعیین شده است . اگر تلاش کنیم این نام‌گذاری‌ها از حالت شعاری و نمادین خارج شوند، رویداد هفتۀ کتاب برای همه‌مان شیرین‌تر خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، دوشنبه ۲۴ آبان‌ با عنوان «روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار»؛ سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ مطابق شعار هفتۀ کتاب با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»؛ چهارشنبه ۲۶ آبان‌ با عنوان «کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی»؛ پنجشنبه ۲۷ آبان‌ با عنوان «کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل»؛ جمعه ۲۸ آبان‌ با عنوان «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»؛ شنبه ۲۹ آبان‌ با عنوان «ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»؛ یکشنبه ۳۰ آبان‌ با عنوان «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس»، و آخرین روز هفتۀ کتاب، دوشنبه اول آذر با عنوان «کتاب کودک و نوجوان؛ آیندۀ نسل مجازی» نامگذاری شده است.»

برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰؛ از تجلیل از برترین کتابداران در تالار وحدت تا گرامیداشت چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش

در ادامه، او دربارۀ جزئیات برنامه‌های هفتۀ کتاب ۱۴۰۰ چنین گفت: «برنامه‌های تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و دستگاه‌های مختلف اجرایی جمع‌آوری شده است و در این نشست به مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه‌ها اشاره می‌شود. شعار این دوره از هفتۀ کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است؛ جاهای خالی ای‌ که در حدود دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بیش از پیش احساس می‌شود، مثل جای خالی مهمانی‌رفتن، دانشگاه، سفر و مدرسه رفتن و آموزش حضوری و بسیار جای‌های خالی دیگر را- که تمنای آن را در دل داریم – با کتاب خوب پرشان کنیم.»

 


پوستر بیست و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب ایران – ۱۴۰۰

 

رمضانی افزود: «از جمله برنامه‌های اعلامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و انجمن‌ها در هفتۀ کتاب ۱۴۰۰ می‌توان به این موارد اشاره کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، دوشنبه ۲۴ آبان، آئین سالانۀ تجدید بیعت با آرمان‌های امام شهدا، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌کند. از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تجلیل از برترین کتابداران و کتابخانه‌های کشور است که در تالار وحدت برگزار می‌شود.»

 او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش افتتاحیۀ پنجمین دورۀ «جشنوارۀ دانایی و توانایی» و همچنین دومین دورۀ «کتاب سال معلمِ مولف» را برگزار می‌کند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز «جشنوارۀ ملی کتاب سال دانشجویی» را به عنوان شاخص‌ترین برنامۀ خود در هفتۀ کتاب ترتیب داده است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم افتتاحیۀ «جشنوارۀ هنری کتاب بچه‌های مسجد» و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی و تقدیر از مسئولان برتر این وزارتخانه در حوزۀ کتابخوانی را در برنامه دارند.»

دبیر بیست‌ و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب گفت: «وزارت جهاد کشاورزی که همواره از دستگاه‌های فعال در برگزاری برنامه‌های متنوع متناسب با هفتۀ کتاب است، امسال نیز سومین دورۀ معرفی کشاورزی و منابع ملی را در برنامه دارد. موسسۀ میراث مکتوب نیز برای نشستی ویژه به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد آذرتاش آذرنوش برنامه‌ریزی کرده است.»

رمضانی دربارۀ جزئیات برنامه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست ‌و نهمین دورۀ هفتۀ کتاب بیان کرد: «ادارۀ کل توسعۀ کتاب و کتابخوانی برای انتخاب ناشر نمونۀ سال و کتاب‌فروشان پیشکسوت برنامه‌ریزی کرده است. ادارۀ کل مجامع نیز در این هفته از کتاب‌های حمایت‌شده به زبان چینی در قالب «طرح گرنت» رونمایی می‌کند. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز مطابق سال‌های گذشته، برنامه‌هایی متنوع از جمله افتتاح کتابخانۀ روستایی در منطقۀ محروم سیستان و بلوچستان و همچنین برنامۀ «یک فنجان کتاب» را خواهد داشت.»

 او با بیان این مطلب که مراکز استان‌ها به مناسبت هفتۀ کتاب نزدیک به ۱۰۰۰ برنامۀ خرد و کلان را برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: «رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، سخنرانی، برگزاری بزرگداشت‌ها و تقدیر از فعالان حوزۀ نشر، اهدای جوایز جشنواره‌های مختلف در حوزۀ کتاب، گردشگری کتاب، توزیع، اهدا، نذر و وقف کتاب از شاخص‌ترین برنامه‌های مراکز استان‌ها در این دوره از هفتۀ کتاب است. علاوه بر این در ۱۷ استان، اختتامیۀجشنوارۀ کتاب‌ سال استانی نیز برگزار می‌شود.»

دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ادامه داد: «آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، ۳۰ آبان‌ برگزار می‌شود که به طور برخط و همزمان در سراسر کشور پخش خواهد شد.»

 رمضانی افزود: «در استان خراسان شمالی، دومین دورۀ «جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب»، در استان سیستان و بلوچستان آیین اهدای کتاب در حاشیۀ شهر، در آذربایجان غربی «برنامۀ عصر کتاب، ویژۀ تجلیل از استاد انوری» و در استان زنجان «آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر» برگزار خواهد شد.»

 مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران با اشاره به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی به مناسبت هفته کتاب گفت: «۲۰ انجمن و تشکل، حدود ۱۵۰۰ برنامه خرد و کلان را در هفته کتاب برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال انجمن قلم تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان و انجمن کتابداری افتتاحیه ششمین دوره کنفرانس علم و اطلاعات با بیش از ۲۰ پنل و نشست تخصصی را برگزار می‌کند.»

 رمضانی دربارۀ برنامۀ‌ ویژۀ موسسۀ خانۀ کتاب و ادبیات ایران هم بیان کرد: «سرای اهل قلم در هفتۀ کتاب به دلیل شیوع کرونا روزانه بین یک تا سه نشست تخصصی را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کند. علاوه بر این مقرر شده است، برای استقبال از بازگشایی مدارس ، در مناطق محروم برنامۀ اهدای کتاب داشته باشیم. رونمایی از ۷ عنوان رمان «نویسندگان کتاب اولی» با موضوع دفاع‌ مقدس از سوی خانۀ کتاب برگزار می‌شود و نوزدهمین دورۀطرح‌های حمایتی در قالب «پاییزۀ کتاب» با ایجاد تغییراتی همزمان با هفتۀ کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتابفروشان برگزار می‌شود.»

پاسخگویی به انتقاداتی در مورد طرح‌های تخفیف فصلی خانۀ کتاب

او در پایان این نشست، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در خصوص ایرادات وارد به طرح‌های تخفیف فصلی خانۀ کتاب که طرح پاییزۀ آن هم‌زمان با بیست‌ و نهمین هفتۀ کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، چنین گفت: «در مجموعه در «خانۀ کتاب و ادبیات ایران» اشکالاتی در خصوص این نوع فروش متمرکز را احصا کرده‌ایم؛ و این پرسش را پیش آورده است که «آیا طرحی که اجرا می‌کنیم، به گسترش عدالت فرهنگی کمک می‌کند یا خیر؟!»

می‌دانیم که تجمع کتابفروشی‌ها در برخی شهرها و در نتیجه درنظرگرفتن یارانۀ بیشتر برای خرید کتاب در این مراکز، عمدا موجب می‌شود، کسانی که در آن شهرها حضور دارند یا به تصادف وارد آنها می‌شوند، از یارانۀ بیشتری استفاده کنند و استان‌هایی که کتابفروشی کم‌تری دارند، یارانۀ کمتری هم بگیرند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گامی ابتدایی برای از میان برداشتن این تبعیض بود و در طول برگزاری آن شاهد بودیم که به عنوان مثال، فلان هم‌وطن ساکن فلان استان، فلان شهرستان، فلان روستا، در دوم، رنگ آبی (که خانه اش پلاک هم نداشت) کتاب سفارش داده بود. در حالت عادی آن فرد شاید هیچ‌وقت امکان استفاده از نمایشگاه حضوری کتاب در تهران را پیدا نمی‌کرد. پس تغییرات می‌بایست به گسترش عدالت فرهنگی کمک کنند. در دورۀ تازۀ طرح پاییزۀ کتاب، بخشی از این تغییرات اعمال خواهد شد و بخش عمده در دوره‌های بعد رخ خواهد داد و اصلاحاتی در آن‌جا انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اختصاص یارانۀ بیشتر به مناطق محروم و افزایش مهلت طرح در مناطق محروم اشاره کرد. در صورت دریافت اطلاعات نیز آماده‌ایم تا به گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان و دانشجویان خدمات بیشتری ارائه دهیم. برخی از اتفاقات نامناسب که خبر آن از طریق ستاد مستقر در خانۀ کتاب به دست ما می‌رسید نیز در این دوره مرتفع خواهد شد. ما از کتابفروشی‌های فعال و حاضر در خط مقدمِ این طرح درخواست می‌کنم کمک‌مان کنند تا این طرح به اهدافش از جمله افزایش تعداد مراجعان به کتابفروشی‌ها نزدیک‌تر شود.»

برگرفته از تارنمای ایرانچهر به نقل از پایگاه خبرآنلاین (با ویرایش)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه